Subaru AWD: Síla tradice
Poptávka po pohonu všech čtyř kol neustále roste a přestože je stále více využíván systém s mezinápravovou spojkou, pohybují se na trhu i hrdí jedinci sázející na stálý pohon všech kol. Tím největším je automobilka Subaru.
S příchodem kategorie SUV vzrostla poptávka po vozech vybavených pohonem 4×4, a to i přesto, že většinu vozů z této kategorie lze pořídit i s pohonem pouze jedné nápravy. Když pomineme řadu módních trendů, smyslem pohonu 4×4 je především zlepšení přenosu točivého momentu na vozovku, zlepšení trakce i jízdních vlastností vozu a tím i zvýšení bezpečnosti. Aktuální nabídka vozů 4×4 poskytuje řadu rozličných přístupů a řešení. Verzí pohonu všech kol je zkrátka celá řada a nesou i pestrou škálu svých označení (4Motion, 4Matic, xDrive, prosté 4×4 nebo právě Symmetrical AWD). I zde ale nalezneme nepřehlédnutelný trend, který díky tlaku na snižování spotřeby i nákladů na výrobu a se zaměřením na snadnou obsluhu vede k prosazování systému s mezinápravovou spojkou, umožňující za běžných podmínek jízdu pouze s jednou poháněnou nápravou a teprve v případě nutnosti připojuje druhou (ať již automaticky či na povel řidiče). Z těchto i dalších důvodů už se na trhu pohybuje jen minimum výrobců, kteří zůstávají věrní stálému pohonu všech kol. Tím hlavním z nich je japonská automobilka Subaru, která i v současnosti nabízí široké modelové portfolio se stálým pohonem 4×4.
Čtyřicetileté výročí
A právě automobilka Subaru v tomto roce slaví 40. výročí stálého pohonu všech kol Symmetrical AWD, který se poprvé objevil v roce 1972 ve voze Subaru Leone Estate Van 4WD, uvedeném na japonském trhu. Japonská automobilka tak tehdy odstartovala svou velkou kapitolu a během následujících čtyřiceti let hrála roli průkopníka na poli osobních vozů s pohonem AWD. Celkový počet vyrobených vozů s pohonem Subaru AWD dosáhl cifry 11 782 812, což představuje přibližně 55,7 % z celkového počtu prodaných vozů Subaru.
Podle zaměření
Od počátku vývoje symetrického pohonu všech kol přišla automobilka s řadou technologických průlomů, z nichž každý přispěl ke zdokonalení a vylepšení pohonu Symmetrical AWD. Soustava zvoleného pohonu nyní účinně zajišťuje dobré záběrové schopnosti rovnoměrným rozdělováním hnacího výkonu na všechna čtyři kola. Díky spojení pohonu Symmetrical AWD a tradičního plochého motoru Subaru boxer s protiběžnými písty je celé hnací ústrojí zabudováno stranově symetricky, přičemž převodovka je umístěna až za přední nápravou. Uvedené uspořádání zajišťuje dobré vyvážení hmotnosti nejen mezi levou a pravou stranou vozidla, ale i v podélném směru. Uvedené charakteristiky pak stojí za stabilními záběrovými schopnostmi na nejrůznějších površích a za nejrůznějších jízdních podmínek.
Během čtyřicetileté historie se tak pohon postupně přetvořil v jedinečný systém pohonu zaručující vysokou míru stability za deště, sněhu i jízdy vysokou rychlostí, včetně možnosti uzpůsobení systému Subaru AWD individuálnímu charakteru každého z modelů. Těm je podle zaměření určen jeden ze čtyř následujících systémů pohonu Subaru Symmetrical AWD. Prvním z nich je elektronicky řízený sportovní pohon AWD, podporující jízdní schopnosti při průjezdu zatáčkou, druhým stálý pohon všech kol AWD s aktivním rozdělováním točivého momentu zaměřený na lepší spotřebou paliva a jízdní stabilitu, třetím stálý pohon všech kol a centrální diferenciál s viskózní spojkou, určený vozům s přímo řazenou převodovkou, a nakonec stálý pohon všech kol s aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD, tedy výkonnostně zaměřený pohon AWD pro ryzí motosport, na který sázejí nejsportovnější modely WRX STI.