Sluchátka i elektromobily. Nehody, kdy lidé neslyší, jsou častější
V Česku i dalších zemích jsou stále častější nehody, často i smrtelné, kdy chodec při přecházení přeslechne projíždějící auto. Příčinou jsou nasazená sluchátka, ale někdy i tiché elektromobily, elektrická kola či koloběžky.
Sluchátka a elektromobily. Podle českých pojišťoven jsou v poslední době častější nehody vzniklé vlivem toho, že některý z účastníků špatně vyhodnotil rizika, protože špatně slyšel. Kvůli nasazeným sluchátkům a hlasité hudbě lidé občas přeslechnou i tramvaj nebo běžné osobní auto. Elektrické dopravní prostředky, ať už auta, kola nebo koloběžky, toto nebezpečí ještě zvyšují.
Přesná statistická data o tom, jakou roli hraje neslyšitelnost při nehodách, jsou však obtížně dohledatelná. Například u Policie ČR jsou podle tiskové mluvčí Hany Rubášové sledovanými položkami při nehodách pouze objektivně doložitelné a posouditelné ukazatele. Nehody z důvodu neslyšitelnosti tak v tomto směru neevidují.
Sluchátka a elektromobily: Nehody s těmito příčinami přibývají
Nárůst těchto typů nehod však sledují pojišťovny. „Událostí, které jsou spojeny s absencí varovných zvukových signálů, na něž je člověk zvyklý a nastavený, zaznamenáváme čím dál více,“ říká tisková mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová. Zvyšuje se hlavně nebezpečí srážky s chodci, kteří se kromě zraku orientují primárně pomocí sluchu. Nejvíce nebezpečné je to pak pochopitelně v případě slepců.
Nehody v souvislosti se sluchátky v uších řešil v minulém roce experiment automobilové značky Ford, který ukázal, že lidé se sluchátky reagují na nebezpečí přibližně o 4,2 sekundy později než bez nich. Pokusu se zúčastnilo více než dva tisíce lidí z Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie.
Koronerka navrhuje nové dopravní značky
Debatu vzbudil nedávno případ z Walesu, kde byla smrtelně zraněna žena, která si při přecházení silnice nevšimla přijíždějícího elektrického auta. Měla nasazená sluchátka. Koronerka pro Jižní Wales Central Sarah-Jane Richardsová vyzvala ke vzniku a umístění nových dopravních značek, které by upozorňovaly chodce, aby si před přecházením silnice sundali sluchátka. „Vzhledem k rostoucí popularitě bezhlučných elektromobilů a častému nošení sluchátek se domnívám, že existuje riziko opakování takové nehody,“ uvedla koronerka.
Americký časopis Wired například spočítal, že elektrické vozy mají o 37 % vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky srážky s chodci než vozidla se spalovacím motorem. V roce 2019 proto v USA vstoupilo v platnost vládní nařízení, že nové elektromobily budou muset povinně vydávat umělý zvuk. A to v rozmezí 47-6 dB v kombinaci maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315-3500 Hz. Podobné nařízení schválila i Evropská unie. Od 1. července 2021 musí mít všechna nově prodávaná elektrická vozidla systém vydávající zvuk varující chodce.
Nepozornost z důvodu neslyšitelnosti může mít ale ještě další možné varianty. „Kromě tichých elektrovozů, elektrokoloběžek či poslechu hudby přes sluchátka jde i o situace, kdy dotyční telefonují za chůze. Mají tím ztížené vnímání jiných zvuků bez ohledu na to, zda mají hovor na sluchátka či nikoli. UNIQA v takových případech pojistné plnění nekrátí, protože posouzení situace bývá problematické. Často se taková informace ani v hlášení škody neobjeví,“ vysvětluje Eva Svobodová.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES, foto: Pixabay