Test elektrického BMW iX3: Ze stejné planety
Test BMW iX3. Zatímco iX je výrazně futuristickým elektromobilem, BMW iX3 je na první pohled ze „stejné planety“ jako benzínoví nebo dieseloví sourozenci X3. Vyzkoušeli jsme jeho modernizovanou verzi.
Budou jednou elektromobily levnější než srovnatelné vozy se spalovacím motorem? Je to možné, ovšem s velkou pravděpodobností se tak stane spíš tak, že spalovací vozy podraží, než že elektroauta výrazně zlevní. U BMW už se taková situace blíží. Zatímco dieselové X3 xDrive 30d 210 kW vyjde na 1 589 900 Kč, elektrické BMW iX3 o stejném výkonu na 1 792 700 Kč. Ještě před rokem byl ale tento rozdíl 1 498 900 Kč vs. 1 765 400 Kč. Co dalšího nám ukázal test BMW iX3?
Test BMW iX3: mírná modernizace po roce prodejů
Některé značky vyrábějí elektromobily jako samostatné modely, jiné nabízejí pod stejnou karoserií více pohonů. BMW dělá oboje. Vedle futuristického BMW iX stojí BMW iX3, což je vlastně klasická X3, u které si můžete vybrat motor benzínový, dieselový, plug-in hybridní nebo ryze elektrický. Je to nejspíš cesta hlavně pro ty, kterým se líbí klasické tvary mnichovských vozů a pro elektřinu se rozhodli z jiných důvodů, než aby to dávali na první pohled okatě najevo.
Jak dlouho v tom výrobce bude pokračovat, je otázkou, každopádně BMW iX3 se loni dočkalo mírné modernizace už po roce prodejů, protože facelift dostala po čtyřech letech „výchozí“ X3. Vizuálně výraznější je tak nyní maska chladiče ve tvaru ledvinek, která je větší než dříve a má jednodílný rámeček. Nový tvar dostaly světlomety, které jsou přibližně o deset milimetrů nižší než dříve. Vůz je standardně dodávaný s M sportovním paketem, který reprezentuje zejména nově tvarovaný design předního a zadního nárazníku.
V interiéru elektrický pohon zdůrazňují jen decentní modré doplňky jako třeba startovací tlačítko a rozšířený počet záložek v infotainmentu o informace o nabíjení či proudění energie. Jinak interiér sám o sobě zůstává kombinací luxusu, preciznosti a praktičnosti. Zejména intuitivnost ovládání systému iDrive i ostatních funkcí včetně klimatizace je skutečně na vrcholu nabídky dnešního automobilového světa.
Kufr je proti spalovací verzi menší jen o 40 litrů (výsledných 510), pod podlahou je místo na uložení kabelů. Sklopením zadních opěradel (dělených v poměru 40:20:40) získáte až 1560 litrů. Nechybí ani průvlak na lyže. V prostoru zadních sedadel naopak zůstal středový tunel, který klasické elektromobily nemají, což přece jen omezuje jízdu pěti cestujících.
Výkon 210 kW a zrychlení za 6,8 sekundy
Elektrický motor produkuje maximální výkon 210 kW/286 k a z nulových otáček nejvyšší točivý moment 400 Nm. Z nuly na sto se dostanete za 6,8 sekundy. BMW tradičně umí nastavení podvozku, a nejinak je tomu i v případě iX3. I přes nemalou hmotnost je díky nízkému těžišti auto v zatáčkách velmi stabilní, ve spojení s přesným řízením je jízda pořád radost, jak člověk u vozu této značky očekává. Auto se při změně směru zbytečně nenaklání a adaptivní podvozek tlumí víceméně všechny nerovnosti, i když někdy se tužší sportovní nastavení tlumičů přece jen nějakou tou tupou ránou projeví.
Baterie je umístěna v podlaze a má využitelnou kapacitu 74 kWh. Konstrukce s tzv. gravimetrickou hustotou energie skladovacího systému dává oproti bateriovým článkům používaným v současných elektricky poháněných modelech BMW dalších 20 procent kapacity navíc. BMW iX3 tak má udávanou spotřebu 18,6-19 kWh/100 km a dojezd až 460 kilometrů. My jsme se v letním testu dostali dokonce na průměr 17,5, a to jsme rozhodně nebyli brzdou provozu. Bezproblémový dojezd kolem 400 kilometrů by tak určitě nebyl problém.
Stejně výkonné dieselové BMW X3 je ve sprintu na stovku rychlejší, a za o něco nižší cenu nabídne i pohon všech kol. Tenhle fakt je zbytečné skrývat. Na druhou stranu tenhle test není o tom, jestli je diesel lepší než elektřina, ale zaměřuje se na to, co v BMW iX3 dostanete, když už se rozhodnete pro elektřinu.
U elektromobilu je třeba najít nějaký kompromis mezi váhou, výkonem a dojezdem. BMW u iX3 vsadilo na to, že ani X3 není není off-road a aspoň do lehkého terénu se podívá málokdo. Do iX3 proto nepřidalo další elektromotor a větší baterie, čímž by jen zvýšilo celkovou hmotnost. Drtivé většině zákazníků to bude stačit, já bych ale přesto pohon všech kol ocenil, nikoli pro jízdu v terénu, ale v zimě.
Závěr: Nejlépe, jak to šlo
Ale úvaha BMW je logická. Jeden elektromotor poskytne i víc než dostatečné zrychlení. Přimáčknutí do sedadel je pro mnoho lidí opojné, ale především spolucestující se většinou nechtějí krajinou pohybovat rychlostí lidských dělových koulí. A dojezd kolem 400 kilometrů je také rozumným kompromisem. Zkrátka BMW to udělalo asi nejlépe, jak to šlo.
Martin Šidlák
Technické údaje: BMW iX3
Délka/šířka/výška: 4 734 / 1 891 / 1 668 mm
Rozvor: 2864 mm
Zavazadlový prostor: 510 l
Max. výkon: 210 kW
Max. točivý moment: 400 Nm
Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 6,8 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 18,6-19 kWh / 100 km
Elektrický dojezd: 450-459 km
Cena od: 1 792 700 Kč
Cena testovaného vozidla: 2 098 828 Kč