Norové otestovali 31 elektroaut. Jen 10 má dojezd, jak slibuje

Auto, černé, Mercedes EQS

Norský automobilový server Motor prověřil dojezd 31 elektromobilů a porovnal výsledky s oficiálními údaji WLTP. jen deset dojelo tak daleko, jak výrobci slibují, ale pár papírové údaje WLTP překonalo.

Letní počasí v Norsku není jako léto u nás. Proměnlivé počasí, občasné doešťové přeháňky a teploty mezi 7 a 15 stupni – v takových podmínkách otestoval server Motor.no reálný dojezd 31 elektromobilů. Pravidelný test tentokrát dopadl mnohem hůře než dřív. Za poslední dva roky takto server otestoval 50 elektromobilů a jen tři nedosáhly slibovaných hodnot. Tentokrát co byla celá třetina. Zklamaly zejména vozy značky Mercedes, naopak nadprůměrných výsledků dosáhly modely BMW a Tesla, dobře si vedla i Škoda Enyaq Coupé RS.

Mercedes EQS 450+ a EQS 580 4MATIC mají mít podle WLTP dojezd 711 a 645 km, ale těmto číslům se v testu nepřibližovaly. Norští novináři naměřili 620 km pro EQS 450+ a 596 km pro EQS 580 4MATIC. Procentuálně největší odchylku zaznamenal čínský vůz Hongqi EHS-9. Přestože průměrná spotřeba odpovídala oficiálním údajům 22 kWh/100 km, výsledný dojezd byl o 20 procent horší než je udávaný.

BMW, head-up displej
Čtete také

BMW chystá head-up displej přes celou šířku čelního skla

Přes celou šířku čelního skla a pro všechny cestující. Nezvykle velký head-up displej vyvíjí BMW. Do sériové výroby ho plánuje dát…

Dobře si nevedly ani modely Ford Mustang Mach-E, Nio ES8 a Cupra Born. Příjemně naopak překvapila Tesla Model Y, která překonala hodnoty WLTP o více než 7 procent, nad papírovými hodnotami byly i modely BMW i4 M50 a i4 eDrive40, Maxus Euniq6 a Škoda Enyaq Coupé RS.

Test probíhal v běžném provozu na cestách mezi Oslem a Lillehammerem, při maximálně možném stejném jízdním stylu. Vozy vyjížděly plně nabité a jelo se až do úplného vybití, kdy elektromobily musela vyzvednou dohodnutá asistenční služba.

ModelWLTP (dojezd/spotřeba)Reálný dojezd/spotřebaOdchylka
Mercedes-Benz EQS 450+711 km/neudává620 km/17,5–12,80 %
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC647 km/neudává596 km/18,5–7,88 %
BMW iX xDrive50591 km/21,4 kWh568,5 km/19,0–3,81 %
BMW i4 eDrive40565 km/16,9 kWh583,6 km/14,33,29 %
Kia EV6 RWD528 km/16,5 kWh500,2 km/14,8–5,27 %
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC518 km/neudává443 km/20,7–14,48 %
Polestar 2 LR Single Motor517 km/17,8 kWh520,6 km/14,70,70 %
Tesla Model Y LR Dual Motor507 km/16.9 kWh545 km/13,27,50 %
Ford Mustang Mach-E GT500 km/20,0 kWh436,6 km/21,1–12,68 %
NIO ES8500 km/21,5 kWh443,6 km/17,7–11,28 %
Audi e-tron Q4 40498 km/18,1 kWh460,9 km/16,1–7,45 %
BMW i4 M50497 km/19,0 kWh521,1 km/16,14,85 %
Škoda Enyaq Coupe RS491 km/17,8 kWh497 km/14,91,22 %
Kia EV6 4WD484 km/18.0 kWh459,2 km/17,0–5,12 %
Hyundai Ioniq 5 RWD481 km/16,8 kWh446 km/14,9–7,28 %
Škoda Enyaq iV80X481 km/18,2 kWh446 km/16,8–7,28 %
Polestar 2 LR Dual Motor477 km/19,8 kWh446,6 km/17,1–6,37 %
VW ID.5 GTX473 km/18,7 kWh453 km/16,9–4,23 %
Xpeng P7470 km/19,4 kWh436 km/16,6–7,23 %
VW ID.4 GTX466 km/18,9 kWh428 km/17,5–8,15 %
Hongqi EHS-9465 km/22,0 kWh371 km/nezjištěno–20,22 %
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km/19,3 kWh459,6 km/16,60,13 %
MG ZS Long Range440 km/17,8 kWh443 km/15,00,68 %
Volvo C40 Recharge437 km/21,1 kWh418,7 km/18,1–4,19 %
Renault Mégane E-tech428 km/17,1 kWh413 km/14,0–3,50 %
Cupra Born424 km/15,5 kWh376,0 km/14,8–11,32 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo412 km/25,0 kWh403 km/21,7–2,18 %
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC407 km/neuvádí411 km/16,30,98 %
BMW iX xDrive40400 km/20,8 kWh399,4 km/17,6–0,15 %
BYD Tang400 km/21,6 kWh407,6 km/nezjištěno1,90 %
Maxus Euniq6354 km/21,0 kWh388,4 km/17,69,72 %

Martin Šidlák