Je elektromobil autem budoucnosti? Tak ať se prosadí bez dotací, tvrdí Focus
Dotace na nákup elektromobilů by se v Německu měly zvýšit. Ale ozývá se kritika – jestli jsou elektromobily tak pokrokové, jak se tvrdí, potřebují opravdu dotace? A potřebují dotace lidé, kteří si kupují Teslu, Mercedes nebo BMW?
Podle informací deníku Handelsblatt plánuje ministerstvo dopravy prodloužení a výrazné zvýšení příspěvku na nákup čistě elektronických automobilů až do roku 2027. U vozidel s cenou do 40 000 eur se má státní bonus zvýšit z 6 000 až na 10 800 eur, uvádí deník. Zvýšila by se také hranice nákupní ceny auta, na kterou může být bonus uplatňován, a to až do výše 60 000 eur. Ministr dopravy Wissing ovšem na Twitteru zdůraznil, že se jedná pouze o „možnosti“.
Tyto úvahy se ale nesetkávají se všeobecným nadšením. Nejsrozumitelněji je formuloval magazín Focus, který napsal: „Snahy o zvýšení dotací budí jisté podezření. Technologie pohonu, kterou většina automobilek neustále prezentuje jako výrazně lepší než spalovací motor, zřejmě nakonec tak lepší není. Koneckonců žádná technologie, která je sama o sobě přesvědčivá, nebude pravděpodobně potřebovat ani cent dotací. Pokud však VW, BMW nebo Mercedes nemají důvěru v atraktivitu svých elektromobilů, pak jim nezbývá než vyslat jasný signál do Wolfsburgu, Mnichova nebo Stuttgartu: Pak vyrobte ještě lepší elektromobily. Nebo to konečně řekněte jasně a bez obalu: čistě elektrické zaměření je nereálné. Ve Francii se s tímto názorem již pracuje mnohem otevřeněji.“
Německá vládní koalice si stanovila cíl 15 milionů elektromobilů na silnicích do roku 2030. To by vyžadovalo registrací přibližně 1,8 milionu nových elektromobilů ročně. Loni bylo ovšem z celkových 2,62 milionu nových osobních automobilů jen 356 tisíc elektrických. V poslední době se nárůst registrací elektromobilů snížil a jejich podíl na trhu v současné době již neroste.
Focus už nevidí žádné důvody pro dotace elektromobilů, naopak pouze argumenty proti. Podle něj již není nutné – elektromobil se již dávno etabloval, mnoho modelů má dlouhé dodací lhůty. Mnozí výrobci – včetně Tesly – dokonce prudce zvýšili ceny svých elektromobilů. „Pokračovat v dotování automobilek je nyní v rozporu s veškerou ekonomickou logikou. Současná stagnace podílu na trhu s elektrickou energií navíc neodráží současné nákupní chování Němců, ale spíše chování před rokem v důsledku dlouhých dodacích lhůt. V dlouhodobém horizontu – i kvůli vysokým cenám pohonných hmot – se podíl elektromobilů na trhu opět výrazně zvýší. Pevný cíl, jako je požadavek 15 milionů vozidel na semaforech, povede pouze ke slepému aktivismu,“ tvrdí.
Čtěte také: Test Renault Megane E-Tech 100% elektrický: Do Olomouce a zpět
Dotace rovněž škodí daňovým příjmům: Zatímco řidiči benzinových a naftových vozů musí platit stále vyšší ceny benzinu (velkou část z toho tvoří daně), elektrická auta jsou od daní osvobozena. Každým dnem, kdy se několikatunová elektrická SUV těší těmto privilegiím, stát přichází o daňové příjmy. „Namísto dalších a dalších privilegií by již dávno bylo vhodné zdanit řidiče elektromobilů, už jen proto, aby se mohli podílet na rozšiřování dobíjecí infrastruktury,“ říká Focus. Dotace jsou navíc sociálně nespravedlivé: privilegia zvýhodňují ty, kteří je nepotřebují. Studie Deutsche Bank z loňského roku zjistila, že kupující elektromobilů jsou často dobře situovaní.
Řešením údajně není ani šrotovné, což je jednou z možností, o kterém podle Handelsblattu ministerstvo dopravy uvažuje. To by bylo pravým opakem udržitelné politiky. Pomohlo by to hlavně výrobcům automobilů, ale poškodilo daňové poplatníky. „A z celkového pohledu by to dokonce poškodilo životní prostředí. Protože každé vozidlo, které skončí v drtiči před koncem své průměrné životnosti – v Německu je to 18 let – a je nahrazeno novým elektrickým SUV, by mohlo být místo toho poháněno syntetickým, klimaticky neutrálním palivem nebo alespoň palivem s nízkým obsahem CO2, a bylo by tak výrazně šetrnější k životnímu prostředí než jakákoli elektromobil. Německo však také brzdí klimatická paliva, protože nechce ohrozit své cíle v oblasti elektřiny,“ uzavírá Focus.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES