Servis elektromobilů je zatím levnější, ale nemusí to tak zůstat

servis, elektromobil, nabíjení

Jako jednu z výhod elektromobility uvádějí její příznivci nižší náklady na servis. Aktuálně to určitě platí, ale není jisté, že to vydrží. Důvodů je víc.

Ať jste příznivci nebo odpůrci elektromobility, fakt je jedno: Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o 40 procent menší objem servisních úkonů. Aktuálně tedy majitelé elektromobilu zaplatí za servis méně než majitel spalovacího vozu. Otázka ovšem je, co bude dál.

Servis elektrického auta sice zabere méně času, ale je náročnější z hlediska technického vybavení, což nahrává větším provozovnám. S napětím 400 až 800 voltů si nebude zahrávat kdejaký „garážista“. Majitel elektromobilu tak bude muset chtě nechtě zamířit do značkové provozovny, která si logicky nechá investice, které musela do elektromobility vynaložit, patřičně zaplatit.

„Automobilový průmysl prochází technologickou změnou, kdy se více posouváme k elektromobilitě a s tím spojené digitalizaci servisních služeb. S touto změnou se nesou i zvýšené náklady na vzdělání a následné školení personálu, speciální vybavení provozů atd., z čehož plyne, že sazby za servis elektro vozidla budou vyšší. Na druhou stranu majitelé elektrovozidel budou šetřit nemalé finanční prostředky za olejové náplně, palivové filtry nebo zapalovací svíčky,“ popisuje situaci Pavel Boháč, ředitel obchodu a marketingu servisních služeb Louda Auto.

„Hybridy a elektroauta mají sice stejný podvozek jako benzínová nebo naftová auta, avšak elektromotor, hybridní systém, napájení nebo baterie – to vše je výrazně jiné, než na co jsou automechanici zvyklí. Nároky na tuto profesi se výrazně zvyšují. Automechanik už nikdy nebude chlápek v ušmudlaných montérkách. Práce je odbornější, mechanici musí být více diagnostiky a autoelektrikáři. Majitelé elektro a hybridních vozů, ale také majitelé servisů si musí uvědomit, že dle platné legislativy nemůže mechanik bez proškolení na hybrid ani sáhnout,“ říká i Marek Zukal, jednatel sítě nezávislých servisů Quick Stop Car.

Ovšem říct přesné ceny za servis dnes v podstatě nejde. Čím dál víc automobilek totiž neurčuje cenu jednotně, ale vše nechává na jednotlivých dealerech. „Škoda Auto žádným způsobem nezasahuje do cenotvorby servisních služeb autorizovaných partnerů v České republice a ze zákona ani nemůže. Proto je nastavení hodinové sazby výhradním právem servisu,“ říká třeba Pavel Jína ze Škoda Auto Česká republika. „Zrušili jsme ceny paušálu za servisní prohlídku. Koncesionáři si jakožto samostatné subjekty stanovují hodinovou sazbu sami,“ potvrzuje tento fakt i Radka Matthey z českého Peugeotu.

Volkswagen ID.7
Čtete také

Volkswagen ID.7 odhalen. Má mít dojezd až 700 km

Volkswagen představil nový model ID.7, první globální elektrický model značky pro vyšší střední třídu. Sedan slibuje dojezd až 700 kilometrů…

Ale čekat, že servis elektromobilů bude stát zlomek ceny ve srovnání se spalovacím autem, je naivní. A nemusí jít rovnou o okrádání spotřebitele. Určitě nechceme značkové servisy paušálně bránit, najdou se mezi nimi určitě i takové, které „napálí“ cenu opravdu vysoko a bezdůvodně. Ovšem je třeba vidět i to, že dealeři museli do elektromobility investovat nemalé peníze, a to jak do vybavení, tak do lidí.

„Koncesionář musí při prohlídce elektromobilu svítit, topit, platit specializovaného mechanika, koupit speciální vybavení atd. A tyto náklady mu u auta se spalovacím motorem marže pokryje, kdežto u elektromobilu ne. Máme tedy koncesionáře, kteří tyto náklady zohlední a používají odlišné sazby pro elektromobily a ostatní vozy. Někteří koncesionáři naopak toto nezohledňují či jen minimálně,“ říká Radka Matthey z Peugeotu. „Co se týče vývoje, je zřejmé, že čím víc bude elektromobilů, tím víc budou dealeři muset další tyto aspekty zohledňovat a upravovat sazby tak, aby byl provoz servisu rentabilní.“

A platí tak to jak u masových, tak prémiových značek. „Pomineme-li standartní náklady servisu typu elektřina, voda a plyn, které zejména v poslední době rapidně rostou, jsou tady i jiné faktory, jako například extrémní nedostatek kvalitních zaměstnanců všech oborů servisu nebo díly, jejichž logistika byla v době pandemie celosvětově ochromena. Téměř všechny suroviny výrobních dílů jsou tak mnohem dražší, než byly v roce 2019. Co se technologie oprav elektromobilů týče, je mnohem složitější a náročnější než opravy konvenčních vozidel se spalovacím motorem a klade vyšší nároky na kvalifikaci zaměstnanců. V tuto chvíli jsou hodinové sazby za opravy elektromobilu a spalovacího vozidla na srovnatelné úrovni a velice pravděpodobně na stejné úrovni ještě nějaký čas i zůstanou. V budoucnu se to bude velice pravděpodobně lišit tím, že u čistě elektrických vozů bude diagnostika více komplikovaná, tedy dražší,“ vysvětluje David Haidinger z českého zastoupení BMW.

Víc než dřív tak je dobré si při opravě nebo garanční prohlídce elektromobilu dopředu zjistit ceny, protože se dealer od dealera můžou lišit velmi významně. Řešením, které některé značky nabízejí, může být i tzv. předplacený servis.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES