Škoda hlásí zdražení, nejvíc to postihne Kamiq

Po 14 měsících se dnes Škoda Auto rozhodla k plošnému zdražení svých modelů. Konkrétní navýšení je u každého modelu jiné, nejmarkantnější je u malého SUV Kamiq. Většinou je vyšší cena kompenzována bohatší výbavou. Dražší než loni je většina nových aut na českém trhu, u domácí značky jsou na to ale zákazníci citlivější.

Automobilky obvykle zvýšení cen nekomentují, tiskové zprávy posílají jen ke snížení cen. Výhodnější akční ceny oznámila počátkem roku třeba Toyota. Zvyšují se ceny všeho, tak není divu, že i automobilů. Ke cti značky Škoda je třeba říct, že se k takovému nepopulárnímu kroku, jako je zdražení, rozhodla postavit komplexně a jen nezměnila ceník, ale rovnou i složení výbav.

Reaguje tak i na trend, kdy zákazníci čím dál častěji kupují spíše dražší a bohatší výbavy. Například v roce 2017 si 36 procent zákazníků koupilo nejnižší výbavy Active a Ambition. V roce 2022 už ale jen 25 procent. U nejnižší výbavy Active byl pokles dokonce z 9 na 1 procento. Výbavu Active tak v roce 2023 najdete pouze u modelu Octavia.

Zdražení pod inflací

„Nacházíme se v situaci, kdy je inflace nejvyšší za posledních několik let a dochází k výraznému nárůstu cen vstupních surovin a energií. Automobilka Škoda Auto tak musí čelit výraznému navýšení nákladů. Podnikáme průběžně ta nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů tohoto vývoje, mimo jiné prostřednictvím zajišťovacích transakcí a dlouhodobých smluv s našimi dodavateli. Zároveň jsme reagovali zvýšenou nákladovou kázní a zavedením rozsáhlého kombinovaného programu na zvyšování efektivity.

Tato opatření sice snižují dopady zvýšení cen na naši činnost, bohužel je však nemohou plně kompenzovat. I přes všechny zmíněné vlivy jsme dokázali po dobu 14 měsíců (k posledním komplexním změnám cen došlo v listopadu 2021) držet pro celý trh stabilní ceny a garantovat je. Od druhé poloviny ledna přistupujeme ke změnám prodejních programů, které u některých modelových řad přinesou zdražení, které nicméně ani zdaleka nedosáhne úrovně současné míry inflace. Zároveň se zvýšením cen dostane rovněž většina modelů do základní výbavy další prvky, za které si dříve zákazníci museli připlácet,“ říká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto.

Jak přesně bude zdražení vypadat?

Fabia

Ta v základní verzi Ambition zdraží o 20 000 Kč. Místo 349 900 Kč vyjde na 369 900 Kč. Ve výbavě ale zákazník nově najde parkovací senzory vzadu, vyhřívání předních sedadel, tempomat, startování tlačítkem a LED zadní světla. To vše by dosud v příplatkové výbavě vyšlo na 43 100 Kč. Výbava Style zdražuje o 40 000 Kč na 439 900 Kč (a dostává prvky za 41 400 Kč), Monte Carlo o 35 000 Kč (s dodatečnou výbavou za 58 100 Kč).

Pro srovnání – v této třídě loni zdražil třeba Hyundai i20 o 30 tisíc, Renault Clio o 43-70 tisíc, Toyota Yaris o 24 tisíc, Peugeot 208 o 52-90 tisíc a Opel Corsa o 40. Podobně je to i v dalších automobilových třídách, uvádíme to nikoli na obhajobu značky Škoda, ale pro srovnání.

Scala

Základní Scala Ambition zvedá cenu o 42 000 Kč na 459 900 Kč, dostává výbavu navíc v ceně 30 100 Kč (parkovací senzory vzadu, vyhřívání předních sedadel, startování tlačítkem a multifunkční volant). Výbava Style je dražší o 22 000 Kč (519 900 Kč). Dostává vyhřívání volantu, bezdrátové nabíjení a Corner funkce, ale přichází o LED přední světlomety, čímž je celkově výbava chudší o 6 200 Kč. Za Monte Carlo si zákazník připlatí 25 000 Kč (559 900 Kč) a dostane výbavu v ceně 17 400 Kč.

Kamiq

Zdražení nejvíce postihuje právě toto malé SUV. V základu bude o rovných 52 000 Kč dražší (479 900 Kč), byť s novou výbavou v hodnotě 30 100 Kč (parkovací senzory vzadu, vyhřívání předních sedadel, startování tlačítkem). Za výbavu Style si lidé připlatí 29 000 Kč, ale navíc naopak ztratí výbavu za 21 100 Kč. Monte Carlo je pak o 35 000 dražší a navíc přijde o výbavu za 10 900 Kč. Zástupci automobilky toto zdražení zdůvodňují tím, že v době premiéry si modely Scala a Kamiq byly cenově velmi blízko, ale jde přece jen o jiná auta, tak se jejich pozice (i ta cenová) nyní částečně mění.

Octavia

Nejprodávanější model Octavia čeká zdražení o 45 až 60 000 Kč. Jako jedinému mu zůstává výbava Active, která je nyní o 50 tisíc dražší a stojí 619 900 Kč. Dodatečná výbava (dešťový senzor, parkovací senzory vzadu, výškově nastavitelná sedadla vpředu) má hodnotu 12 900 Kč.

Karoq

U tohoto SUV se změny výbav nekonají, a všechny výbavové stupně zdražují jednotně o 27 000 Kč. Základní cena tedy má nyní hodnotu 665 900 Kč.

Kodiaq

Jednotně o 86 000 Kč stoupá cena i největšího spalovacího SUV. Startuje tak na částce 1 069 900 Kč. Dodatečná výbava má ovšem hodnotu 115 000 Kč – Matrix LED světlomety, vyhřívané čelní sklo, Travel Assist, Virtuální pedál, Suedia.

Superb

Superbu stoupá cenovka jednotně o 30 000 Kč ve všech výbavách. Začíná tedy na 880 900 Kč. Výbavu navíc nedostává podobně jako Karoq.

Enyaq iV

A konečně elektrický Enyaq iV beze změn výbavy vyjde 60 000 dráž – tedy od 1 239 900 Kč. Ve variantě RS pak od 1 704 900 Kč.

Zdražení nejen u značky Škoda

Jak již bylo řečeno na začátku, loni zdražovaly víceméně všechny značky. Třeba i Kia vzrostla cena elektromobilu EV6 o 145 tisíc, naopak Ceedu pouze o 10 000 Kč. „Navýšení cen modelů Kia v uplynulém roce bylo zapříčiněno především rostoucími vstupy na straně výrobce, stejně tak dopravců a celého logistického řetězce, který se v průběhu roku značně vyvíjel,“ uvedla mluvčí Kateřina Vaňková Jouglíčková.

„Naší snahou v Česku však je zvyšovat ceny co nejméně. V loňském roce jsme byli uvedenými okolnostmi přeci jen nuceni přistoupit k navýšení prodejní ceny u vybraných modelů. Zdražování se nejvíce dotklo bateriových modelů. Například elektrická Kia EV6 byla v průměru navýšena o 11 % za 12 měsíců roku 2022 a u modelu Sportage v provedení Plug-in hybrid jsme navyšovali cenu o 7 %. Naopak u nejprodávanějšího modelu Ceed se nám podařilo udržet na zanedbatelném navýšení. Aktuálně, na základě informací z výrobních závodů, se nechystáme přikročit k navyšování cen. Avšak doba je velmi nepřehledná a je obtížné predikovat další cenový vývoj.“

Naopak celkem výrazně se loni změnila cenovka vozů Peugeot. „V uplynulém roce řada automobilek zvyšovala ceny nových vozů, a obzvlášť koncern Stellantis. Výrazné zdražení postihlo všechny jeho značky včetně Peugeotu. Toto centrální zvýšení našich nákupních cen se pochopitelně promítlo do klientských ceníků, mnohdy i velmi citelně. Například u našich nejmenších modelů 208 a 2008 ceny meziročně narostly až o 20 %. Zatím nemáme konkrétní informace, jak se cenová situace bude vyvíjet v letošním roce, ale obáváme se, že pokles cen nových automobilů nelze očekávat. Spíše se naopak schyluje k dalšímu zdražování,“ řekla mluvčí českého zastoupení Radka Matthey.

Martin Šidlák