Recenze, test SsangYong Korando: Král disciplíny cena / výkon
Korejské automobilky Kia a Hyundai si museli svůj dnešní úspěch na českém trhu velmi tvrdě a dlouho odpracovat. Může jít SsangYong v jejích stopách? Odpověď nám napoví recenze a test modelu SsangYong Korando 1.5 T-GDI.
Recenze a test SsangYong Korando 1.5 T-GDI: Najít odpověď nebude tak složité a můžeme si ji říct hned na začátku článku – nemůže. Hyundai – Kia je obří koncern, který loni v Evropě prodal dohromady přes milion aut. SsangYong jich proti tomu prodal pouze 11 130. Kapacity jsou zkrátka úplně jiné. Ale s objemem, který český importér od automobilky dostane, nemá problém. Prodá se bez problémů všechno. Loni to bylo 1020 aut oproti 381 v roce 2020. Letos míří ještě výš, když jen ke konci října měl nově zaregistrováno 1930 vozů. Z toho drtivá většina připadá na jediný model – Korando. Otázku z úvodu článku je proto lepší upravit – kdyby měl SsangYong stejné výrobní kapacity jako Hyundai / Kia, dokázal by prodávat stejné objemy? Uspělo by Korando u zákazníků stejně jako třeba Hyundai Tucson nebo Kia Sportage?
Recenze a test SsangYong Korando: Robustní SUV
Test SsangYong Korando 1.5 T-GDI: SsangYong Korando svou velikostí reprezentuje třídu auta, o která je v Česku nadprůměrný zájem. Délkou 4450, šířkou 1870 a výškou 1620 mm patří mezi konkurenty nejen výše zmíněných korejských modelů, ale třeba české Škody Karoq. Auto působí robustně a díky tomu větší, než je ve skutečnosti. Opticky tomu přispívají nejen masivní lemy blatníků, ale třeba i takový detail, že kliky dveří nejsou ve stejné rovině. Jinak design jako takový je prostý nějakých experimentů, nebudící žádné výrazné emoce. Což je ale u auta, které má spíš sloužit než reprezentovat, spíš výhoda.
Korando bude z zákazníků určitě bodovat velikosti zavazadlového prostoru. Ta činí 551 litrů bez rezervního kola a 407 s ním. Nechybí dvojité dno, praktické úchytky na tašky ani dobíjecí zásuvka. Jen nepravidelný tvar poněkud ubírá kufru na praktičnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha. Kromě velké přepravní kapacity ocení zákazníci Koranda i nadprůměrně místa v kabině, a to jak na předních, tak na zadních sedadlech.
Korandem už jsme jeli, tak o interiéru můžeme jen zopakovat, že všechny plasty jsou sice tvrdé, ale to je asi tak jediné, co by se zde dalo nazvat laciným. Před řidičem je 10,25palcový digitální přístrojový štít, který je ve druhém stupni výbavy za příplatek a ve dvou nejvyšších standardem. Má skvělou grafiku a řadu možností zobrazení včetně zrcadlení mobilního telefonu. 8palcový středový dotykový displej je rovnou v základní výbavě včetně zadní parkovací kamery. Pozitivem jsou tlačítka pro přístup k základním nabídkám, stejně jako fyzické ovladače hlasitosti rádia a klimatizace. Naopak infotainmentu bych vytknul na dnešní dobu velmi pomalý start, než se systém rozběhne, ujede člověk pěkných pár desítek metrů.
Můžete mít jakýkoli motor, když to bude benzínový 1.5
Nabídka motorizací se bohužel omezuje na jediný motor, a to benzínový 1.5 T-GDI. Jinou alternativu momentálně výrobce nenabízí, z ceníku byl totiž stažen dieselový agregát 1.6 e-XDI 100 kW. Důvodem je podle importéra velmi malá poptávka po naftové verzi. Drtivou většinu prodaných vozů v minulosti činila benzínová verze. Na rozdíl od většiny konkurentů ale dává Korando možnost volby nejen mezi manuální a automatickou převodovkou, ale i mezi pohonem pouze předních nebo všech kol.
My jsme testovali kombinaci automat / pohon předních kol. Maximálních 120 kW výkonu a 260 Nm točivého momentu poskytuje přiměřenou sílu pro pohodovou jízdu, při kterém cestující ocení i perfektní odhlučnění kabiny od motoru i podvozku. Motor se výrazněji probouzí k životu až na hranici 2000 otáček, ale jeho zátah je plynulý a předjíždění se není třeba bát, jakkoli to žádný velký sportovec není. Výrobce ani neuvádí hodnotu zrychlení na stovku. Jeho minusem v dnešní době bude ale spotřeba. Pro námi zvolenou kombinaci je oficiální hodnota 7,95 l/100 kilometrů, v praxi počítejte spíš k devíti litrům.
Podvozek je naladěn ryze na komfortní notu. Přední zavěšení MacPherson a zadní víceprvková náprava se dokážou srovnat se všemi druhy nerovností, ať už jde o vymleté okresní cesty nebo městské zpomalovací prahy či přejezdy kolejí. Ale stejně jako motor není podvozek přítelem sportovnější jízdy, v rychle projeté zatáčce se auto citelně nakloní.
Cena / výkon
SsangYong si v posledních letech dokázal zákazníky získat cenou, a platí to i pro Korando. Pryč jsou už časy, kdy bylo před třemi lety na základní cenovce napsáno 439 900 Kč s DPH. Dnes je tam o více jak sto tisíc víc (569 900 Kč včetně DPH). I tak je ale poměr cena/výbava skoro bezkonkurenční. Dostanete za ni třeba balík asistenčních systémů včetně nouzového brždění, udržování v jízdním pruhu a ochrany proti převrácení, asistenta pro sjezd svahu, tempomat, parkovací senzory vpředu i vzadu, vyhřívaný volant, dvouzónovou klimatizaci nebo vyhřívaná přední sedadla. K tomu dostanete poctivě zpracovaný interiér a velký kufr. Jen ta spotřeba…
Martin Šidlák
Technické údaje: SsangYong Korando 1.5 T-GDI
Cena: od 446 198 Kč (bez DPH)
Benzínový čtyřválec
Maximální výkon: 120 kW / 5000-5500 ot.
Max. točivý moment: 260 Nm / 1500 – 4000 ot.
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: výrobce neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 7,95 l/100 km
Emise CO2: 182 g/km
Délka/šířka/výška: 4450 / 1870 / 1620 mm
Rozvor: 2675 mm
Zavazadlový prostor: 551 l
Provozní hmotnost: 1435 kg