6 mýtů na téma: Tlak vzduchu v pneumatikách
Pomocí jednoduchého kroku, který vám zabere jen pár minut, můžete zvýšit svou bezpečnost během jízdy a prodloužit životnost vašich pneumatik: stačí upravit tlak vzduchu ve vašich pneumatikách.
S tématem tlak vzduchu v pneumatikách jsou spojeny četné mýty. Jaké hlavní zásady platí? V létě musí být tlak huštění nižší než v zimě. Zvýšit tlak vzduchu v pneumatikách je nutné také tehdy, pokud převážíte těžší náklad než obvykle. Bez ohledu na tyto specifické případy jezdí mnoho řidičů s příliš nízkým tlakem huštění, ať už kvůli jízdnímu komfortu, nebo kvůli nebezpečné mylné představě. Matti Morri, odborník ze společnosti Nokian Tyres, vysvětluje, kolik všeobecně rozšířených názorů na pneumatiky je ve skutečnosti mylných:
Je pohodlnější jezdit s nižším tlakem vzduchu v pneumatikách?
„Možná je to pohodlnější, ale rozhodně také nebezpečnější. Pneumatika s nedostatečným tlakem huštění je příliš pružná, a tím pádem i neovladatelná. Toto je pravděpodobněji nejnebezpečnější mýtus ohledně tlaku vzduchu v pneumatikách. Existuje důvod, proč výrobci automobilů a pneumatik stanovili doporučenou hodnotu tlaku huštění, která zaručuje bezpečné chování pneumatik i za extrémních okolností,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ze společnosti Nokian Tyres.
Způsobuje dostatečný tlak huštění opotřebení ve středové části pneumatiky?
„U starých diagonálních pneumatik bylo možné upravovat průběh opotřebení pomocí tlaku vzduchu v pneumatikách. To ale bylo před více než 30 lety a tento mýtus stále přetrvává. Podobu opotřebení moderních pneumatik s ocelovými pásy není možné ovlivňovat prostřednictvím normálního tlaku huštění. Trakční pneumatiky jsou o něco náchylnější k rychlejšímu opotřebení ve středové části, protože tato plocha nejvíce zabírá při akceleraci. Aby se pneumatiky opotřebovávaly rovnoměrně, měla by se ve správný okamžik změnit jejich pozice na vozidle ze zadní nápravy na přední a naopak,“ říká M. Morri.
Prodlužuje správný tlak huštění životnost pneumatiky?
Rozhodně. Čím nižší je tlak vzduchu v pneumatice, tím více se deformuje bočnice. Bočnice je nejslabším místem na pneumatice a správný tlak huštění snižuje riziko jejího propíchnutí, proříznutí nebo prasknutí. Pokud se pneumatika odvaluje s tlakem huštění, který je příliš nízký na její zatížení, deformuje se při jízdě příliš její tvar. Pneumatika se přehřívá a může tak dojít k prasklinám mezi jednotlivými součástmi. Životnost pneumatik lze prodloužit na maximum tak, že budete pravidelně kontrolovat tlak vzduchu ve vašich pneumatikách. Správný tlak huštění navíc usnadňuje ovládání vozidla, což omezuje zbytečné korekce volantem.
Měl by se v okamžiku, kdy auto táhne přívěs, zvýšit tlak vzduchu v předních pneumatikách?
„To je také jedno z přetrvávajících přesvědčení a odpověď zní: ne. Tlak, který musí být zvýšen, když jedeme například na prázdniny s těžkým nákladem v zavazadlovém prostoru nebo když máme připojený přívěs, je naopak tlak vzduchu v zadních pneumatikách. Větší hmotnost na oji zvyšuje zatížení zadní nápravy. Příliš nízký tlak vzduchu v pneumatikách způsobuje při zatáčení přetáčivost. Zadní část se začne nekontrolovatelně pohybovat, což ztěžuje řízení plně naloženého vozidla,“ upozorňuje M. Morri.
Čtěte také:
Jednou a dost! Lidé nechtějí platit za dodatečné služby v autech
V Praze se chystá nabíjení elektroaut nejen z trafostanic, ale i lamp
Může dodávka vyžadovat tlak huštění až 5 barů?
Robustnější konstrukce dodávky může vést k domněnce, že nosnost pneumatik je dostatečná i při nižším tlaku huštění. Pro dosažení maximální nosnosti by však měl být tlak vzduchu v pneumatikách až 5 barů, nebo dokonce vyšší. Nosností se rozumí hmotnost předmětů a osob, které je možné vézt ve vozidle. Pokud se vyskytnou problémy ve stavbě dodávkové pneumatiky, často je důvodem příliš nízký tlak huštění v poměru k zatížení. Při vyšším tlaku huštění pneumatika zpočátku působí tvrdě, ale upřednostnit pomocí nízkého tlaku huštění komfort na úkor odolnosti a bezpečnosti se rozhodně nevyplácí.
Může pneumatika sklouznout z ráfku?
„Ano, pneumatika skutečně může během jízdy sklouznout z ráfku. Když teplota klesne o deset stupňů, sníží se tlak vzduchu v pneumatikách o 0,1 baru. Teploty pod nulou také způsobují zmenšení ráfku. Při extrémně nízkých teplotách pod nulou může pneumatika s příliš nízkým tlakem huštění sklouznout z ráfku, pokud například vozidlo najede v zatáčce ve vysoké rychlosti na obrubník. Jak teplota stoupá, tlak v pneumatikách se zvyšuje. Příliš vysoký tlak vzduchu v pneumatikách není důvodem k obavám – lepší vyšší než nižší. Nízký tlak huštění zvyšuje valivý odpor, urychluje opotřebení pneumatik, zvyšuje spotřebu paliva a zhoršuje ovladatelnost. To platí jak v létě, tak v zimě,“ říká M. Morri.
Zdroj: Nokian