Lexus RZ 450e s řídítky a zárukou deset let na baterie odhalen
Excentrický vnější design, řídítka místo volantu a nadstandardní desetiletá záruka na baterie. To vše slibuje nově představený Lexus RZ 450e.
Lexus využil volnější pole působnosti poskytované bateriovou technologií k vytvoření vozu, jenž se výrazně odlišuje od tradičních automobilů a je ukázkou „Nové kapitoly“ designu Lexus. Stylistické ztvárnění sází na jedinečný vzhled a proporce vyplývající z dynamických schopností tohoto vozu.
Vzhledem k absenci spalovacího motoru je kapota nižší a současně se zmenšily otvory přívodu vzduchu. Vozy Lexus již desítku let charakterizuje vřetenovitá maska chladiče, avšak u modelu RZ se tvar vřetene roztáhl do další dimenze a namísto masky je aplikován na celou karoserii vozu.
Boční profil vrcholí směrem k zádi v podobě hladké siluety. Z ostrého pojetí přední partie je zřejmá síla a dynamika, zatímco zhuštěná zadní část stvrzuje kvality SUV ve smyslu pohodlného vnitřního prostoru a spolehlivých jízdních schopností. Design pak upevňuje dlouhý rozvor 2 850 mm s důrazem na nízké těžiště a vynikající rozložení hmotnosti. Kola vozu – standardně 18″, resp. 20″ u vyšší výbavové linie – jsou vytlačena až do samotných rohů karoserie.
Platforma e-TNGA nového RZ je z principu robustní díky začlenění akumulátorové jednotky do samotného podvozku v prostoru pod kabinou. To se zároveň promítá do nižšího těžiště vozidla, které zase zprostředkuje lepší vyvážení podvozku, ovládání a odezvu.
RZ používá elektrické nápravy „e-Axle“, které se poprvé uplatnily v elektromobilu UX 300e. Představují kompaktní modulární jednotky sestávající z elektromotoru, ozubeného převodu a elektronické řídicí jednotky (ECU) v prostoru mezi poháněnými koly. Nápravy e-Axle v případě RZ najdeme vpředu i vzadu, kde v součinnosti se systémem DIRECT4 pomáhají rozdělovat hnací moment na všechna čtyři kola (podrobnosti viz níže) k dosažení stabilního postavení karoserie vozidla, optimálního záběru a rozdělování výkonu v závislosti na jízdních podmínkách.
Čtěte také: CUPRA si našla cestu do portfolia půjčoven SIXT
Nápravy e-Axle se vyznačují tichým chodem, efektivním přenosem energie a jejím přesným dávkováním. Přední elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW, zadní pak 80 kW; celkový systémový výkon je 230 kW. Oba elektromotory s optimální konstrukcí rotoru i statoru vykazují špičkovou výkonovou hustotu. Jejich kompaktní rozměry zároveň přispívají k dobrému obestavění prostoru, a napomáhají tak zajistit více místa v kabině a zavazadelníku včetně zástavby baterie elektromobilu.
Lexus RZ je prvním sériovým modelem, který používá nový systém pohonu DIRECT4 spolupracující se dvěma elektrickými nápravami e-Axle. Jde o exkluzivní technologii inteligentního pohonu Lexus, která neustále vyvažuje záběrové schopnosti všech čtyř kol s cílem automaticky a zcela hladce rozdělovat hnací sílu na jednotlivá kola.
RZ používá lithium-iontovou baterii sestávající z 96 článků o celkové kapacitě 71,4 kWh. Celá baterie je umístěna pod kabinou a tvoří nedílnou součást podvozku. Její poloha rovněž přispívá k nízkému těžišti vozu.
Klíčovým aspektem byla životnost baterie, konkrétně předpokládané výkonové parametry po 10 letech používání. Lexus očekává, že v uvedeném časovém horizontu si baterie RZ zachová přes 90 % původní kapacity. Za tímto účelem aplikoval řadu opatření k zajištění kvality a technických parametrů s využitím dlouholetých zkušeností značky Lexus s technologiemi energetického managementu baterií. Podrobnější údaje o dojezdu vozidla a dobách nabíjení budou oznámeny v pozdějším termínu, nicméně Lexus očekává, že RZ bude v kombinovaném cyklu WLTP vykazovat dojezd přes 400 km.
Systém řízení „One Motion Grip“ je jednou z nejvýraznějších technologických novinek nového RZ. Řízení nemá žádnou mechanickou vazbu a rovněž zde chybí tradiční sloupek řízení; namísto toho se využívá elektronické propojení mezi volantem a koly. Výsledkem je okamžitá odezva a preciznější předávání pokynů.
Řidič též zaznamená menší výkyvy volantu při jízdě po nerovných površích; stabilní ovladatelnost a korekce za silného bočního větru; a vynikající vlastnosti za jízdy v přímém směru na skloněných površích.
Důležitou podmínkou jistoty za volantem a dobré ovladatelnosti je citlivost řízení. Konstruktéři Lexus zajistili, aby systém za všech okolností poskytoval citlivou zpětnou vazbu s pocitem stabilního propojení mezi řidičem a jeho vozem. Dále je zde bezpečnostní funkce v podobě procesorů a nouzového napájení pro případ, že by nastal výpadek hlavního napájení systému.
Na přání dodávaný systém One Motion Grip zahrnuje nový vidlicový ovladač, který nahrazuje klasický kulatý volant. Nová technologie vyžaduje menší úsilí při řízení; středovou pozici ovladače dělí od krajní polohy (vlevo či vpravo) otočení v rozsahu pouhých 150°, a zcela tak odpadá klasické ručkování.
Zdroj: Lexus