Test DS 4 1.6 PureTech 225 EAT8: Pozitivní emoce
Test DS 4 1.6 PureTech 225 EAT8. Jestli se chcete na silnici nebo na parkovišti odlišit, jsou vozy značky DS vážným kandidátem do vašeho výběrového řízení. S modelem DS 4 budete u svého okolí vzbuzovat jednoznačně pozitivní emoce. Ale nesmíte mít příliš vyluxované konto.
Test DS 4 1.6 PureTech 225 EAT8. Nikdy v historii neměli zákazníci na výběr z tolika modelů aut. Ale s největší pravděpodobností se nacházíme na vrcholu nabídkového „kopce“. Trh směřuje k č ím dál větší unifikaci zejména v oblasti podvozků a pohonů. Pro to, jak se odlišit, tak zbývá jediná možnost – design. A ten Francouzi pořád ještě umí.
DS 4 je výrazný extravagantní vůz, stojící někde na pomezí mezi hatchbackem a SUV, nebo chcete-li, jde o moderní crossover se vším všudy. Konkurentů nemá málo. Patří sem jak obvyklí prémioví podezřelí jako BMW X1 a X2, Audi A3, Mercedes A, tak i masovější Renault Arkana nebo Kia XCeed. Ze všeho nejvíc mu ale konkuruje Cupra Formentor.
Test DS 4: Vše začíná u designu
Mají mnoho společného. Obě značky se vydaly do prémiovějšího segmentu oddělením od mateřských značek Citroën a Seat. V obou případech jde o crossovery s výrazným designem. Jsou si blízké délkou (4450 mm Cupra, 4400 mm DS) i velikostí zavazadlového prostoru (420 l Cupra, 430 l DS). A v neposlední řadě si konkurují i cenou. Výkonově srovnatelné verze nenajdete, ale DS 4 startuje od 750 000 Kč se 130koňovým motorem, Cupra s cenovkou od 839 900 Kč má nejslabší srdce o výkonu 150 koní.
180koňová DS 4 pak stojí nejméně 945 000 Kč, Cupra Formentor proti tomu může postavit verzi o 190 koních za 989 900 Kč, ovšem s pohonem všech kol, což ve francouzské stáji nenajdete. S testovaným motorem s 225 koňmi a výbavou Performance Line+, která obsahuje třeba přední a zadní parkovací senzory, 19palcová kola, head-up displej, Matrix LED světlomety nebo nočním viděním jste najednou na částce 1,3 milionu, ani nevíte jak.
Co za to dostanete? V prvé řadě výrazný vzhled. Dramatický vzhled dodávají široce rozkročenému autu hlavně zajímavě tvarovaná světla, byť „klikyhák“ LED denního svícení je možná až trochu moc divoký. Velmi dynamicky vypadá auto zboku, a to díky dlouhé kapotě, dozadu posunuté kabině a velkým kolům. Efektní je pak systém otevírání dveří, který sice zahrnuje klasické kliky, které ale za jízdy nebo po zamčení zajíždějí do dveří.
Zpracování na výbornou
Řemeslné zpracování interiéru je bezproblémové, DS 4 dokáže zaujmout na pohled i v kabině. Velkou centrální obrazovku s povedenou grafikou doplňuje menší digitální ploška na středové konzole pro zadávání cílů do navigace jedním prstem. Umístění páčky na otevírání dveří na úrovni kolena mi sice absolutně nevyhovuje, ale jinak autu nechybí praktické detaily jako dostatečné místo pro odložení nápojů nebo vhodné umístění plochy pro nabíjení telefonu.
Největší problém jsem tak asi měl se zahrnutím přílišného množství prvků do digitálního menu obrazovky, a to včetně klimatizace. Do DS 4 jsem přesedl z technicky příbuzného Peugeotu 308, který se přílišnou digitalizaci pokusil sympaticky zmírnit pěti programovatelnými klávesami pod centrální obrazovkou, kam si lze podle libosti uložit přímou volbu nejpoužívanějších funkcí jako vypnutí start-stopu, zapnutí a vypnutí klimatizace apod.
Čtyřválcová šestnáctistovka s turbodmychadlem 1.6 PureTech spolu s dobře naladěným podvozkem umožňuje opravdu příjemný řidičský zážitek. Výkon 225 koní dává řidiči sílu pro jakékoli předjíždění. Při klidné jízdě je naopak motor velmi dobře odhlučněný a spokojí se se spotřebou kolem 7 litrů. Až na občasné cuknutí v malých rozjezdech nebo při rozjíždění s agregátem dobře spolupracuje i 8stupňová automatická převodovka.
Příkladný je jízdní komfort. Není to jen vliv nové podvozkové platformy EMP2, ale také systému řízeného odpružení DS Active Scan Suspension. Ten využívá kameru umístěnou v horní části čelního skla, jež sleduje a předvídá nepravidelnosti povrchu vozovky a přenáší údaje do počítače. Díky čtyřem čidlům světlé výšky a třem akcelerometrům ovládá systém každé kolo samostatně a nastavuje mu sílu odpružení. Jízda s DS4 je tam absolutně skvělá, a to včetně odhlučnění podvozku a kol.
Martin Šidlák
Technické údaje: DS 4 PERFORMANCE LINE+ 1.6 PureTech 225 EAT8
Délka/šířka/výška: 4400 / 1866 / 1470 mm
Rozvor: 2675 mm
Zavazadlový prostor: 430 l
Max. výkon: 165 kW (225 k)
Max. točivý moment: 300 Nm
Max. rychlost: 235 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,9 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,9 l / 100 km
Základní cena: 1 055 000 Kč
Cena testovaného vozu: 1 304 000 Kč