Test Cupra Formentor VZ5: Óda na radost a pět válců k tomu
Na jedné straně z koncernu VW vypadávají elektrická a ekologická auta se sexappealem tramvaje, na druhé straně ale pořád dokáže vyrobit auto, které umí v řidiči probudit emoce a vášeň pro rychlost a řízení. Pro model Cupra Formentor VZ5 to rozhodně platí.
Formentor je první model, kterým značka Cupra kompletně dospěla, respektive osamostatnila se od značky Seat. Přiznávám, že v momentě, kdy pod novou značkou jen upravovala některé již existující modely Seat, jsem v úspěch značky moc nevěřil. Cupra Ateca je sice na svezení zajímavé auto, ale kolik lidí by si všimlo, že to není jen sportovně velmi zdařile upravený Seat, ale úplně nová značka? A proč by si toho vůbec někdo všímat měl? Kvůli modelu Cupra Formentor VZ5 si téhle značky ale lidi všimnou.
Co vlastně znamená označení VZ5? VZ je zkratkou španělského slova Veloz s významem rychlý, pětka pak značí, že pod kapotou je uložen pětiválcový motor TSI 2,5 litru, který poskytuje nejvyšší výkon 390 koní. Cupra VZ5 vznikne jen v počtu 7000 kusů. Jestli to je dané pouze výrobní kapacitou, je záměr udělat z vozu trochu exkluzivní zboží, nebo se víc aut nevejde do interních ekologických limitů, zůstane nejspíš tajemstvím, protože zástupci automobilky na to oficiálně odpovídat nechtějí.
Interiér už pro toho, kdo zná aktuální nabídku modelů značky Seat, respektive i jiných koncernových vozů, tak originální jako vnější design nebude, protože řada prvků, zejména grafika přístrojového štítu a infotainmentu, je prakticky shodná. Ale u VZ5 to přebíjí sportovní volant se startovacím tlačítkem na jedné straně a přepínačem jízdních režimů na straně druhé. Na první pohled a posez zaujmou nová skořepinová sedadla CUPBucket čalouněná kůží.
390 koní pod kapotou
Po usazení je ale třeba rychle probudit k životu pětiválcový benzinový agregát TSI o objemu 2,5 litru, který najdete už jen v pár modelech Audi. Ve VZ5 je naladěn na zmíněný nejvyšší výkon 390 koní (287 kW) mezi 5700 a 7000 otáčkami. Maximální točivý moment 480 N.m je k dispozici již od 2250 otáček. Agregát má hliníkový blok válců a používá systém variabilního zdvihu výfukových ventilů. Specifické je pořadí zapalování válců 1-2-4-5-3. Standardem je pohon všech kol a 7stupňová automatická převodovka DSG s pádly pod volantem. Ačkoli je motor vybaven jen jedním turbodmychadlem, je nástup jeho výkonu lineární až někam k 7000 otáčkám.
To všechno ale po většinu času jen pokojně dříme, a formentor se chová jako běžné SUV či crossover, který je přiměřené tichý a na rozbitých silnicích sice trochu tužší, ale jinak celkem komfortně naladěný. Jen spotřeba atakující hranici 10 litrů a trochu rychle ubíhající okolní krajina vám budou přidat trošku podezřelé. Opravdová bestie se v autě – a potažmo vlastně i v řidiči – ale probouzí až po prudkém sešlápnutí plynového pedálu. Motor zaburácí a auto vyrazí vpřed a předjede v podstatě koho chce. Hovoří o tom hodnoty zrychlení 4,2 sekundy a nejvyšší rychlosti 250 km/h. Je to velmi návykové a nebezpečné pro řidičovo bodové konto.
Tlačítko pro driftování
Ale vrcholný zážitek přichází až ideálně na uzavřené trati, kde nikoho kromě sebe neohrozíte. Už jen zvuk motoru po přepnutí do režimu Cupra (kromě toho jsou k dispozici ještě režimy Comfort, Sport, Drift, Individual a Offroad) zní fantasticky. Bručivý baryton, který se všem petrolheadům velmi dobře poslouchá.
Podvozek s víceprvkovou nápravou vzadu a vzpěrami McPherson vpředu byl proti verzi VZ 310 k snížen o 10 milimetrů. Systém adaptivních tlumičů DCC mění nastavení pro každé kolo zvlášť. VZ5 ale neumí jen jezdit rychle v přímce. Vrcholnou technickou vychytávkou je totiž systém Torque Splitter. Elektrohydraulicky ovládaný systém používá pro zadní kola dvě nezávislé spojky, které umožňují nezávislé rozdělování točivého momentu mezi zadní kola. Při průjezdu zatáčkou může docházet k přenosu hnací síly mezi pravým zadním a levým zadním kolem. Na minimum to potlačuje nedotáčivost a řidiči tak nic nebrání už na vrcholu zatáčky přidat plyn a vyrazit rychle vpřed.
Ačkoli i v tomto případě řidiče hlídá stabilizační systém, do řízení příliš nezasahuje. Ale určitě je dobře, že tam je. Pokud řidič není zkušeným drifterem, kvůli vysokému výkonu pětiválce se při vypuštěných emocích snadno dostane na hranu auta nebo až za ni a ať se systémy jmenují, jak chtějí, poletí vůz ze silnice ven.
Existuje ale ještě režim Drift. Ten už se hodí opravdu jen pro pokročilé, protože ESC je v tomto případě kompletně deaktivováno a pomocí Torque Splitter technologie může být veškerá hnací síla přenášena jen na jedno zadní kolo. Kdo to umí, dokáže díky tomu s vozem projet zatáčku řízeným smykem.
Nikdo není dokonalý
Formentor samozřejmě není úplně dokonalý. Prostor pro hlavu cestujících vzadu je poněkud omezen jinak elegantní linií střechy a zavazadlový prostor o objemu 410 litrů není tak velkorysý jako u některých konkurenčních SUV kupé. Ale aut, která umí být komfortním avantgardním společníkem na běžných cestách a zároveň umí v zatáčkách driftovat, na trhu moc nenajdete. Musíte ale mít nejen odvahu, zkušenosti, ale i nejméně 1 869 900 Kč.
Martin Šidlák
Foto: Ondřej Kroutil
Technické údaje: Cupra Formentor VZ5 2.5 TSI 390 k (287 kW) 4Drive
Délka/šířka/výška: 4450 / 1839 / 1511 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 410 l
Max. výkon: 287 kW (390 k) / 5700 – 7000 ot.
Max. točivý moment: 480 N.m / 2250 až 5700 ot.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 4,2 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 9,3 l / 100 km
Cena od: 1 869 900 Kč