Nabíječka na každé čerpací stanici. Je to reálné?
Vystavět úplně novou nabíjecí stanici není vůbec levná záležitost. Kromě spousty administrativy to stojí hodně peněz, z nichž dotace pokrývají zhruba polovinu. Ale co využít stávající „benzínky“? Jak moc je reálné, aby nabíječka byla na každé čerpací stanici?
Má být nabíječka k dispozici hlavně u dálnic nebo naopak v odlehlejších lokalitách? Na tom se všichni příznivci elektromobility neshodnou. Různé reakce budí i zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacím motorem od roku 2035, který schválil Evropský parlament. Jedni ho mají za málo ambiciózní, druzí za nesmysl, který planetě nepomůže. A bude znamenat, že auto si budou moct dovolit jen bohatí. A pak jsou takoví, jako třeba německý magazín Focus, kteří hledají cesty, jak se s tímto nařízením vyrovnat.
Nedávno proto navrhl několik konkrétních kroků. Tím hlavním je, že „když neexistuje žádná legální alternativa k elektromobilitě, není důvod utrácet za ni miliardy z peněz daňových poplatníků“. Navrhuje okamžitě zastavit dotace na elektromobily. Naopak na ně uvalit daně, které by pokryly výpadek spotřebních daní z pohonných hmot. Dvoutunové elektrické SUV sice neprodukuje žádné lokální emise, ale opotřebovává silnice, potřebuje parkoviště apod. Dalším návrhem je přestat budovat pomalé nabíjecí stanice (typicky 22 kW) a stavět jen ty opravdu rychlonabíjecí od 150 kW výš. Většina elektromobilů se stejně bude muset nabíjet z domácích nebo firemních wallboxů.
A v neposlední řadě by všem provozovatelům čerpacích stanic měla být podle Focusu zákonem dána povinnost do určité doby instalovat i rychlonabíjecí stanici. „Přítomnost dobíjecích stojanů je podle nás součástí procesu transformace čerpacích stanic. Do roku 2030 plánujeme vybudovat 2,5 milionu nabíjecích bodů po celém světě.“ řekl Daniel Vagaský, předseda představenstva společnosti Shell Czech Republic.
Jde to technicky?
„Nabíjení elektromobilů trvá déle a lidé na stanicích budou trávit více času než doposud. Čerpací stanice Shell se proto již nyní stávají zázemím nejen pro natankování. Ale také místem rychlého nákupu základních potravin, odpočinku, pracovního setkání a nabízejí také možnost kvalitního občerstvení v hezkém prostředí.“
Je ale vůbec reálné technicky, aby byla nabíječka na každé čerpací stanici? „Instalovat nabíječky pro elektromobily lze v zásadě kdekoliv, ale taková investice musí dávat i ekonomický smysl,“ komentuje Daniel Vagaský. „V rámci sítě našich čerpacích stanic pro české řidiče nyní nabízíme vysokorychlostní nabíječky IONITY na dálnici D1 (Nupaky, Ladná). A rovněž nabíječky v dalších 5 lokalitách.“
Podobně to vidí i konkurenční síť stanic Orlen Benzina. „Na našich čerpacích stanicích chceme nabízet co nejširší portfolio produktů,“ říká mluvčí Michal Procházka. „Vedle klasických paliv také alternativní pohonné hmoty a elektrickou energii. Ve spolupráci s externími dodavateli postupně instalujeme dobíjecí stanice na desítkách lokalit. Zejména ve městech, na dálnicích a na silnicích první třídy. V současné době máme dobíjecí stojany nainstalované již na 51 lokalitách. Počítáme s jejich výstavbou na dalších desítkách čerpacích stanic.“
Spíš vodík než elektřina
Větší perspektivu ale Benzina vidí ve vodíku. „Ten brzy doplní současnou bateriovou elektromobilitu,“ tvrdí Procházka. „První veřejnou vodíkovou plnicí stanici jsme chtěli otevřít letos na jaře. Byli jsme ale informováni generálním dodavatelem, že dodávky nezbytných komponent z vícero zemí nabraly kvůli omezeným globálním distribučním kapacitám a narušenému dodavatelskému řetězci zpoždění. Proto jsme byli nuceni otevření přesunout na druhé pololetí. V současné době je již technologické zařízení nainstalováno na čerpací stanici v Praze na Barrandově a čekají jej komplexní testy.“
Z průzkumu mezi českými řidiči vyplývá, že v roce 2050 bude 35 % z nich vlastnit elektromobil. Stejně tak si 58 % lidí v Česku myslí, že čerpací stanice budou přeměněny na nabíjecí místa pro elektromobily. To se odrazilo například i ve výsledcích architektonické soutěže. Tu Shell uspořádal při příležitosti 30 let od otevření své první pobočky na českém území. Například vítězný návrh Dominika Lehnerta ukazuje stanici, která je rozdělena do tří zón. První nabízí tankování tradičních paliv (benzin, nafta), druhá je určena pro plynné pohonné hmoty, třetí slouží k dobíjení elektromobilů.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES