Firemní plug-in hybrid je ekologická blamáž, tvrdí aktivisté

elektromobil, plug-in hybrid, nabíjení

Firemní plug-in hybrid je ekologická blamáž. Ekologičtí aktivisté z organizace Transport & Environment Deutschland vyzvali německou vládu, aby přestala zvýhodňovat plug-in hybridy při zdanění firemních automobilů.

Daňové úlevy pro firemní plug-in hybridy, které vypouštějí výrazně více CO2, než se oficiálně uvádí, vyjdou německý stát v příštích dvou letech 1,2 miliardy eur. Ukazuje to nová analýza společnosti Transport & Environment Deutschland (T&E). Zaměstnanci budou moctplatit nižší daň ze služebních vozů PHEV než z čistě spalovacích vozidel. Podle společnosti T&E Germany by zrušení této nepřímé dotace na „falešné“ elektromobily v rámci zdanění firemních automobilů pokrylo více než třetinu dotací určených na financování příspěvku na nákup elektromobilů v letech 2023 a 2024.

V minulosti se předpokládalo, že plug-in hybridy budou jezdit na elektřinu mnohem častěji, než je tomu ve skutečnosti. Oficiální hodnoty emisí ve specifikacích výrobců jsou proto nereálné, tvrdí T&E. Minulý měsíc německá vláda oznámila ukončení příspěvku na nákup plug-in hybridů. Tím přiznala, že PHEV nejsou řešením pro snížení emisí v dopravě. Daňová pobídka pro firemní plug-in hybridy však zatím zůstane zachována. Přestože nedávná studie ICCT ukázala, že skutečné emise firemních vozů jsou v průměru pětkrát vyšší, než oficiálně uvádějí výrobci. A že vypouštějí výrazně více emisí než soukromé plug-in hybridy.

Firemní plug-in hybrid je ekologická blamáž

Stef Cornelis, ředitel T&E Německo uvedl v tiskové zprávě: „Plug-in hybridní firemní vozy jsou většinou výkonné luxusní vozy, které téměř nejezdí na elektřinu. Skutečnost, že vůbec dostávají daňové úlevy, je absurdní. Tímto způsobem my, daňoví poplatníci, dotujeme klimatickou blamáž.“

Třetinu všech plug-in hybridů tvoří firemní vozy. Ty jsou zodpovědné za téměř polovinu celkových emisí plug-in hybridů. Je to proto, že ve srovnání s osobními automobily urazí delší vzdálenosti, jezdí méně na elektřinu a jsou obecně neefektivnější. Například Mercedes GLC, v současnosti nejoblíbenější plug-in hybridní firemní vůz v Německu, spotřebuje jako firemní vůz čtyřikrát více paliva, než se oficiálně uvádí.

Škoda Enyaq
Čtete také

Kde se vyplatí koupit ojetý elektromobil nebo hybrid?

Ojetý elektromobil nebo hybrid má v každé evropské zemi trochu jinou cenu. Oproti Česku se vyplatí hledat především ve Španělsku, Itálii nebo Rumunsku.

V koaliční dohodě bylo uvedeno, že firemní vozidla s plug-in hybridním pohonem by měla být zdaněna stejně jako vozidla se spalovacím motorem, pokud nelze prokázat 50 % podíl jízdy na elektřinu. T&E Germany vyzývá spolkovou vládu, aby alespoň tento slib dodržela.

Stef Cornelis, ředitel T&E Německo: „Průměrný plug-in hybrid stojí více než 50 000 eur. Jejich snížené zdanění služebních automobilů je tedy privilegiem bohatých, které poškozuje klima. Systém zdanění těchto automobilů je politickou chybou, kterou bychom měli konečně napravit. Pokud vláda hledá opatření ke snížení emisí v dopravě a financování obratu v pohonu, je reforma zdanění služebních automobilů pro plug-in hybridy logickým prvním krokem.“