Nový Ford Raptor je v ČR. Ale jen na chvíli, zákazníci si ještě počkají

Ford, Raptor, auto. šedé, pick-up

Na pár dní se v ČR objevila nová generace modelu Ford Raptor. Ultimátní pick-up si mohou čeští zákazníci objednat, dostanou ho až koncem letošního roku. My už jsme ho viděli.

Zatímco většina automobilek svět pick-upů opouští, Ford Raptor naopak přichází v nové generaci, samozřejmě společně se svým výchozím modelem Ford Ranger. Vrcholná – cenou i výkonem – verze Raptor ovšem dostala přednost. Vůz vyráběný v Thajsku už zná svůj ceník – začíná na částce 1 511 000 Kč bez DPH (1 828 310 vč. DPH).

První vozy se ovšem k zákazníkům dostanou až koncem letošního roku, my jsme zatím mohli vidět předprodukční vůz, který do Česka dorazil jako do jedné z prvních evropských zemí a za pár dní zase odcestuje dál. Známe ale základní technická data. Sportovní varianta nejprodávanějšího pick-upu v Evropě vznikla dostane motor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo s výkonem 288 koní (212 kW), tlumiči FOX® Live Valve a sedmi přepínatelnými jízdními režimy, které optimalizují chování vozu pro různé situace. V dané třídě ojedinělý je výfuk s aktivní klapkou, umožňující nabídnout čtyři různé módy zvukového projevu.

Motor twin-turbo 3.0 EcoBoost V6 má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.

Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon.

test peugeot 208
Čtete také

Test Peugeot 208 facelift: První jízda s hybridem i elektromobilem!

Test Peugeot 208 facelift: Nový světelný podpis, dva nové benzínové mild-hybridní a jeden elektrický motor se slibovaným dojezdem 400 kilometrů nebo více zásuvek USB-C – to je ve zkratce faceliftovaný Peugeot 208, se kterým jsme se poprvé projeli na českých silnicích.

Přístrojový štít je plně digitální, tvoří ho obrazovka o úhlopříčce 12,3 palce. Posádka se může těšit na nejmodernější technologie, ovládané prostřednictvím 12palcové středové dotykové obrazovky s komunikačním a zábavním systémem Ford SYNC 4A.

Zatímco Raptor bude vznikat v Thajsku exkluzivně pro Ford, základní Ranger se bude vyrábět v Jihoafrické republice společně s Volkswagenem Amarok. Jejich výroba bude spuštěna až v lednu 2023, první vozy by mohli dorazit k zákazníkům v červnu příštího roku a v nabídce bude i dvoulitrový diesel.

Martin Šidlák