Sluchátka i elektromobily. Nehody, kdy lidé neslyší, jsou častější

žena, dívka, sluchátka, Pixabay

V Česku i dalších zemích jsou stále častější nehody, často i smrtelné, kdy chodec při přecházení přeslechne projíždějící auto. Příčinou jsou nasazená sluchátka, ale někdy i tiché elektromobily, elektrická kola či koloběžky.

Sluchátka a elektromobily. Podle českých pojišťoven jsou v poslední době častější nehody vzniklé vlivem toho, že některý z účastníků špatně vyhodnotil rizika, protože špatně slyšel. Kvůli nasazeným sluchátkům a hlasité hudbě lidé občas přeslechnou i tramvaj nebo běžné osobní auto. Elektrické dopravní prostředky, ať už auta, kola nebo koloběžky, toto nebezpečí ještě zvyšují.

Přesná statistická data o tom, jakou roli hraje neslyšitelnost při nehodách, jsou však obtížně dohledatelná. Například u Policie ČR jsou podle tiskové mluvčí Hany Rubášové sledovanými položkami při nehodách pouze objektivně doložitelné a posouditelné ukazatele. Nehody z důvodu neslyšitelnosti tak v tomto směru neevidují.

Sluchátka a elektromobily: Nehody s těmito příčinami přibývají

Nárůst těchto typů nehod však sledují pojišťovny. „Událostí, které jsou spojeny s absencí varovných zvukových signálů, na něž je člověk zvyklý a nastavený, zaznamenáváme čím dál více,“ říká tisková mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová. Zvyšuje se hlavně nebezpečí srážky s chodci, kteří se kromě zraku orientují primárně pomocí sluchu. Nejvíce nebezpečné je to pak pochopitelně v případě slepců.

Nehody v souvislosti se sluchátky v uších řešil v minulém roce experiment automobilové značky Ford, který ukázal, že lidé se sluchátky reagují na nebezpečí přibližně o 4,2 sekundy později než bez nich. Pokusu se zúčastnilo více než dva tisíce lidí z Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie. 

Koronerka navrhuje nové dopravní značky

Debatu vzbudil nedávno případ z Walesu, kde byla smrtelně zraněna žena, která si při přecházení silnice nevšimla přijíždějícího elektrického auta. Měla nasazená sluchátka. Koronerka pro Jižní Wales Central Sarah-Jane Richardsová vyzvala ke vzniku a umístění nových dopravních značek, které by upozorňovaly chodce, aby si před přecházením silnice sundali sluchátka. „Vzhledem k rostoucí popularitě bezhlučných elektromobilů a častému nošení sluchátek se domnívám, že existuje riziko opakování takové nehody,“ uvedla koronerka.

Americký časopis Wired například spočítal, že elektrické vozy mají o 37 % vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky srážky s chodci než vozidla se spalovacím motorem. V roce 2019 proto v USA vstoupilo v platnost vládní nařízení, že nové elektromobily budou muset povinně vydávat umělý zvuk. A to v rozmezí 47-6 dB v kombinaci maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315-3500 Hz. Podobné nařízení schválila i Evropská unie. Od 1. července 2021 musí mít všechna nově prodávaná elektrická vozidla systém vydávající zvuk varující chodce.

Jaromír Jágr, Kia EV9,
Čtete také

Jaromír Jágr mění auto. Model Kia EV6, s kterým naboural do tramvaje, nahradí Kia EV9

Hokejista Jaromír Jágr pokračuje ve spolupráci se značkou Kia. Dosavadní vůz Kia EV6 nahradí v jeho garáži největší elektrické SUV značky – Kia EV9.

Nepozornost z důvodu neslyšitelnosti může mít ale ještě další možné varianty. „Kromě tichých elektrovozů, elektrokoloběžek či poslechu hudby přes sluchátka jde i o situace, kdy dotyční telefonují za chůze. Mají tím ztížené vnímání jiných zvuků bez ohledu na to, zda mají hovor na sluchátka či nikoli. UNIQA v takových případech pojistné plnění nekrátí, protože posouzení situace bývá problematické. Často se taková informace ani v hlášení škody neobjeví,“ vysvětluje Eva Svobodová.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES, foto: Pixabay