Reálné emise aut jsou prý o polovinu vyšší než uvádějí výrobci
Výrobci automobilů údajně uvádějí všechny v omyl tím, že výrazně podhodnocují celkovou ujetou vzdálenost a spotřebu paliva automobilů a tím i reálné emise, které vozy vyprodukují. Od příštího roku musí finanční instituce v EU právě emise aut dokladovat, pokud financují automobilky nebo vlastní jejich akcie.
Celosvětové emise výrobců automobilů jsou v průměru o 50 % vyšší, než uvádějí, tvrdí zpráva bruselské ekologické organizace Transport & Environment (T&E). Podle ní podhodnocují reální emise aut hlavně koncerny Stellantis, Hyundai-Kia a BMW. U první překračují udávané hodnoty až o 149 %, u ostatních o 115 % a 80 %. Vzhledem k tomu, že v roce 2023 má být zavedeno povinné zveřejňování emisí po celou dobu životnosti vozu, tak automobilky podle T&E čelí „tikající uhlíkové bombě“.
V roce 2023 zavede EU povinnost zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb. Nový požadavek zasáhne i správce aktiv, při nichž se využívají automobily. „Jedná se o nové nařízení, které ukládá účastníkům finančního trhu povinnost zveřejňovat informace o nepříznivých dopadech svých investic na udržitelnost, včetně emisí, které produkují společnosti v jejich portfoliích. To se často týká i výrobců automobilů, kde jsou finanční instituce akcionáři. Budou proto po automobilkách vyžadovat údaje a informace o emisích pro vlastní výkaznictví,“ vysvětluje Julian Toth, provozní ředitel Mezinárodního centra pro udržitelné finance (ISFC).
Najede auto 100 tisíc kilometrů nebo víc?
Výrobci automobilů vycházejí při udávání celkových emisí z řady faktorů. Například průměrná velikost vozidel, místo, kde auta jezdí, a jejich životnost. T&E tvrdí, že výrobci automobilů celkově používají selektivní údaje, aby dosáhli nižšího čísla. „Například Toyota vychází při udávání průměrných emisí svých vozidel životnost stěží uvěřitelných 100 000 najetých kilometrů,“ říká zpráva. Luca Bonaccorsi, ředitel oddělení udržitelného financování ve společnosti T&E, dodal. „Výrobci automobilů se snaží mlžit, takže neuvádějí dostatečné množství emisí za celou dobu životnosti svých vozů. To je výsměch ekologickým tvrzením výrobců automobilů.“
Výrobci automobilů se ale brání. „Tato zpráva byla zveřejněna v posledních dnech a uvádí několik bodů, které jsou v tuto chvíli jen předpoklady. Budeme potřebovat více času na prostudování údajů, než poskytneme podrobnou odpověď na konkrétní tvrzení,“ řekla mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Jechová. „Pokud jde o širší téma životního prostředí a emisí CO2, Toyota se snaží snížit svůj dopad na životní prostředí v mnoha oblastech, jako jsou skleníkové plyny, kvalita ovzduší, redukce vody a materiálů, opětovné použití a recyklace a biologická rozmanitost. Pokud jde o řešení změny klimatu, Toyota se zavázala dosáhnout do roku 2050 celosvětově uhlíkové neutrality. V Evropě plní emise dlouhodobě pod úrovní maximálních povolených limitů stanovených EU. Ve skutečnosti jsme v této oblasti lídrem již dvacet let.“
Jaká je vypovídací hodnota dat?
Výhrady k obviněním T&E má i Kia. „S ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU), kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla registrovaná od 1. ledna 2021, jsou údaje z reálného provozu vozidel shromažďována prostřednictvím autorizovaných prodejců/servisů značky Kia v ČR v době, kdy jsou vozidla přijata na servisní kontrolu nebo opravu. Získaná data se co nejdříve odesílají do evropské centrály značky a následně hlášeny Komisi,“ říká Kateřina Vaňková z českého importéra Kia a dodává:
„Sběr dat z osobních automobilů provádí autorizovaní dealeři značky Kia zdarma a je nezbytně nutný udělený souhlas majitele vozu. Důvodem je GDPR pravidlo, neb staženými údaji zasahujeme do soukromí majitelů automobilů. Získáváme údaje o stylu jízdy, spotřebě paliva, apod. Je třeba si uvědomit, že prostřednictvím svého vozu poskytují data majitelé dobrovolně. Ne každý však souhlas ke sběru dat udělí!“
A v tom právě Kia vidí problém ve vypovídací hodnotě sebraných dat. Jsou selektivní a primárně vypovídají o jízdním stylu uživatele. „Jízdní styly zákazníků se odlišují, a tudíž spotřeba a samotné emise se logicky liší od uváděných hodnot výrobce,“ dodává Kateřina Vaňková.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES