Flotila 5 na 5 – V DOBĚ „ELEKTROMOBILNÍ“
Další díl našeho projektu 5 na 5 je tu. Pětice odborníků otestovala pět rozdílných čistě elektrických aut a společně pátrali po tom, které z nich je to nejlepší a jestli by dokázali v současných podmínkách už s elektromobilem fungovat na denní bázi. Proti sobě nastupuje Audi e-tron, Ford Mustang Mach-E, BMW iX3, Peugeot e-208 a VW ID.4 GTX.
Tentokrát do souboje 5 na 5 vstupuje lehce nesourodá pětice a otázka zní, jestli má jako elektromobil větší přínos malé městské vozítko, co do velikosti plnohodnotný rodinný vůz, anebo manažerská stylovka v podobě Fordu Mustang Mach-E. Svoje postřehy na každý z vozů nám postupně sdělil Michal Klápa, Car Fleet & Facility Specialist společnosti Chindler CZ; Štěpán Litera, Fleet & Support Office Team Leader ze společnosti MAKRO ČR, Jaroslav Krutilek z České leasingová a finanční asociace; Milan Káňa z Kooperativa pojišťovny a herec Jan Dolanský. Ještě než pokročíme k samotnému hodnocení, vyberte za vás jeden z nominovaných modelů, který je za vás z dnešní pětice ten nej. [Total_Soft_Poll id=“5″]
Na začátek přinášíme rychlou charakteristiku každého z vozů a ukázkové financování vozidel od společnosti Arval CZ (uvedené ceny jsou pro dobu provozu 36 měsíců a ročního nájezdu 15 tisíc kilometrů). Na konci celého materiálu pak naleznete konečný verdikt – který model u našich testerů v celkovém hodnocení zvítězil?
Volkswagen ID.4 GTX Volkswagen ID.4 GTX spojuje komfort SUV s požitkem z jízdy. Jeho dva vysoce výkonné elektromotory vozu umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Obratnost na silnici i nezpevněných cestách mu zajišťuje pohon všech kol. Dojet zvládne tato nová vlajková loď značky až do vzdálenosti 480 km. Volkswagen jde ve svých elektromobilech výrazně dopředu s moderními technologiemi a tento vůz není výjimkou. Dokládá to head´s up display s navigací, pokročilí jízdní asistenti, například pro udržení vozidla v jízdním pruhu nebo pro nouzové brzdění. Samozřejmostí je pokročilá konektivita a zrcadlení mobilního telefonu, říká Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval a dodává „S full service financováním můžete mít model Volkswagen ID.4 GTX 220 kW 77 kWh 4MOT za 22 800 Kč bez DPH měsíčně.
Ford Mustang Mach-E „Ford Mustang Mach-E slibuje dojezd na jedno nabití až 610 km. K tomu připočtěte moderní technologie, například bezklikové otevírání dveří nebo extrarychlé nabíjení, vůz se na dojezd 120 kilometrů nabije už za 10 minut,“ popisuje Jiří Solucev, ředitel divize Retail ze společnosti Arval. S Arvalem jej můžete mít ve třech verzích. „Verze Ford Mustang Mach-E 98,7 kWh RWD, která s rozšířenou kapacitou baterie disponuje dojezdem až 610 km na jedno nabití, stojí s full-service řešením operativního leasingu 26 330 Kč bez DPH.
Audi e-tron „Audi E-Tron je prvním plně elektrickým SUV značky Audi. Stylové SUV nabízí automobilka ve dvou verzích QUATTRO 50 a SPORTBACK QUATTRO 55, které jsou obě vybaveny pohonem všech 4 kol. Silnější verze disponuje větším zrychlením, konkrétně za 4,3 s z 0 na 100 km/h. Nabízí také vyšší dojezd, více než 446 km na jedno nabití. Jak je u Audi zvykem, obě verze jsou vybaveny prémiovými interiéry, moderními technologiemi, včetně virtuálních zpětných zrcátek, digitálního kokpitu a nejmodernějších asistenčních systémů pro maximální bezpečnost řidiče a posádky,“ říká Aleš Polák, generální ředitel Arval CZ a dodává: „Arval nabízí silnější verzi Audi e-tron 55 quattro s full-service operativním leasingem za 23 818 Kč bez DPH.
Peugeot e-208 „Peugeot nabízí oblíbený malý městský vůz i s plně elektrickým pohonem. Na malé auto má velmi slušný dojezd, na jedno nabití až 362 km a z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,1 sekundy. Šarmantní francouzský design kombinuje vůz s moderními technologiemi, jakými jsou digitální přístrojová deska, head´s up display s holograficky zobrazovanými údaji či pokročilý asistent udržování v jízdním pruhu nebo nouzový asistent brzdění. Moderní dojem z vozu posilují také komfortní sedačky z Alcantary,“ vypočítává Jiří Solucev z Arvalu. „Vůz Peugeot e-208 nabízíme ve verzi ALLURE PACK E.motor 100 kW Bat. 50kWh s full-service operativním leasingem za 13 260 Kč bez DPH.
BMW iX3 Elektrické SUV od bavorské automobilky je standardně dodáváno se sportovním paketem M. Díky tomu působí agilnějším dojmem a na první pohled Vás zaujme. Tento elegantní elektromobil zvládá dojezd až 461 km na jedno nabití a díky sportovně laděnému podvozku zrychlí z 0 na 100km/h za 6,8 sekund. Jak je u vozů z Mnichova zvykem, vůz je doslova nabytí moderními technologiemi, například hlasovým ovládáním, pokročilými asistenty pro udržení vozidla v jízdním pruhu, nouzové zastavení či parkování a vše lze ovládat pomocí dvou displejů s úhlopříčkou 12,3 palců, v přístrojové desce a na vrcholu středové konzole,“ upřesňuje Aleš Polák z Arvalu. „Vůz BMW iX3 210kW Inspiring s full-service operativním leasingem za 28 890 Kč bez DPH měsíčně,“ uzavírá.
5 na 5: Hodnocení profesionálů:
Mustang Mach-E
Kdo v životě měl možnost jet klasickým Mustangem, Camarem nebo jiným sportovním americkým vozem, tak při převzetí vozidla rozjedu se musel usmát. Já sám jsem vlastnil Camaro z roku 2012 a často mi to Mustang Mach-E připomínal. Naprosto jednoduchý a vlastně bych řekl laciný interiér, naopak exteriér vozu zaujal na první pohled. Jednoznačně je to vozidlo pro někoho, kdo miluje auta, kdo miluje svezení. Tuhý řízení a podvozek navazoval pocit, že vozidlo opravdu ovládáte, a to i přesto, že je to čistě elektromobil při rozjedu vás vozidlo zarazí do sedačky a když si přepnete vozidlo do sportovního režimu, tak vám i do repráku pustí zvuk motoru, který ve vozidle nenajdete. Dojezd vozidla se nedal brát v potaz, i když těch 350 km bych zvládl, ale já si užíval jízdu a rychlé rozjezdy, zatáčky a nějak se mi nepovedlo zařadit vozidlo mezi cestovní. Jízdu si však užijete naplno a já bych doporučoval takové auto někomu, kdo si chce užít s elektromobilem trochu srandy. I takové zaměstnance ve společnosti najdete.
