Nejefektivnější rychlost pro elektrickou dodávku je 26 km/h
Že v zimě klesá dojezd elektromobilů o desítky procent je známá věc. Společnost Geotab se ale zaměřila na to, jakou rychlostí by měly elektromobily optimálně jezdit při různých teplotách, aby dojely nejdál. Výsledky jsou tristní.
Čím rychleji elektromobil jezdí a čím nižší je teplota, tím kratší vzdálenost může ujet. Na tom není nic překvapivého. Společnost Fleet Europe shromáždila data 3 milionů jízd a 550 000 hodin provozu firemních elektromobilů a společnost Geotab zkoumala vliv venkovní teploty a aerodynamického odporu při různých rychlostech na dojezd.
Výsledky ukazují, že teplota má mnohem větší vliv při nízkých (městských) než vysokých (dálničních) rychlostech. Ukazují také, že lehká užitková vozidla ztrácejí dojezd při vyšších rychlostech mnohem rychleji než osobní automobily.
Společnost Geotab prokázala, že elektromobily mohou při ideálním používání překročit svůj oficiální dojezd o 15 %, ale v extrémně chladných dnech může dojezd naopak klesnout až o 50 %. A to kvůli energii potřebné k udržení příjemné teploty řidiče i baterií.
Delší dojezd? Ploužením
Podle výledků Geotabu je optimální teplota pro dosažení maximálního dojezdu 20 stupňů Celsia. Pro osobní elektromobily. Ale ideální rychlost se mění v závislosti na teplotě. Platí to ale pro rychlost 30,5 km/h. Pokud teplota klesne na 0 °C, optimální rychlost se zdvojnásobí na 60 km/h. Při vyšší rychlosti se řidiči dostanou do cíle rychleji, což znamená, že se spotřebuje méně energie na vytápění nebo klimatizaci.
U dodávek je však odpor vzduchu mnohem vyšší, což znamená, že při 20 °C je nejefektivnější rychlost pouhých 26 km/h a při 0 °C se zvýší na 40 km/h (25 km/h).
To je důležité pro provozovatele vozového parku, který plánuje trasy. „Představte si, že je mírný den, asi 21 °C, a vy máte dvě možnosti: jet po dálnici rychlostí 113 km/h nebo po městských silnicích rychlostí 48 km/h. Pokud je pro vás prioritou číslo jedna maximalizace dojezdu, pak bez ohledu na to, zda jedete osobním autem nebo dodávkou, je nejlepší zvolit pomalejší trasu,“ uvedla Charlotte Argue, vedoucí manažerka elektrifikace vozového parku ve společnosti Geotab.
Když však teplota klesne k bodu mrazu, spotřebuje vůz na dálnici jen o 13 % více energie a řidič dojede do cíle dvakrát rychleji. „V lehké nákladní dodávce však volbou trasy po dálnici oproti městské ulici ztrácíte 26 % dojezdu. Pokud jde o lehkou nákladní dodávku, rychlost stále hraje významnou roli,“ řekl Argue.