I nový Range Rover Sport bude elektrický, ale nabídne i osmiválec od BMW
Obměna modelové palety Land Roveru pokračuje, teď přichází do České republiky třetí generace modelu Range Rover Sport. Na trhu jedinečné auto, které umí skloubit nejvyšší luxus, opravdové schopnosti v těžkém terénu i rychlost na silnici se začíná prodávat za cenu od 2,5 milionu.
Ani Range Rover Sport už nemine elektrifikace. Podvozková platforma MLA Flex (tedy flexibilní Modular Longitudinal Architecture) totiž umožňuje zástavbu benzinových, natových, plug-in hybridních i ryze bateriových pohonů. Poslední zmíněná varianta přijde na řadu ale až v roce 2024. Prodej byl ale zahájen s motory spalujícími benzín a naftu.
Mezistupněm se stane plug-in hybridní varianta, ve které šestiválcový benzinový motor doplňuje elektromotoru o výkonu 105 kW a baterie o kapacitě 38,2 kWh, které dohromady dávají výkon 510 koní. Auto, které jsme na prezentaci prozkoumali, byl právě plug-in hybrid, a při plném nabití sliboval elektrický dojezd 98 kilometrů (podle oficiálních údajů WLTP to má být až 113 km).
Jednodušší mild-hybridní technologií disponují v modelu Range Rover Sport benzinové a dieselové šestiválce. Vrcholem nabídky pak je osmiválec Twin Turbo vyvinutý u BMW, který poskytuje výkon 530 koní (390 kW), točivý moment 750 Nm a na stovku zrychlí za pouhých 4,5 sekundy se zapnutým systémem Dynamic Launch. Standardem u všech nabízených motorů je osmistupňová automatická převodovka od ZF.
Vzhledově si novinka zachovala charakteristický vzhled a upravovaly se jen detaily. Vzadu například najdete nejdelší spoiler, jaký byl kdy u modelu Range Rover použit. Nepřehlédnutelné jsou třeba zapuštěné kliky dveří nebo až 23palcová kola. To vše při součiniteli čelního odporu vzduchu pouze 0,29.
Kabina je o něco prostornější než dříve a ve větší míře sem zavítala digitalizace. Digitální přístrojový štít doplňuje 13,1″ centrální zakřivený dotykový displej infotainmentu Pivi Pro. Jeho prostřednictvím se ovládá vše od navigace přes média až po nastavení vozidla, učí se návykům uživatele a „uvnitř“ je schována digitální asistentka Amazon Alexa. Pivi Pro umožňuje individuálně přizpůsobit obrazovku tak, aby zahrnovala nejčastěji používané funkce, a většina funkcí je přístupná pouhými dvěma klepnutími. Novinkou je i haptická zpětná vazba na dotyk.
K dispozici jsou výkonné audiosystémy Meridian, přičemž Meridian Signature Sound System je nejvýkonnější audiosystém, jaký kdy byl v Range Roveru Sport použit. Za pomocí 29 reproduktorů, nového subwooferu a zesilovače s výkonem až 1 430 W – včetně čtyř reproduktorů v opěrkách hlavy, které cestujícím na čtyřech hlavních sedadlech vozidla umožňují akustický zážitek. Svou roli hraje i nová generace systému aktivního potlačení hluku Active Noise Cancellation2, který snižuje vliv hluku od silnice a pneumatik pronikajícího do interiéru.
O jízdní komfort a terénní schopnosti na úrovni klasického offroadu se stará celá řada elektronických asistentů a technických součástí. Systém aktivní kontroly náklonu karoserie Dynamic Response Pro pracuje ruku v ruce s nejnovější generací pneumatického odpružení Dynamic Air Suspension, které poprvé představuje vzduchové měchy s přepínatelným objemem.
Systém Dynamic Response Pro zajišťuje dokonalou kontrolu náklonu karoserie prostřednictvím 48V systému aktivní kontroly náklonu, který je schopen napříč každou nápravou vyvinout točivý moment až 1400 Nm, což přináší jistotu při řízení a novou úroveň kontroly pohybů karoserie a ovladatelnosti v zatáčkách.
To nejlepší z podvozkových systémů nového Range Roveru Sport je spojeno v paketu Stormer Handling Pack, který zahrnuje systém Dynamic Response Pro, řízení všech kol (ta zadní se natáčejí až o 7,3 stupně), elektronicky řízený aktivní diferenciál s vektorováním točivého momentu za pomoci brzd a konfigurovatelné programy. Výkonost v terénu zvyšuje nejnovější systém Land Rover Terrain Response 2. Nový adaptivní tempomat pro jízdu v terénu udržuje stálou rychlost podle terénních podmínek. Řidič může zvolit jedno ze čtyř nastavení a systém podle toho chytře upraví rychlost tak, aby se řidič mohl soustředit na řízení.
Martin Šidlák
Technické údaje: | |
Délka: | 4 946 mm |
Šířka (včetně zrcátek): | 2 209 mm |
Výška: | 1 820 mm |
Rozvor: | 2 997 mm |
Poloměr otáčení: | 10,95 m |
Maximální světlá výška: | 281 mm |
Přední nájezdový úhel: | 33 stupňů |
Přechodový úhel: | 26,9 stupňů |
Zadní nájezdový úhel: | 30 stupňů |
Hloubka brodění: | 900 mm |