Plug-in hybridy: EU zpřísňuje pravidla pro „falešné elektromobily“

Mercedes_plugin

Jen co Evropským parlamentem prošel zákaz prodeje nových spalovacích aut, v hledáčku se objevil další typ automobilů, na který je třeba si „došlápnout“. Mnohem přísněji by se totiž měly posuzovat emise plug-in hybridů.

Hodnocení plug-in hybridních vozidel (PHEV) z hlediska emisí bude v blízké budoucnosti mnohem přísnější než doposud. EU rozhodla, že bude jejich emise CO2 posuzovat podle toho, kolik jich skutečně vypouštějí v reálném provozu. Ekologická organizace Transport & Environment (T&E), která již několik let vede kampaň proti těmto údajně „falešným elektromobilům“, uvedla, že nový systém ukončí emisní skandál, který klame spotřebitele a umožňuje výrobcům automobilů lépe plnit jejich cíle v oblasti emisí CO2.

Zpřísnění pravidel pro plug-in hybridy

V současné době regulační orgány předpokládají, že vozidla PHEV jezdí mnohem více v elektrickém režimu, než je tomu ve skutečnosti. To vede k nereálně nízkým hodnotám vykazovaných emisí. Od roku 2025 EU výrazně sníží takzvané užitné faktory, tedy podíl elektrické jízdy, který regulační orgány používají pro výpočet emisí CO2. Od roku 2027 budou užitné faktory plug-in hybridů plně odpovídat tomu, jak se s nimi jezdí v reálném světě.

Audi Q4 e-tron, elektromobil
Čtete také

Modernizované Audi Q4 e-tron má delší dojezd a „charakterový zvuk“

Model Audi Q4 e-tron podstoupil pro modelový rok 2024 rozsáhlou modernizaci, která zahrnuje mimo jiné nově nastavený podvozek, vyšší hospodárnost,…

Anna Krajinska, emisní inženýrka společnosti T&E, k tomu uvedla: „Po léta byly emise plug-in hybridů založeny na nereálných jízdních podmínkách. Nová pravidla odrážejí skutečnost, že PHEV znečišťují ovzduší mnohem více, než výrobci automobilů tvrdí. Vlády, které stále podporují nákup těchto falešných elektromobilů, musí tyto škodlivé dotace okamžitě zastavit.“

Emise plug-in hybridů jsou zcela závislé na tom, jak je řidiči používají. Jejich postřeba je většinou uváděna někde na hranicí jednoho litru benzínu na 100 kilometrů. Kdo bude jezdit jen krátké trasy a pokaždé nabíjet, může jezdit v podstatě jen na elektřinu. Naopak ten, kdo nenabíjí vůbec, bude mít vyšší spotřebu než řidič stejného modelu osazeného pouze spalovacím motorem.

Pětkrát vyšší spotřeba

Nejnovější údaje ukazují, že soukromě vlastněné vozy PHEV vypouštějí v průměru třikrát více emisí CO2 – a tedy spotřebují třikrát více paliva – než je oficiálně uváděno. U firemních vozů je to ještě horší: plug-in hybridy vypouštějí pětkrát více emisí, než je jejich deklarovaná hodnota. Výrobci automobilů viní z vysokých emisí řidiče, ale T&E má jasno. Podle ní jsou PHEV špatně vyrobeny, mají malé baterie, slabé elektromotory, velké motory a obvykle nemají možnost rychlého nabíjení.

„Současné nerealistické hodnoty emisí CO2 umožňují, aby se většina PHEV počítala mezi vozidla s „nízkými emisemi“. To dává výrobcům automobilů bonus za každé prodané vozidlo s nulovými nebo nízkými emisemi. To výrobce podněcuje k tomu, aby vyráběli více plug-in hybridů jako způsob, jak snížit průměrné emise svého vozového parku,“ tvrdí T&E.

Martin Šidlák