Elektromobil rozváží poštu v Praze

elektromobil_posta_predani

elektromobil_posta_predaniMísto benzinového auta budou ode dneška rozvážet pracovníci České pošty v Praze zásilky elektromobilem Peugeot iOn. Auto mají v testovacím provozu od společnosti ČEZ, která České poště poskytla také jednu dobíjecí stanici.

Každodenní provoz v elektromobilu ve zhuštěné městské dopravě čeká některé zaměstnance České pošty v Praze. Ode dneška budou používat Peugeot iOn pro běžný rozvoj zásilek v oblasti své centrály, která má sídlo v Jindřišské ulici. Česká pošta bude mít v testovacím provozu vedle elektromobilu od společnosti ČEZ také jednu dobíjecí stanici pro normální dobíjení.

 „Česká pošta se určitě nebrání celosvětovému trendu, kterým je postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší vozový park v zemi, je tedy logické, že zároveň hledáme cesty k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro městský provoz s krátkými pojezdovými trasami může být elektromobil řešením. V testovacím provozu proto chceme vyzkoušet, kolik kilometrů je v reálném prostředí schopen dojet, důležité jsou pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze uvažovat až s rozvojem a tedy dostupností  dobíjecí sítě,“ říká Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty.

V České republice jde o první spolupráci tohoto typu mezi energetickou a zásilkovou společností. Výhody plynou pro oba subjekty – zatímco Česká pošta bude mezi prvními velkými podniky v Česku, které mají zkušenosti s provozem elektromobilu, ČEZ na oplátku získá prostor pro měření dat.

„U našich aut například sledujeme, kolik kilometrů ujedou na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová – každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba. Proto jsme České poště poskytli také dobíjecí stanici a čip, který umožní dobíjení. Pracovníci Pošty totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

 

Doručování pošty v elektromobilech v zahraničí

Zatímco zásilkové společnosti v České republice využití elektrických vozidel teprve testují, v zahraničí tento koncept začíná být běžnou součástí poštovní přepravy. Například Norská pošta používá pro doručování zásilek elektrické dodávky více než rok. V ulicích Osla jezdí už několik desítek elektrických Fordů Transit a podle odborníků se jejich počet brzy ještě zvýší.

Doručování balíčků v elektromobilu je populární také v Londýně. Poplatky za vjezd do centra této metropole totiž nemusí platit majitelé elektromobilů, a právě proto se několik zasilatelských firem rozhodlo pro svojí práci otestovat elektrické dodávky. Například mezinárodní společnost FedEx se v Londýně zaměřila na zkušební provoz Nissanu NV200 EV.

Ve Velké Británii využívají elektrická vozidla pro doručování zásilek i další firmy. Například společnosti TNT, DHL nebo Royal Mail si pro tyto účely pořídily vozy značky SMITH Newton od výrobců SMITH Electric Vehicles a Avia Ashok Leyland. Stejný typ elektrického nákladního auta testuje také společnost ČEZ.

S elektrickou dodávkou jezdí také pracovníci Kanadské pošty, kteří používají Navistar eStar. Dojezd tohoto auta na jedno dobití je téměř 180 kilometrů a najednou dokáže uvést až 2,3 tuny nákladu. O elektromobily rozšířila svůj vozový park také pošta v Japonsku, která pro rozvoj balíků a dopisů používá i hybridní auta.