Peugeot e-208
Peugeot e-208 mne během testování přesvědčil o tom, že je to ideální vozidlo do města a hodí se jako druhé auto do rodiny. Odpovídají tomu totiž technické parametry dojezdu a velikosti vozidla. Vůz je ale designově velice atraktivní, a to jak exteriér, tak interiér. Auto je svižné a lehce ovladatelné. Slabina by se dala najít v ovládání infotainmentu. Uživatelsky není příliš přívětivý ani intuitivní. Nabíjení vozidla trvalo z 20 % na 80 % na 100kW nabíjecí stanici přibližně 35 minut, což je velice slušné a ve spojení nabíječky u obchodního centra ideální. Na delší cestu bych ale s vozidlem nevyrazil, protože reálný dojezd s ohledem na menší kapacitu baterie je pak necelých 250 km. Ve své firemní flotile si toto vozidlo dokážu představit jako poolové. Vhodné pro referentské cesty po městě, či jiné kratší služební cesty.
VW ID.4 GTX
ID.4 se řadí mezi novější elektrovozidla, proto ho na české silnici jen tak někdo nepřehlédne. Moderní exteriér skvěle doplňuje minimalistický interiér s překrásnou panoramatickou střechou. Hned při první jízdě jsem byl velice příjemně překvapený jízdními vlastnostmi, kdy se člověk nebojí na okresce říznout zatáčku, a přitom si stále užívat komfortní jízdu a to na 20tipalcových kolech. Dalším příjemným překvapením pro mě byl reálný dojezd zhruba 400 km. Auto jsem příliš nešetřil a nijak jsem se neomezoval a z Prahy do Brna dojel se slušným dojezdem. Opravdu musím říct, že tento vůz řadím mezi ty cestovní elektromobily. Dobití elektromobilu z 15 % na 80 % u 100kW dobíjecí stanice trvalo zhruba 40 minut. ID.4 by mohla být skvělá bezemisní náhrada ve firemním vozovém parku za vozidla typu Škoda Kodiaq nebo Karoq. Manažery jistě neurazí a možná je naopak překvapí svými jízdními vlastnostmi a futuristickým vzhledem. Určitě si myslím, že tento vůz bude jeden z nejprodávanějších do firemních flotil už jen z důvodu, jak příjemně působí na společnost.
Audi e-tron
Ihned při převzetí vozu jsem si řekl, že vozidlo vůbec nevypadá jako elektromobil. Což považuji za jeho silnou stránku, e-tron si nehraje na kosmickou loď, a naopak svým exteriérem budí velkou pozornost svojí typickou krásou pro Audi, jako jeden z nejhezčích detailů považuji oranžové brzdové třmeny, které ladí s nápisy na vozidle a s oranžovými bezpečnostními pásy ve vozidle. Jízdně se vozidlo projevovalo velkým komfortem a během chvíle se auto dokázalo proměnit v rychlostní monstrum. Úžasný výkon, se kterým si užijete spousty zábavy. Jízdně tomu nebylo co vytknout, ale ta spotřeba. Musím upřímně říct, že jsem měl co dělat, abych se dostal pod 28 kWh/100km. Ve flotile bych toto vozidlo naordinoval představenstvu. Často jsou na vozidla Audi zvyklí a pokud nemají zkušenosti s elektromobilem, tak to pro ně nebude takový šok. Ale kromě wallboxu v kanceláři doporučuji řediteli nainstalovat wallbox i do garáže, protože ho čeká hodně časté dobíjení.
BMW iX3
Pro mě vítěz. Exteriér a interiér nemá chybu, strašně se mi líbí, že se BMW snaží zůstat i u klasického ovládání infoteimentu, tedy tlačítek. Zpracování interiéru odpovídá kategorii vozu. BMW iX3 potěší i zavazadlovým prostorem. Ten má objem 510 litrů, sklopením zadních sedaček získáte až 1560 l. Sedadla jsou trochu tužší, ale zase vás pevně podrží při průjezdu zatáčkou. Exteriér naopak nepůsobí tak futuristicky a neliší se o tolik oproti standardní X3 a to beru jako pozitivum. Jízda je i u toho vozu podobně jako u ostatní BMW velice komfortní a s přepnutím do sportovního režimu se z ní pak stává už doslova zážitková. Co se týče dojezdu, tak lehkou nohou se dá s iX3 v letních teplotách jezdit za 16 až 18 kWh. Na dálniční provoz si řekne o 23 až 25 kWh. Budeme-li počítat s průměrem mezi 18 a 20 kWh, kde jsem se během týdenního soužití pohyboval nejčastěji, měla by vám „šťáva“ při plním dobití vystačit na 370 až 410 kilometrů což se mi na cestě do Rakouska a zpět povedlo. A právě to dělá z BMW slušného parťáka nejen do města a za město, ale i na rodinný výlet. Vozidlo bych se ve flotile nebál zařadit pro představenstvo společnosti. Myslím, že by je takový vůz doslova nadchne.
Peugeot e-208
Malý městský vůz s líbivým stále moderním designem, který se zatím neokoukal a vypadá stále stylově. Jak exteriér, tak interiér je identický jako u spalovací verze, Peugeot tedy nejde cestou futuristického, designu jako některé jiné automobilky u elektromobilů. Výhodou tedy je, že kdo je zvyklý na Peugeot nyní, bude i zde vědět hned kam šáhnout. Naopak kdo hledá větší“ odvaz“, zde ho nenajde. Tabulka Slibuje dojezd okolo 340 km, ale realita je bohužel jiná. Při městské jízdě se dá při větší snaze vzdáleně této hodnotě přiblížit, ale pokud nedbá řidič na eco jízdu nebo nedej bože najede na dálnici, dojezd klesá před očima. Vozidlo je ale předpokládám zamýšleno jako městská „nákupní taška“ a toto s přehledem auto splňuje. Tomu i odpovídá cenovka, která je v porovnání s konkurencí přívětivější.
Ford Mustang Mach-E
Po dvouleté zkušenosti s jeho starším pětilitrovým bráškou bylo velké očekávání, ke kterému jméno Mustang zavazuje. Design je pěkný, lidi se za ním otáčení a auto budí pozornost. Dlouhá kapota při pohledu z vozu dokonce vzdáleně připomíná V8 verzi. Auto jízdně funguje skvěle, zrychlení 0-100 a dynamičnost je více než dostatečná. Celkově vzato by se daly jízdní schopnosti vozu označit za sportovní. Interiér je dobře zpracovaný a prostorný a ergonomicky příjemný. Výborná funkce je ovládání jedním pedálem na kterou se dá hodně rychle zvyknout a která pak v jiných automobilech chybí. Reálně označení Mustang je spíše marketingový tah, který ale funguje a přitáhne více zákazníků, než kdyby bylo označován pouze Mach-E.
BMW iX3
BMW jako jedna z prvních automobilek přišlo s malým elektrickým vozem i3, který je pro mnohé průkopníkem elektromobility a stále je vnímáno jako jedno z nejlepších městských elektromobilů. Nyní po dlouhé BMW vzalo oblíbený model X3 a vytvořilo jeho elektrickou verzi iX3. Současná X3 již nějakou dobu po silnicích jezdí, na první pohled tedy auto nemusí neznalého zaujmout, což by byla ale škoda. Designové změny oproti benzínové verzi jsou ale ku prospěchu a vůz působí svěžím dojmem. Interiér je stejně jako u X3 luxusní, prostorný a posádka se v něm hned cítí jako doma. Nechybí zde žádná z moderních technologií jako například head up display, virtuální kokpit, OTA updaty infotainmentu, atd. Auto sedí výborně a výkon elektromotoru 210kw dává auto slušnou dynamiku a má překvapivě dobrou spotřebu, díky které je reálný dojezd okolo 350 km. Rekuperace v jízdní režimu B je silná a připomíná ovládání jedním pedálem jako u Mach E, ale není tak výrazná. I přes absenci pohonu 4×4 je to zajímavá alternativa na trhu, která naplňuje představu o německém luxusu.
VW ID.4 GTX
Od sesterské Škody Kodiaq na první pohled možná ne příliš zajímavý a nápaditý design může klamat. Pohon 4×4 a výkon 220 kw ve verzi GTX naopak oslní ihned. Auto rozhýbe s přehledem a ani v zatáčkách se nenechá zahanbyt. Interiér působí prostorně a vzdušně, přispívá k tomu také velmi velká panoramatická střecha (Hello ID – Show me the stars). Pochvalu si zaslouží velký kufr s objemem 543 litrů. Opět nechybí přehlídka moderních technologií. Za zmínku především stojí rozšířená realita při aktivním adaptivním tempomatu, která promítáním „na vozovku“ dává navigační instrukce nebo upozorňuje na vzdálenost od předchozího vozu nebo varuje před opuštěním jízdního pruhu. Celkově povedené auto, které oprávněně vyhrálo auto roku 2021.
Audi e-tron
Mnozí si mohou myslet, že elektromobily jsou nudné. e-Tron Black Edition by je rychle vyvede z omylu. Okamžitý výkon, pružné zrychlení i maximální rychlost a hned se dá mluvit o voze, který poskytuje radost z jízdy. Tato kombinace dá rychle zapomenout na potřebu manuálního řazení, zvuku motoru, atd. To je doplněné perfektním zpracováním interiéru. K tomu e-Tron přidává i solidní praktičnost, za volantem máte skvělý přehled, celá posádka má dost místa a kufr nabízí skvělých 600 litrů. Jako mínus lze uvést vysokou spotřebu, která díky vyšší váze vozu i přes vysokou kapacitu baterie tlačí celkový dojezd dolů. Audi je fascinujícím autem, který přináší technologický pokroku výborné zpracování. Mezi testovanými vozy jasná jednička, čemu ale bohužel odpovídá i cena.
Peugeot e-208
Šlo o mou vůbec první jízdu s elektromobilem a přiznám se, že zkušenosti s Peugeotem e-208 byly rozpačité. Co se týče jízdy, bylo to trochu ode zdi ke zdi. Hodně záleží, jaký režim si řidič nastaví. Třeba Sport dokáže jezdce zatlačit do sedačky a zvednout adrenalin, a to nejen kvůli zrychlení, ale také kvůli bleskurychle mizící energii v akumulátoru. Na druhé straně spektra je naopak šetrný, ale k uzoufání nudný režim Eco, který nejspíš nedokáže uspokojit ani opatrného seniora. Vzhledem k tomu, že baterie má malou kapacitu, musí řidič balancovat někde mezi.
Právě kapacita baterky je u tohoto modelu podle mě největší problém. Po městě se dalo jezdit za 14 kWh/100 km, přičemž každý výlet za město vyhnal spotřebu nad 20 kWh/100 km. S kapacitou akumulátoru 50 kWh to znamená, že mimo město by s vozem měli vyrazit jen odvážní a na dálnici raději vůbec nikdo. Je jasné, že vozidlo bylo vyvinuté pro městské prostředí. Hodí se proto hlavně jako druhé auto do domácnosti určené na menší nákupy, převoz dětí na kroužky, dojíždění do práce. Otázka zní, kdo bude ochoten za doplňkový vůz zaplatit skoro milion korun.
BMW iX3
Elektromobil od BMW v zásadě splňuje to, co bych od prémiové bavorské značky čekal. Technické řešení elektromotoru je precizní, k tomu se ale přidávají další vlastnosti, které zjevně vycházejí ze zkušeností ze spalovacích motorů. Potěšil mě například vynikající podvozek a nízké těžiště. Vůz díky tomu skoro splývá s asfaltem a skvěle se řídí i při vyšších rychlostech.
Deklarovaného dojezdu téměř 460 kilometrů dosáhne nejspíš jen profesionál na okruhu, ve městě se ale dá reálně ujet na jedno nabití 350 kilometrů. Velkou výhodou je rychlé nabíjení. Automobilka slibuje výkon až 150 kW, což znamená, že čtyři pětiny baterky se dají dobít za nějakou půlhodinku.
Kufr má objem celkem 510 litrů. To není špatné, ale vybavení na chalupu se do něj vejde jen stěží. Je proto škoda, že vývojáři nevyužili prostor pod přední kapotou, jako u některých konkurenčních modelů. Mohly se by do něj dát aspoň kabely, které by nezabíraly prostor v kufru.
Uvnitř je auto tím futuristickým strojem, jaký si asi každý řidič pod elektromobilem představí. Je tady povedený head-up displej, pří řízení pomáhá spousta asistentů.
Ford Mustang Mach-E
Na tohle auto jsem se těšil asi nejvíc. Mustang, to je legenda. Mustang, to je zapadající slunce nad texaskou pouští, rozpálený asfalt, vůně benzínu. Jenže dokáže si slavná americká značka udržet svoji přitažlivost i s elektrickým motorem? Budu stručný – dokáže.
Mach-E AWD má maximální zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,1 vteřiny a vzhledem k postupnému nárůstu rychlosti bez řazení máte při plném sešlápnutí plynu pocit, jako by startovalo letadlo. Skvělý dojem z jízdy oproti konkurenci kazí snad jen podvozek, který je poněkud tvrdý.
Samostatnou kapitolou je vzhled. Za Mustengem se prostě ohlédne každý a platí to i pro elektromobil. Světla, víko motoru, blatníky, maska, to všechno si zachovává klasickou mustangovskou drzost, která vypadá výborně. Rozhodně ale nejde jen o auto na dívání.
