Test Hyundai Staria 2.2 CRDi Luxury: MPV mimozemšťan

auto, černé, Hyundai, Staria

Test Hyundai Staria 2.2 CRDi Luxury. Budí rozruch všude, kde se objeví. Nových velkoprostorových vozů v nabídce automobilek postupně ubývá. Hyundai ale překvapil, když uvedl na trh svůj model Staria. Slovo „star“ není v tomto případě samoúčelné – auto vypadá na první pohled tak odlišně od konkurence, jako by přiletělo z vesmíru.

I samotná automobilka považuje svůj produkt tak trochu za „kosmický“. V tiskové zprávě uvádí, že exteriér modelu Hyundai Staria se vyznačuje futuristickou, čistou a aerodynamickou siluetou, definovanou ladnými křivkami sahajícími od přídě až k zádi. Inspirací pro jeho návrh byl pohled z vesmíru na světlo, obklopující horizont Země při východu Slunce. Co nám ukázal test Hyundai Staria 2.2 CRDi Luxury?

Velmi ojedinělá je zejména přední maska, která se moc nepodobá ničemu dalšímu, co můžete na silnicích potkat. Jednoduchou příď zdobí horizontální světla pro denní svícení spolu s obrysovým světlem, které společně zabírají celou šířku vozidla. V době, kdy automobilky přídě svých vozů dramaticky tvarují a modelují pruhy LED denních světel do všemožných tvarů, je minimalistická čelní část Hyundai Staria zjevením.

Zboku zase zaujmou velmi nízko posazená okna, což už ale nemusí všem zákazníkům vyhovovat. Setkali jsme se třeba s reakcí, že si uvnitř auta člověk kvůli tomu připadá jako v papamobilu. Při délce 5253 mm a šířce 1997 mm se ale designérům povedlo celkově vytvořit impozantní vůz.

https://www.youtube.com/watch?v=m0nuhZR_BV0&t=134s

Test Hyundai Staria: Místo až pro 11 cestujících

Ze velkými zadními dveřmi s nízko položeným prahem se skrývá interiér pro 7 nebo 9 cestujících. Vrcholná verze Staria Premium bude k dispozici dokonce s místem pro 11 cestujících. V prodeji je naopak i užitková verze Van.

Sedmimístná verze zahrnuje relaxační nastavení prémiových sedadel ve druhé řadě, která se jedním stisknutím tlačítka automaticky uvedou do specifické polohy poskytující sedící osobě optimální oporu těla a zlepšující celkový pocit komfortu. Devítimístná verze modelu Staria Premium má inovativní řešení sedadel, u něhož lze sedadla ve druhé řadě otočit o 180 stupňů čelem k cestujícím ve třetí řadě.

Zavazadlový prostor u 7místné verze se podle polohy posuvných zadních sedadel mění v rozmezí od 117 do 431 litrů. Zvětšit ho je možné sklopením zadních opěradel nebo zvednutím sedáků. Oproti třeba VW Multivan má ale Hyundai Staria jednu nevýhodu – sedačky ve druhé a třetí řadě nejsou snadno vyndat během pár desítek sekund, ale musely by se odšroubovat.

auto, interiér, Hyundai, Staria

Výhradně dieselový pohon

Futuristická a prémiově provedená je přístrojová deska, orientovaná na řidiče. K futuristickému dojmu přispívá 10,25“ přední displej, středová konzola s dotykovým ovládáním a tlačítkový elektronický volič převodovky. Digitální panel přístrojů je umístěn v horní části přístrojové desky. Při aktivaci blinkrů se v přístrojovém šítu promítá obraz kamer ve zpětných zrcátkách.

Hyundai Staria je na začátku výroby dodávána výhradně s motorem 2,2 CRDi o výkonu 130 kW a 430 newtonmetry točivého momentu. Zatímco u výbavových stupňů Smart a Style lze vybírat mezi šestistupňovou manuální a osmistupňovou automatickou převodovkou, je u základní výbavy Comfort jedinou volbou manuál, u vrcholné varianty Luxury pak automat. Volitelně je pak vyjma výbavového stupně Comfort k dispozici také pohon všech čtyř kol. Naftový motor je pružný a dostatečně dobře utlumený, velkou dynamiku ale od něj nečekejte. Testovanou 7místnou verzi s automatem a pohonem 4×4 dokáže na stovku dostat až za 13,5 sekundy. Spotřebu pak většina řidičů udrží mezi 9 a 10 litry. Ale se 75litrovou nádrží nebude nutné zastavovat u čerpací stanici příliš často.

Test Hyundai Staria: Překvapí i cenou

Sympaticky je zvolená cena, která asi mnohé překvapí stejně jako vzhled auta. Základní výbavový stupeň Comfort je dodáván s posuvnými dveřmi na obou stranách, barevným digitálním přístrojovým panelem Supervision s uhlopříčkou 10,25“, zadní parkovací kamerou nebo autorádiem s osmipalcovým displejem. Nechybí ani široká paleta asistenčních systémů. Ceny provedení Comfort začínají na 949 990 Kč vč. DPH. Výbava Smart přidává sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny, Bi-LED přední světlomety, atraktivní LED světelnou lištu nad maskou chladiče, automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla nebo displej navigace s uhlopříčkou 10,25 palce. Vůz s výbavou Smart lze dovybavit osmistupňovou automatickou převodovkou i pohonem všech čtyř kol a ceny začínají na částce 1 199 990 Kč vč. DPH.

Martin Šidlák

Technické údaje: Hyundai Staria 2.2 CRDi Luxury

Délka/šířka/výška: 5253 / 1997 / 1990 mm
Rozvor: 3273 mm
Zavazadlový prostor: 117-431 l
Max. výkon:  130 kW (177 k)
Max. točivý moment: 430 Nm
Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 13,5 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 8,1-8,5 l / 100 km
Základní cena: 785 116 Kč bez DPH
Cena testovaného vozu: 1 239 661 Kč bez DPH

Kompletní parametry cozu Hyundai Staria 2.2 CRDI včetně srovnání s Multivanem najdete na Autohled.cz