Test Toyota RAV4 plug-in hybrid: Úsporná síla

toyota RAV4, auto, SUV, terén

Test Toyota RAV4 plug-in hybrid. Nadprůměrných 306 koní, ale přitom spotřeba lehce nad pět litrů. Plug-in hybridní Toyota RAV4 dokáže překvapit. Vyplatí se ale za 1,5 milionu korun?

Plug-in hybridní automobily mají kombinovat to nejlepší ze dvou světů – spalovacích motorů a elektromobilů. Měly by být ideálním řešením pro ty, kteří se zajímají o elektromobily, ale nejsou připraveni vzdát se praktičnosti fosilních paliv. Mají ale spoustu problémů. Především je málokdo nabíjí, takže jejich spotřeba je ve finále dost vysoká, protože s sebou tahají zbytečně těžkou baterii. Hodně si je kupují lidé z Prahy a okolí, protože s nimi můžou zadarmo stát v modrých zónách. Přiznávám, že ani já jsem nenabíjel. Přesto mě test modelu Toyota RAV4 plug-in hybrid příjemně překvapil a troufnu si říct, že jde o nejlepší plug-in hybrid na trhu.

Benzinový agregát 2,5 litru Dynamic Force známý z hybridního modelu, byl upraven, má zvýšený výkon na 136 kW. Doplněný je předním elektromotorem o výkonu 134 kW (výrazně víc než 88 kW u hybridu) a zadním elektromotorem 40 kW. Že jsou plug-in hybridy téměř vždy nejvýkonnějšími verzemi svých modelů, překvapivé není. Celkových maximálních 225 kW / 306 koní u RAV4 je ale opravdu hodně. Zrychlení za rovných šest sekund u primárně rodinného SUV nečekáte a vlastně ani nepotřebujete. Určitě je zajímavé si to zkusit, ale troufám si říct, že drtivá většina uživatelů zůstane u zkoušky. Ve vysokých otáčkách pohonná jednotka vrčí, hučí. Ženy to otravuje, děti ruší při sledování telefonů a mužům to žádný sportovní zážitek nepřináší.

Abnormálně velká baterie

Přednosti plug-in hybridu jsou jinde. Toyota RAV4 má abnormálně velkou baterii. Jestliže většina plug-in hybridů ujede na elektřinu tak kolem 30 kilometrů, lithium-iontová baterie Toyoty o kapacitě 18,1 kWh umožňuje elektrický dojezd až kolem 75 kilometrů, v městském provozu podle WLTP dokonce až 98 km. A s tím už se dá v praxi přejet Praha tam a zpátky.

Klíčovou věcí je nabíjení. Musíte na něj mít možnosti, náladu, čas a taky se vám musí vyplatit. Pokud můžete nabíjet doma, je to ok. Baterie se z domácí zásuvky plně nabije za 7,5 hodiny, s tarifem pro elektromobily bude provoz pořád ještě levnější než na benzín. Veřejné nabíjení podle mě smysl nedává. Palubní nabíječka 6,6 kW umožňuje nejrychlejší nabití za 2,5 hodiny. Snad s výjimkou návštěvy kina nebudete chtít nikde čekat tak dlouho. Že narazíte na nabíječku, a ještě k tomu volnou, bude u jiných atrakcí spíš výjimka.

test nissan x-trail
Čtete také

Test Nissan X-Trail e-POWER 2024: Pojízdná elektrárna

Test Nissan X-Trail e-POWER. Snaží se zaujmout netradičním pohonem, kdy auto pohání elektřina, ale lije se do něj benzín.

Druhé překvapení

Ale po vybití baterie překvapí Toyota RAV4 znovu. Funguje totiž jako klasický hybrid a velmi dovedně pracuje se zbytky energie a její rekuperací. I při běžné jízdě s mixem měst, okresek i dálnic dokáže auto jet i víc než třetinu cesty jen na elektřinu. Výsledná hodnota po 800 kilometrech jízdy bez externího dobíjení pak byla úžasných 5,3 litru. Na této hodnotě se pohybuju v dlouhodobém testu redakčního Renaultu Captur hybrid, který je o třídu menší a pár set kilo lehčí. Když vezmeme v potaz, že RAV4 plug-in má nezmenšenou palivovou nádrž 55 litrů, vychází nám, že auto má slušný akční rádius.

Stejně jako nemá smysl pravidelně testovat maximální zrychlení, není účelné ani zkoušet limity auta v zatáčkách. Dvoutunová hmotnost je tam zkrátka znát. Ale rodinné SUV má mít jiné vlastnosti a ty Toyota RAV4 má. I v plug-in hybridní verzi je podvozek velmi komfortně naladěn, zvládá menší nerovnosti i větší díry s bravurou.  

Toyota RAV4 jako taková patří ve své aktuální generaci mezi nejúspěšnější modely značky nejen na českém trhu. Dávno pryč je její trochu podivný vzhled s nepraktickým rezervním kolem na pátých dveří. Dnešní „ravka“ je robustní, ale pohledná, praktická i prostorná. Zavazadlový prostor 580 litrů zmenšil plug-in hybridní pohon jen o 60 litrů. Nabíjecí kabely se vejdou do schránky pod podlahou. Dovnitř tak dostanete spoustu zavazadel nebo tam vměstnáte 29″ horské kolo bez nutnosti demontáže předního či zadního kola.

Bez chyby není

Bez chyby ale RAV4 není. Vzhledem k tomu, jak skvěle funguje všechno ostatní, tak má obří rezervu v infotainmentu. Centrální obrazovka není natočená směrem k řidiči, tak se na ni hůř kouká, její grafika má svoje nejlepší léta za sebou a ani mapové podklady v navigaci nejsou nejnovější, třeba nový úsek dálnice D11 mezi Hradce Králové a Jaroměří nepovažuje za otevřený.

A pak je tady také cena. Plug-in hybrid modelového roku 2023 vyjde na 1 450 000 Kč. „Normální“ hybrid je o více než 400 tisíc levnější a tento rozdíl úspory na spotřebě jen tak nevymažou. Rovněž za stejnou cenu si můžete dopřát velkou Toyotu Highlander.  

Martin Šidlák

Technické údaje: Toyota RAV4 plug-in hybrid

Délka/šířka/výška: 4600/1855/1685 mm
Rozvor: 2690 mm
Zavazadlový prostor: 520 l
Max. výkon:  225 kW
Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 6,0 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,0 l / 100 km
Spotřeba v testu: 5,3 l/100 km
Elektrický dojezd: 75-98 km
Cena od: 1 198 347 Kč (bez DPH)