Interiér je hypermoderní, centrální displej na nízké palubní desce je obrovský a dobře se s ním pracuje. Řidič si připadá jako v kokpitu, přitom je ale interiér velmi útulný. Všude je spoustu místa, jak se na americké vozy sluší. Sedačky jsou hodně pohodlné. Zároveň je prostor chytře využitý. Výborně řešený je kufr, respektive oba kufry. Klasický zadní má objem 519 litrů, dalších 100 litrů je ale ukrytých pod přední kapotou, kam se dají vměstnat nejen dobíjecí kabely, ale i nějaké ty tašky.
Veškeré jízdní asistenty v Mustangu nemohu hodnotit jinak, než kladně. Hlídání jízdy v jízdním pruhu, aktivní tempomat, i částečné autonomní řízení, to vše funguje na jedničku. Zároveň si ale řidič připadá za volantem svobodně. Má pocit, že řídí auto, nikoliv, že auto řídí jeho.
Nečekal jsem to, ale na rovinu musím přiznat, že jsem z Fordu Mustang Mach E AWD doslova nadšený a že se mi ho ani nechtělo vracet. Mimochodem tento model stojí 1 801 000 korun, což je cena nižší, než bych za tak špičkový elektromobil s duší divokého oře očekával. Good bye stádo mustangů, nerad se s vámi loučím.
Volkswagen ID.4 GTX
Před testováním jsem si kladl otázku, zda poměrně velké elektrické SUV může nést označení GTX. Výkonově asi ano – dva motory, čtyřkolka, výkon 220 kW (tedy 300 koní) a zrychlení z nuly na sto za 6,2 sekundy. To je hned několik pádných argumentů. Auto nemá jen solidní výkon, ale i skvěle vyladěný podvozek a výborně sedí v zatáčkách. Dojezd na jedno nabití byl u mě někde mezi 320 a 350 km. Takže obdobně jako u konkurence.
Kde ID.4 GTX boduje, to je především vnitřní vybavení. Sportovní sedadla z jednoho kusu podtrhávají sportovní povahu vozu. Naběhnutí infotainmentu trvá sice o něco déle, ale jakmile systém běží, tak už vše šlape jak má. Displej je skvěle čitelný i dostatečně kontrastní. Prostor je rovněž velmi dobře odhlučněný. Zábavné je hlasové ovládání, kterým můžete kontrolovat rádio, klimatizaci i navigaci. Výborný je head-up displej, který promítá důležité informace přímo na čelní sklo, a to včetně pokynů navigačního systému.
Bezchybně fungují také asistenty a vyčnívá mezi nimi především inteligentní adaptivní tempomat. Ten automaticky upravuje rychlost podle dopravních značek, na začátku obce přibrzdí na 50, na jejím konci zrychlí zpět na 90 a vy nemusíte dělat vůbec nic. Pozor ale, jakmile se dostanete na horší silnice, do větších zatáček nebo do města, to pak rychle poznáte limity asistenta řízení.
Celkově hodnotím Volskwagen ID 4 jako povedené auto, které poskytuje komfort i vyžití z jízdy a označení GTX si zaslouží.
Audi e-tron
Tenhle elektromobil od Audi si oblíbí řidiči, kteří se chtějí prezentovat velkým a silným autem. Karoserie působí méně futuristicky než u vozů konkurence a blíží se vzhledem spíše spalovací klasice, to ale neznamená, že by šlo o nějakou kompromisní variantu.
Uvnitř se skrývají technologie nové generace. E-tron má dva elektromotory (jeden na každé nápravě), které dohromady dávají permanentní výkon 265 kW. Praktický dojezd je kolem 350 kilometrů. Vyšší spotřebu vyvažuje model velmi rychlým nabíjením, obecně vůbec nejrychlejším, mezi vozy, které jsem testoval. Zajímavý je takzvaný boost režim, ten umí na 60 vteřin vyšroubovat výkon až na 300 kW, tedy 400 koní. Z nuly na 100 km/h se v tomto režimu dostanete za 5,7 vteřiny, což je na velké SUV působivá hodnota.
A e-tron je opravdu velké auto. Kabina je neuvěřitelně prostorná. Kufr potěší základním objemem 660 litrů, úložný prostor je i pod kapotou. Pro naložení všech věcí na dovolenou to stačí s rezervou. Sedačky jsou velice pohodlné a to i vzadu, vůz tak nabízí komfortní prostředí i pro delší cesty. To vše dělá z e-tron skvělé rodinné auto.
Chytré systémy jsou na špičkové úrovni, výborně funguje zejména inteligentní adaptivní tempomat, ale potěší i šikovně řešený head-up displej. Trochu matoucí jsou tři displeje na palubní desce. Pro snadnou orientaci je to až příliš. Drobnou připomínku mám k fungování navigace, která občas neměla aktuální informace o rychlostním omezení.
Dobře fungují také dvě neobvyklá technická řešení. Tím prvním je adaptivní vzduchový podvozek, díky kterému je jízda velmi příjemná, tím druhým je přístup k rekuperaci, který je jiný než u ostatních testovaných vozů. Rekuperaci lze totiž ručně zapnout ve třech režimech.
Audi e-tron je velké, rodinné a velmi povedené elektrické SUV. Je výkonné, ale nad konkurencí přitom vyniká svou tichostí. Jde sice o začínající s cenou na 2,2 milionu korun, pozitivní ale je, že cenový rozdíl mezi spalovacím a elektrickým autem je v této třídě u Audi minimální.
BMW iX3
Osobně mám opravdu rád vozy SUV a tohle bylo skutečně parádní svezení! Velice příjemné a vyrovnané, a to i na nerovných silnicích a menších cestách, především díky adaptivnímu podvozku a velkým kolům.
Na těch rychlejších komunikacích pak byla jízda překvapivě svižná a dynamická i přesto, že BMW iX3 je skutečně velké auto, větší než čekáte. Je to zkrátka kolos, kde je dostatek místa pro celou rodinu a všechny ty nezbytnosti, které přece potřebují její členové vždycky s sebou. Svezení v tomhle SUVčku byl fakt zážitek.
Ford Mustang Mach-E
Tak tohle je sen snad každého kluka – sedět ve sportovním autě s tak brutálním výkonem. Nebudu zastírat, že jsem byl ohromen. Ford Mustang disponuje třemi jízdními režimy z čehož první Whisperer je takové příjemné plachtění – dobré na dálnici, kdy plyn jen tak lechtáte. Druhý režim Active je pravděpodobně nejpoužívanější, protože poskytuje nejlepší poměr spotřeba/výkon, využívá vhodně rekuperaci, takže úsporný režim. Ale poslední režim Untamed je peklo. Auto se promění v Jacka Rozparovače českých silnic, driftování je zážitek a všechno umocňuje sound systém Bang and Olufsen poskytující křišťálově čistý poslech během jízdy. Myslím že Batman musel být idiot, že si tohohle auta nevšiml.
Audi e-tron
Svezení v tomhle Audi je skutečně zážitek. Je to velice prostorný kočár s pohodlně tvarovanými křesly, příjemný i na dlouhé trasy, které se nemusíte bát podniknout, díky slušnému dojezdu na jedno nabití.
