Ekologové proti plug-in hybridům. Nezdají se jim emise

Mercedes_plugin

Vlivná bruselská ekologická organizace Transport & Environment vyzvala k vyššímu zdanění plug-in hybridů. Mají podle nich vyšší emise, než se tvrdí.

Základní problém plug-in hybridních aut z hlediska jejich ekologického přínosu při jízdě spočívá v tom, že mohou jet v jeden okamžik výhradně na elektřinu a v jiný se spotřebou benzínu třeba 8 litrů na sto kilometrů. Organizace Transport & Environment (T&E), která se v Bruselu věnuje lobbování ve prospěch bezemisní dopravy, na základě nových testů vyzvala k tomu, aby se s plug-in hybridy začalo zacházet podle toho, jaké mají skutečné emise.

„Plug-in hybridní automobily jsou stále prezentovány jako řešení pro ochranu klimatu. Ale testy nejnovější generace PHEV ukazují, že ve městě a při dojíždění do práce znečišťují ovzduší výrazně více, než se uvádí,“ říká ve zprávě T&E. „Upozorňovali jsme na to už před dvěma lety. Nové testy teď nade vší pochybnost potvrzují, že zákonodárci by měli daně pro PHEV stanovit na základě jejich skutečného znečištění. A přestat dotovat jejich prodej.“

emise, hybrid
Zdroj: T&E

Emise až třikrát vyšší

T&E se odvolává na nedávný test plug-in hybridů provedený univerzitou v Grazu. Modely BMW řady 3, Peugeot 308 a Renault Megane vypouštěly při testech na silnici více emisí CO2, než bylo inzerováno. A to i při startu s plnou baterií. Podle testů, které si objednala společnost T&E, znečišťoval model BMW při jízdě na typické příměstské trase třikrát více, než je jeho oficiální hodnota. Plug-in hybridy Peugeot 308 a Renault Megane si vedly lépe. Ale stále znečišťovaly o 20 %, resp. 70 % více, než bylo deklarováno, a to i přes relativně krátkou vzdálenost (55 km).

Při jízdě po městě dosáhl Peugeot na jedno nabití jen o něco více než poloviny (53 %) inzerovaného dojezdu na elektřinu, BMW 74 %. Pouze Renault dodržel deklarovaný elektrický dojezd. Nicméně s pouhými 50 km na jedno nabití a bez rychlého nabíjení zůstane využití Renaultu s nulovými emisemi na příměstských trasách po evropských městech omezené.

emise, hybrid
Zdroj: T&E

Dokonalá kombinace plug-in hybridu je mýtus

Anna Krajinská, manažerka pro emise vozidel ve společnosti T&E, uvedla: „Plug-in hybridy se prodávají jako dokonalá kombinace baterie pro všechny místní potřeby a spalovacího motoru pro dlouhé vzdálenosti. Testy v reálném provozu však ukazují, že jde o mýtus. Při testech ve městě dosáhl pouze jeden z vozů PHEV inzerovaného elektrického dojezdu. Zatímco při jízdě do práce dojížděly všechny tři vozy s vyššími emisemi, než se uvádí. Zákonodárci by měli k PHEV přistupovat na základě jejich skutečných emisí.“

Univerzitní test navíc ukázal používání plug-in hybridů tak, jak je deklarován jejich ekologický přínos. Tedy plné nabití baterie a krátká trasa. Ve skutečnosti velká většina řidičů nepoužívá plug-in hybrid takto „ideálně“. 71 % prodejů nových PHEV v Evropě tvoří prodeje do firem a podle průzkumů najezdí naprostou většinu kilometrů se zapnutým spalovacím motorem a nabíjejí se jen zřídka. „Při testování s prázdnou baterií vypouštěly vozy BMW, Peugeot a Renault na silnici 5-7násobek deklarovaných emisí CO2. Vlády by proto měly ukončit dotace pro flotilové vozy PHEV a zdanit je na základě jejich reálného znečištění,“ tvrdí T&E.

Podle její zprávy vynaložily evropské země v loňském roce na dotace na nákup PHEV vozidel jen od BMW, Peugeotu a Renaultu přibližně 350 milionů eur.

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv