Přijde zdražování aut? Importéři tvrdí, že ne, splátky leasingu už rostou
Přijde zdražování aut? Škoda zdražila svůj elektrický Enyaq v základní výbavě je o 55 tisíc korun. Startuje tedy na částce 1 179 900 korun. O 10 tisíc korun zdražila i základní Fabia, konkrétně na 349 900 Kč. Ostatní značky vesměs tvrdí, že se na zdražení nechystají. Jak dlouho jim to vydrží?
Zdržme se ještě chvíli u značky Škoda. Jak se jí týká zdražování aut? U Fabie došlo k prostému navýšení ceny, u modelu Enyaq a Enyaq RS je tomu ale trochu jinak. Tam se spolu se zdražením rozšířila i základní výbava. Navýšení o 55 tisíc je z velké části kompenzováno dodatečnou výbavou. Už v základu dostane zákazník adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, pomocníka pro jízdu v koloně a navigaci. Za to se dříve připlácelo zhruba 40 000 korun.
To trochu naznačuje budoucí vývoj ve zdražování aut. Ta budou nejen zdražovat, ale také se zjednodušovat nabídka výbav. Tento trend trvá už delší dobu. Kdysi bylo doménou zejména japonských automobilek, že nabízely jen několik stupňů výbav a zákazník si mohl vybrat jen barvu. Evropské značky proti tomu měly ceník o několika stranách a budoucí majitel si mohl vybrat každý detail výbavy svého auta. Poslední dobou ale ceníky řídnou – v době nedostatku některých dílů a dalších problém automobilového průmyslu je zjednodušení nabídky přirozeným krokem.
Zjednodušováním proti prodlužování dodacích lhůt
Svým způsobem to potvrzuje právě případ Škodovky, jejíž mluvčí Pavel Jína ke zdražení Enyaqu uvedl: „V rámci cenového kroku byly do jednotlivých výbavových stupňů a variant modelové řady Enyaq iV doplněny zákaznicky nejoblíbenější a nejvíce objednávané výbavové prvky. Snažíme se tímto krokem zároveň zjednodušovat komplexitu naší nabídky a předcházet tak prodlužování dodacích lhůt našich vozů.“
Škoda se stejně jako ostatní nachází se v situaci, kdy je inflace nejvyšší za posledních několik let, dochází k výraznému nárůstu cen vstupních surovin a energií. „Škoda Auto tak musí čelit výraznému navýšení nákladů,“ pokračuje Jína. „Podnikáme však ta nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů tohoto vývoje, mimo jiné prostřednictvím zajišťovacích transakcí a dlouhodobých smluv s našimi dodavateli. Zároveň reagujeme zvýšenou nákladovou kázní a zavedením rozsáhlého kombinovaného programu na zvyšování efektivity. Tato opatření sice snižují dopady zvýšení cen na naši činnost, bohužel je však nemohou plně kompenzovat.“
Nic nechystáme, ale monitorujeme
Většina značek už letos české ceny upravovala a k dalšímu zdražování jsou tak jejich zástupci zdrženliví. Zvýšení cen nebo omezování nabídky v září údajně nechystá Peugeot, Kia, Hyundai, Seat, Cupra, Volkswagen, Citroën, BMW nebo Mini. Mercedes odpověděl, že „plánování cenotvorby a nabídka produktu jsou oblastí interních informací,“ Toyota naznačila, že „co se týká cen, pravidelně monitorujeme trh a situaci u konkurence. Pokud se ceny budou posouvat, budeme na situaci rovněž reagovat.“
Ovšem u řady značek už v létě k úpravám ceníků došlo. Peugeot třeba zrušil akční ceny u modelu 308 a zákazníci mají šanci se k nim dostat přímo u prodejců. Zmíněná Toyota má zase na webu například u modelu RAV4 dva ceníky – pro modelový rok 2022 a 2023. Ten druhý je platný od 12. srpna a třeba model RAV4 s upravenou výbavou je dražší o 40 tisíc.
Úprava ceníků až třikrát ročně
Podobně reagoval i mluvčí českého Fordu Petr Burián: „V tuto chvíli nemáme pro nejbližší měsíce v plánu ceny nějak dramaticky měnit, ovšem situace ve výrobě je nadále komplikovaná a výroba stále nákladnější, takže na případné velké výkyvy na straně nákladů bychom samozřejmě museli reagovat.“
Optimistický ale v tomto směru není Pavel Louda, majitel stejnojmenné společnosti, která je největším prodejcem vozů Škoda a hyundai v České republice a dealer dalších devíti značek: „Automobilky obvykle upravují své ceníky dvakrát nebo třikrát ročně. Všechny okolnosti nasvědčují tomu, že teď – při nadcházející podzimní úpravě cen – většina automobilek své vozy opět zdraží,“ uvedl.
Neznámých je hodně
Opačný názor má ale třeba Zbyněk Janeček, majitel nezávislého prodejce aut Azisfin a odborník na automobilový trh, který na různých pozicích prošel několika importéry v České republice: „Zdražování ceníkových cen se promítlo do klesajících prodejů. Za prvních šest měsíců letošního roku klesly registrace v ČR meziročně o 12 procent, v Evropě pak dokonce o 14 procent. Pro trh je stále náročnější cenové nárůsty akceptovat, a to i kvůli nárůstu všech ostatních cen. Koncem roku 2022 a hlavně v roce 2023 se nicméně očekává zlepšení dostupnosti problematických dílů, což umožní automobilkám navýšit výrobu. To se může promítnout do postupného poklesu cen, obnově marketingových akcí a fleetových podpor. Je ale otázkou, jak rozdílně se budou vyvíjet ceny u elektromobilů a aut se spalovacím motorem. Neznámých je hodně.“
Ceny leasingu už rostou
Rostou už ale ceny operativního leasingu. „Růst cen nových aut se odráží v naší cenotvorbě, musíme kopírovat vývoj úrokové sazby i stoupající inflaci,“ říká generální ředitel Arval CZ Aleš Polák. „I my si na auta půjčujeme a zároveň jednáme intenzivněji než dříve s našimi dodavateli o zvyšování cen služeb. Aktuálně odhaduji nárůst ceny splátek kolem deseti procent. U firemních fleetů jsme meziročně vyrostli o 31 procent, tedy poptávku od našich klientů tento vývoj výrazněji neovlivňuje. Je to dáno tím, že operativní leasing v porovnání s dalšími způsoby pořízení nového vozu stále vychází v celkových nákladech výhodněji. Vzhledem ke zvyšujícím se zůstatkovým cenám aut s nimi můžeme při tvorbě ceny splátky kalkulovat, protože předpokládáme, že ojetá vozidla z operativního leasingu výhodně prodáme.“
Martin Šidlák, psáno pro IDNES