Spousta jízdních módů a vzduchový podvozek nabízí možnosti, kde si vybere každý. Já osobně jsem ocenil především dynamiku jízdy v režimu Boost, kdy zrychlení vozu opravdu bere dech, i když jsem si tím trochu zkrátil cestu k dalšímu nabíjení.
Interiér tohoto modelu je velice příjemný se dvěma intuitivními displeji, takže ovládání se rychle dostane pod kůži. Za mě je Audi e-tron rychlá, dravá a současně komfortní limuzína, za kterou se kdekdo mlsně ohlédne.
Peugeot e-208
Tak tohle auto mě velice mile překvapilo! Je to takový rychlý, velmi svižný a mrštný střízlík, který ovšem skvěle sedí a člověk se s ním vyřadí. K výbornému dojmu přispěl i velmi vkusně zařízený interiér. Peugeot 208 GT má vše, co od sportovního auta očekáváte – Carbon kůže a ambientní světlo, skvěle anatomické sedačky, prostě pecka.
Na zadních sedadlech je trochu méně místa na nohy, ale s tím se u GT-čka tak nějak počítá, ne? A ta červená barva zkoušeného modelu opravdu slušela!
VW ID.4 GTX
Obrovské překvapení. To auto je skvělé, pojme celou rodinu a ujede hafo kilometrů. Navíc skvěle vypadá. Tohle je cesta, kterou by se měla elektromobilita ubírat. Stačí mít u domečku nějaký ten wallbox a vlastně není o co víc se starat. Jezdíte za hubičku, nejste ničím omezováni a dynamikou můžete machrovat na drtivou většinu všeho ostatního, co kolem vás jezdí. S VW ID.4 jsem byl spokojen po všech stránkách, je to hodně komfortní a uživatelsky přívětivé auto. Snad jediné na co si musím ještě zvyknout, je pojetí a obsluha infotainmentu a relativně malý přístrojový štít s minimem informací. Na druhou stranu si říkám, jestli vlastně k životu za volantem něco víc potřebuju…
BMW iX3
Tento vůz jsem měl možnost otestovat jako první. A musím říci, že se mnichovské automobilce moc povedlo. Model iX3 je po i3 teprve druhý čistě elektrický model. Kromě toho, že design vychází z klasické X3, moc se neodlišuje ani v ceně. Jak už jsem předeslal, zaplatíte za něj od cca 1,8 milionu Kč, srovnatelnou jako podobně výkonná dieselová provedení. Elektrické BMW iX 3 nabídne výkon 210 kW/286 k a točivý moment 400 Nm. Tyto parametry zaručují naprosto dostatečnou dynamiku a hlavně bleskové reakce na pohyb „plynového“ pedálu. Poháněna jsou pouze zadní kola, takže i u elektromobilu BMW zůstává věrné své klasické koncepci. Jediným omezením oproti běžným pohonům je maximální rychlost 180 km/h.
Překvapilo mě, jak je iX3 velmi dobře odhlučněná a ani v dálničních rychlostech se neprojevuje aerodynamický hluk nebo hluk od kol. Při jízdě panuje opravdové ticho, pokud Vám samozřejmě za zády vaše ratolesti každých pět minut neopakují, abyste přepnul na sportovní režim. Ano, i děti si velmi rychle zvykly na opojné zrychlení.
Zprvu mě hrozně štvala adaptivní rekuperace, která podle dat z navigačního systému a senzorů asistenčních systémů upravuje intenzitu rekuperace. Když se blíží úsek s omezenou rychlostí, začne zpomalovat intenzivněji, abyste co nejvíce energie získali zpět. Stejně reaguje díky senzorům tempomatu, pokud se blížíte ke koloně vozidel, ať už jedoucí nebo stojící, například u semaforu. Ale když jsem si na ni zvykl, s oblibou jsem před obcí sundal nohu z plynu a nechal bavoráka zpomalit na povolenou rychlost a něco dobít. Když jsem naopak automatickou rekuperaci použít nechtěl, stačilo ponechat nohu na pedálu a plachtit bez výraznějšího zpomalení.
I díky této adaptivní rekuperaci jsem s iX3 dosáhl na skvělou spotřebu elektrické energie. Při cestě z Přelouče na Dolní Moravu s plně obsazeným vozem, tedy dva dospělí a tři děti, jsem se dostal na spotřebu 18,4 kWh/100 km a po cca 230 kilometrech jízdy mi iX3 ukazovala dojezd ještě 195 km. A to jsem na posledních kilometrech už neodolal škemrání dětí a několikrát pořádně provětral sportovní režim. Takže při využití režimu EcoPro by dojezd v běžném provozu téměř atakoval udávaný maximální dojezd přes 450 km. Na dálnici samozřejmě spotřeba vzrostla, ale i tak se dala udržet pod hranicí 20 kWh/100 km. A to jsem se snažil nebýt nějakou brzdou provozu a běžně jsem využíval povolenou dálniční rychlost. Celkem jsem s BMW iX3 ujel 680 km, z toho asi polovinu po dálnici D11, a to s průměrnou spotřebou 18,8 kWh/100 km. Na SUV vážící přes dvě tuny je to velmi sympatické číslo. Ke snížení spotřeby paliva kromě adaptivní rekuperace přispívá i zcela zakrytovaný podvozek nebo přítomnost tepelného čerpadla s vysokou účinností, které podle BMW spotřebuje o 40 až 80 % méně energie než běžné elektrické topení.
Jízdní vlastnosti jsou suverénní, podvozek velmi dobře filtruje nerovnosti, jízda je plavná a zábavná. Jen mi zpočátku trochu vadila odezva volantu. A při ostřejším průjezdu zatáček je trochu cítit váha vozu, takže na nějaké závodění bych ho nedoporučoval. Ale to také není úloha elektromobilu. Ta je dle mého názoru klidně, pohodlně a tiše dopravit posádku i na vzdálenost několika set kilometrů. A pro tyto účely je BMW iX3 naprosto ideální.
Ohledně motoru nebo nabíjení se nebudu do nějakých větších technických rozborů, to si určitě najdete v odborné literatuře. Zmíním ještě design, který vychází ze spalovacích verzí, jen přibyly některé aerodynamické prvky, jako jsou kryty kol a vpředu kryté ledvinky. A kdyby vzadu nebylo před označením X3 modré I, tak většina lidí ani nepozná, že se jedná o elektromobil.
Ani uvnitř kabiny neproběhla žádná revoluce. Volant, stále ještě bez nějakého zploštění, skvěle padne do rukou, pozice je pohodlná, ani Vám nepřipadá, že sedíte v SUV střední třídy. Výhled z vozu je do všech směrů velmi dobrý. Interiér je v podstatě totožný s běžnou X3. Zvolené materiály i zpracování jsou na špičkové úrovni a zpracování je rozhodně prémiové. Na cokoliv sáhnete, to působí hodnotně. Ergonomie je výborná, na dvou displejích máte všechny potřebné údaje, včetně třeba okamžité spotřeby, která mi například u Mustangu chyběla. Zároveň mají všechny důležité funkce samostatná tlačítka. A to třeba i tlačítka jízdních režimů, prostě zmáčknete a auto se hned promění v šetřílka nebo závodníka. Například u elektrického Mustangu musíte do menu na centrálním displeji, a to výrazně odvádí pozornost od řízení.
Pokud bych měl BMW iX3 zhodnotit z pohledu běžného motoristy, je to první elektromobil, který bych si dokázal představit v garáži. Při běžné jízdě dokáže bez problému nabídnout dojezd přes 400 km, zejména ve městě a na okreskách využijete okamžitý nástup výkonu, vůz není těžkopádný. Je to praktické a pohodlné SUV a mezi podobně velkými konkurenty i úsporné. A uvnitř je naprosto tiché.
Ford Mustang Mach-E – Svět se zbláznil, z Mustanga je elektrické SUV
Na jednu stranu to chápu, u Fordů se rozhodli využít ikonického jména a zajistili tak svému prvnímu elektromobilu již na počátku pořádnou publicitu. Jméno Mustang ve spojení s elektřinou komentovala snad všechna média a velké diskuze se vedou i na fanouškovských fórech. Patřím do tábora kritiků tohoto kroku. Mustanga s benzinovým osmiválcem jsem řídil, o to zvědavější jsem byl na jeho elektrického jmenovce. Mustang Mach-E nemá, kromě pár designerských prvků, s benzinovým mustangem nic společného. Jedná se o SUV, které díky dvoubarevnému lakování evokuje podobu SUV kupé. V testované šedé metalíze (je za příplatek 33 tisíc Kč) tvary Mach-E tolik nevyniknou, třeba v červené metalíze se mi líbí víc.
Zajímavým detailem jsou chybějící kliky otevírání dveří, dveře se otevírají po stisknutí nenápadného tlačítka. Přední dveře pak mají drobné madlo pro lepší úchop. Předpokládám, že u Fordů toto řešení zvolili hlavně kvůli lepší aerodynamice vozu. Pokud byste byli příznivci zadávání kódů, můžete zvolit i otevření vozu pomocí jeho vyťukání na „klávesnici“ umístěné na předním sloupku dveří.
Uvnitř Vás v první chvíli napadne, že tohle už jste někde viděli. Upoutá Vás obří středový dotykový displej, podobný jako v Teslách. Pomocí něj nastavujete prakticky vše, co je potřeba. Žádná tlačítka zde nenajdete. Tedy pár jich je na volantu a dveřích, ale to je vše. Druhý displej, který nahrazuje přístrojový štít, je napevno posazený před volantem v zorném poli řidiče. Ten Vám ukazuje základní údaje k jízdě a jeho konfiguraci nejde měnit. Co mi ale citelně chybělo a nikde v menu jsem to nenašel, byla okamžitá spotřeba.
Sedadla jsou na první pohled a posez příjemná, jen mají horší boční vedení a po nějakých 100 km mi přišlo čalounění až příliš měkké. Prostě podobně mě ze sedadel bolel zadek snad jen v Dacii. Verze, kterou jsem měl k dispozici pro test, byla Mach-E AWD. Čtyřkolka s dvojicí elektromotorů a baterií s kapacitou 98,7 kWh. Celkový výkon je 258 kW a 580 Nm točivého momentu.
Podvozek je spíše tužší, což oceníte zejména v zatáčkách. Karoserie se naklání minimálně, Mustang skvěle sedí a drží stopu. Co mě nepříjemně překvapilo, byly rány do kabiny po přejetí nějaké nerovnosti nebo díry. Ani odhlučnění podvozku není bez chyby, třeba v iX3 bylo podstatně větší ticho. Čtyřkolka s velkou baterií váží nemalých 2182 kilo. Výkon motoru je ale víc než dostatečný. Samozřejmě máte na výběr několik režimů jízdy, já jsem většinou jsem využíval režim ECO a i v něm byla dynamika výborná. Neodolal jsem a vyzkoušel i nejvýkonnější režim „Unbridled“. Na displejích se změnila grafika, převládla červená barva a Mustang letěl jako střela. Až bych si troufl říci, že tento režim není pro každého. Když se totiž rozjíždíte nebo odbočujete na křižovatce a prudce přidáte „plyn“, zadní kola dostanete bez problémů do smyku. A to i na suché silnici. Samozřejmě zasáhne elektronika, ale nezkušeného řidiče to může překvapit. Ale pro někoho, kdo si chce jízdu užít, to může být skvělá zábava. Ale pak zapomeňte na udávanou spotřebu 18,7 kWh/100 km. Přestože jsem neomezený výkon využíval minimálně, po týdenním testu a ujetí 582 km mi počítač ukázal spotřebu 21 kWh/100 km.
I přes pár pih na kráse, které mi vadily, je Mustang Mach-E, i díky svému jménu a designu, zajímavý elektromobil. Jízdně zábavný a s dojezdem přes 400 km i docela praktický. Zejména kratší cesty na kvalitních, zatáčkovitých silnicích, si s ním budete náramně užívat. Jen cena, která byl a u testovaného kusu přes 1,8 milionu Kč je těžko ospravedlnitelná.
Audi e-tron – majestátní kus auta
Audi e-tron není žádný drobeček. Téměř 5 metrů dlouhé SUV vážící 2,5 tuny. Ale zamilujete si ho. Tedy pokud na to máte. Základní cena sice začíná pod 2,2 milionu Kč, ale pokud si dopřejete bohatou nadstandardní výbavu, kterou vám v Audi rádi nabídnou, cena se lehce vyšplhá ke 3 milionům Kč. Ani spotřeba není nijak nízká, po týdenním testu mi počítač ukázal hodnotu 23,9 kWh/100 km. Při takové spotřebě a plném nabití baterií o kapacitě 95 kWh se dojezd pohybuje na úrovni 400 km. Pokud ale budete více využívat návykovou dynamiku e-tronu, počítejte spíše s dojezdem okolo 350 km, v zimě to může být ještě méně. Na druhou stranu Audi e-tron zvládne nabíjení s výkonem až 150 kW, takže na dostatečně výkonné nabíječce si za nějakých 20 minut dobijete šťávu na dalších cca 200 kilometrů.
Díky svým rozměrům a rozvoru 2928 mm nabízí Audi e-tron dostatek místa pro řidiče i další čtyři cestující, zejména vzadu je místa opravdu nadbytek. V e-tronu najdete všechno, co byste od něj čekali. Luxusní materiály, SIM kartu, wi-fi hotspot, nebo všechny myslitelné jízdní asistenty. Středová konzole nabízí dva dotykové displeje. Displej se může chovat podobně jako tlačítka, disponuje funkcí haptické odezvy, kterou případně můžete vypnout. Objem zavazadlového prostoru je standardně 660 litrů, po sklopení zadních sedaček až 1725 litrů. Malý úložný prostor najdeme i vpředu, běžně jsou tam ukryty nabíjecí kabely. V podstatě je e-tron klasické moderní Audi zpracované tak, aby si příznivci této značky při přechodu na elektřinu nemuseli na nic nového zvykat.
O pohon se starají dva elektromotory, po jednom na každé nápravě, jejichž 408 koní a 664 Nm máte k dispozici prakticky okamžitě. Dynamika je tedy skvělá, na stovku se dostanete za 5,7 sekundy a reakce jsou v běžných rychlostech bleskové, což je silně návykové. Ale pokud budete výkonový potenciál e-tronu využívat častěji, na spotřebu okolo 24 kWh můžete zapomenout. K silnému zážitku z dynamiky auta přispívá i skvělé odhlučnění. A nejde jen o to, že neslyšíte motor, neslyšíte ani žádné jiné typické zvuky, které by v tom tichu rušily – žádný aerodynamický hluk, žádný hluk od kol ani žádný hluk z okolí. Navíc je e-tron pohodlný, adaptivní vzduchový podvozek je naladěný na pohodovou plavbu a nenechá se rozhodit žádnými hrboly nebo výmoly. Jen v zatáčkách působí těžkopádněji. Nicméně, není to žádné sportovní náčiní a své přednosti ukáže při pohodové jízdě s vědomím, že kdykoliv máte pod nohou dostatek výkonu, který vás může dostat z krizové situace.
Audi nabízí několik jízdních módů. Nejjednodušší je volba sportovního režimu, najdete ho hned za „Dčkem“. Další jízdní módy se volí na středové konzoli, například Offroad (využívá pohon všech čtyř kol quattro), Allroad, Comfort a další, které velmi jemně upravují jízdní vlastnosti. Obdobně jako všechny moderní elektromobily můžete při jízdě využívat inteligentní rekuperaci. Rekuperaci ovládáte pedálem brzdy, nebo vám pomůže radar (detekuje auto před vámi), kamera (sleduje značky rychlostních limitů podél silnice) nebo GPS (vychází z mapových podkladů). E-tron tak automaticky dobrzďuje před každým pomalejším autem, před dálničními omezeními, před značkou začátku obce nebo dokonce před kruhovým objezdem – čili přesně v těch momentech, kdy byste sami šlapali na brzdu. Na inteligentní rekuperaci jsem si zvykl už u BMW iX3 a i v Audi jsem ji s oblibou využíval.
Audi e-tron je skvěle vybaveným elektromobilem. Splňuje přísná kvalitativní kritéria, která řidiči od prémiové značky očekávají. A také si za to nechá patřičně zaplatit. A to i přesto, že musíte i zde počítat s typickými nevýhodami elektromobilů, malým dojezdem a zdlouhavým nabíjením. Ale dobře situovaní motoristé, kteří jsou příznivci elektromobility a dokáží využít jeho výhod, budou e-tron určitě milovat. Jen si k němu domů budou muset pořídit ještě třeba Audi Q7.
Peugeot e-208 – Až na cenu ideální druhé auto do rodiny
Dalším vozem, který jsem v rámci testu 5 na 5 pro magazín Flotila mohl otestovat, byl Peugeot e-208GT. Peugeot 208 se Francouzům povedl. Ostatně ne náhodou se v roce 2020 stal evropským autem roku. Takže na elektrickou variantu jsem byl právem zvědavý. Jednou z cest elektromobility jsou podle mě totiž městská vozidla, která plní funkci druhého vozu v rodině a slouží pro jízdy na kratší vzdálenosti, na nákup, do práce a podobně.
A jak tedy elektrická dvěstěosmička vypadá a jezdí? Vypadá skvěle, design se povedl a zejména dámská část obyvatelstva si vzhled nemohla vynachválit. Ostatně, od běžné verze se spalovacím motorem ji odlišují jen detaily, zvenčí v podstatě jen malá písmena „e“ doplněná na boku karoserie a na víku zavazadelníku. U testovaného modelu e-208 GT byl navíc interiér kvalitně zpracovaný, kůží potažená sedadla byla na malé auto překvapivě dobře dimenzovaná a pohodlná. A přestože subjektivně se interiér jeví menší, než například u nové Fabie, bez problému jsme krátkou cestu absolvovali i v plném obsazení, tedy čtyři dospělí a dítě. Jen nástup na zadní sedačky trochu omezují krátké zadní dveře. Ani velikost zavazadlového prostoru neurazí, elektrická verze nemá rezervní kolo, pouze lepící sadu, takže máte k dispozici 309 litrů objemu, což na příměstský provoz bohatě stačí.
Pod kapotou Peugeotu e-208 najdeme elektromotor o výkonu 100 kW s maximálním točivým momentem 260 Nm. Poháněna jsou přední kola a baterie má kapacitu 50 kWh. Elektrický Peugeot e-208 je o cca 300 kilo těžší než benzinové motorizace, přesto reaguje na pokyny plynového pedálu okamžitě a vysoký točivý moment zajišťuje působivé zrychlení. Na 100 km/h se dostanete za 8,3 sekundy, maximální rychlost je omezena na 150 km/h. Samozřejmě jsem vyzkoušel i režim sport, ale pro běžnou potřebu bohatě postačuje režim Normal, zejména za horších adhezních podmínek.
Stejně jako u jiných elektromobilů ani malému peugeotu nechybí režim zesílené rekuperace B, který jsem využíval zejména při „dobržďování“ před obcí. Stačilo sundat nohu z plynu a zesílená rekuperace lvíče intenzivně přibrzdí. Zároveň získáte trochu elektřiny do baterií. A dostáváme se ke spotřebě. U Peugeota e-208 velmi záleží na tom, kde se pohybujete. Při cestě z Prahy do Přelouče po státních a okresních silnicích se mi podařilo bez nějakého většího omezování, a se zapnutou klimatizací, dosáhnout spotřeby 13,3 kWh/100 km. To by znamenalo dojezd při plném nabití téměř udávaných 350 km. Nicméně při využití dálnice spotřeba výrazně narostla a pohybovala se okolo 20 kWh/100 km. Celková průměrná spotřeba po týdenním používání pak byla 19,5 kWh/100 km. Což při porovnání například s podstatně větším a těžším BMW iX3, se kterým jsem jezdil za 18,8 kWh/100 km, nevyznívá vůbec příznivě.
Menší kapacita baterií také znamená, že se tak dlouho nezdržíte u nabíječky. A protože dokonce už i v našem malém městě máme stanici s výkonem 50 kW, do půl hodiny jsem měl přes 80 % kapacity baterie nabitou. Dojdete si nakoupit a je to. Na provoz po městě tedy dostačující. Ale tady se musím zastavit u ceny. Peugeot e-208GT startuje na 946 000 Kč. Za tuto cenu dostanete dvě velmi slušně vybavené benzinové dvěstěosmičky. A to je podle mě slušný úlet. Navíc cena elektřiny stále stoupá, takže ani provozní náklady nebudou o moc nižší, než u benzinové verze. Prostě slepá ulička.
Jinak je ale Peugeot e-208 skvěle jezdící auto, které vlastně kromě ceny nemá moc chyb. Je překvapivě pohodlné, dostatečně dynamické a pro účely, pro které má sloužit, nabízí i odpovídající dojezd. Na druhou stranu jsem očekával výrazně nižší spotřebu, než u velkého SUV. V tomto parametru mi Peugeot přinesl největší zklamání.
Volkswagen ID.4 GTX – Koncernový univerzál
Na sourozence Škody Enyaq jsem se těšil. Oblejší „svalnaté“ tvary ID.4 GTX se mi líbí víc, pocit luxusnějšího zboží mu navíc dodává i dvoubarevné lakování. K dispozici jsem na týdenní test měl nejvyšší verzi GTX, která nabízí výkon 299 koní. A s klidným svědomím mohu říci, že čtvrté ídéčko mě nezklamalo. I když nějaké chybky by se také našly.
Překvapil mě velký vnitřní prostor. Zejména na délku je díky rozvoru 2766 mm na všech místech spousta místa. I dospělí si snadno udělají pohodlí vpředu i vzadu. A zbyde i dostatek prostoru pro zavazadla, podle oficiálních údajů 543 litrů. Palubní deska je řešená jednoduše, všechny důležité informace najdete na dvou displejích. Trochu mě zlobilo řešení ovládání některých funkcí, například pro mě otravné hlídání jízdního pruhu, které nejdou jednoduše přepnout tlačítkem, ale musíte se složitě proklikat v menu. Ale to je bohužel problém všech koncernových vozů, na tom musí ve VW Group ještě zapracovat. Oproti jiným elektromobilům mají Volkswageny také netypicky umístěné ovládání „převodovky“, vpravo od malého displeje na palubní desce. Z mého pohledu nešikovně schované za volantem. Bohužel se tímto ovladačem reguluje i úroveň rekuperace, takže když chcete aktivně pracovat s nabíjením, musíte sundat ruku z volantu, za volantem nahmatat volič a přepnout…a pak hezky zase všechno zpátky. Pádla pod volantem by byla jednodušší a bezpečnější.
Jinak ID.4 nabízí řadu jízdních asistentů, od nouzového brzdění, přes adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, parkovací asistent a mnoho dalších. Zajímavá je zejména chytrá rekuperace, vůz sám zpomalí a dobíjí baterii nejen když začnete dojíždět auta před vámi, ale také, když se přiblížíte k zatáčce nebo třeba ke kruhovému objezdu, ke značce rychlostního omezení či začátku obce. Funguje to docela efektivně a pomůže vám to prodloužit dojezd. Ale myslím, že podobný systém v BMW iX3 byl ještě sofistikovanější. Ostatně, palubní počítač mi po najetí necelých šesti set kilometrů ukázal průměrnou spotřebu 19,9 kWh/100 km. Tedy asi o 1 kWh horší než u iX3. A to při stejném mixu, cca 50 % dálnice, 30 % okresky a 20 % město. Při kapacitě baterií 77 kWh tedy dojezd rozhodně nebude 520 kilometrů, jak udávají ve Volkswagenu, reálně můžete počítat s dojezdem maximálně 400 km. Ale i to na týdenní pojíždění, nebo víkendový výlet stačit bude.
Co se jízdy týká, ID.4 se řídí v podstatě stejně, jako podobně velké SUV. I přes 20tipalcová kola a pohotovostní hmotnost přes 2,2 tuny byl podvozek příjemný, ani na rozbitějších okreskách nebylo cítit výrazné rázy od kol. Hmotnost byla samozřejmě více znát v zatáčkách, opět se neubráním srovnání s iX3, které se zatáčkami vodilo s větší lehkostí. Nicméně, Volkswagen ID.4 je zcela použitelné moderní elektrické auto, které vás v běžném, z pohledu elektrických vozidel, životě plně uspokojí. Ale nechá si za to zaplatit, testovaná verze GTX totiž stojí téměř 1,6 milionu Kč. Nicméně, pokud se spokojíte se základní verzí ID.4 Pure, výkon 170 k, baterie 52 kWh, můžete ho v akční nabídce pořídit již pod jeden milion Kč. To už může být pro některé zeleně smýšlející uživatele zajímavá nabídka.
KONEČNÝ VERDIKT
Všichni z našich testerů měli za úkol každý z vozů ohodnotit známkou od 1 do 5 hezky jako ve škole. Vítězem srovnávacího testu se stává se známkováním 1,1,1,1 a 2- Ford Mustang Mach-E, druhé místo se součtem 7 obsazuje se známkami 1,1,1,2 a 2 Audi e-tron, třetí je se známkami 1,2,1,2 a 2 Volkswagen ID.4 GTX, čtvrté se známkami 2,1,2,3 a 1- BMW iX3 a pátý se známkami 1,4,2,4 a 2- Peugeot e-208.
Maximální komfort pro řidiče – Online Service Booking od Arvalu
Nenadálá situace se řidičům může stát kdykoli. Vozidlo může mít nějaký neodkladný problém, který nutně vyžaduje odborný zásah servisu. Hledání toho správného, kde navíc mají v co nejbližším termínu volno, aby auto mohli rychle opravit, může být ale opravdu tvrdý oříšek. Naštěstí má pro takové události Arval řešení. Jmenuje se Online Service Booking a funguje zcela prostě. Řidič zadá do přihlašovacího formuláře ve svém PC nebo mobilu číslo registrační značky svého vozu, svůj mobilní telefon a email. Systém od Arvalu mu následně odešle do zařízení ověřovací kód, pod kterým se řidič do aplikace jednoduše přihlásí. Následně se dostane do intuitivního online formuláře, ve kterém vyplní svou adresu, aby mu systém mohl přiřadit nejbližší autorizovaný servis vozidla. V aplikaci vyplní, o jaký servisní úkon se jedná, a také řadu dalších možností, například, zda potřebuje odtah vozidla či náhradní vůz po dobu opravy. Tou hlavní výhodou služby Arval Online Service Booking je ale to, že řidič dostane ihned konkrétní termín, tedy datum a hodinu návštěvy servisu. S Arvalem má jistotu, že se jeho vozidlu dostane té nejlepší péče, protože databáze zahrnuje pouze autorizované servisy konkrétních značek.
„Od doby spuštění využilo naši službu již 3000 spokojených zákazníků. Od našich klientů máme opravdu velmi pozitivní zpětnou vazbu. Řidiči na službě Online Service Booking oceňují především jednoduchou práci s formulářem, kde je vše intuitivní, rychlost, s jakou je možno objednání do servisu vyřídit a v neposlední řadě spolehlivost, což je naše dlouhodobá priorita při poskytování našich služeb pro zákazníky,“ říká ředitel marketingu a rozvoje společnosti Arval Marek Šebest.