Poprvé za volantem Enyaqu Coupé RS iV – Pěkně zostra!

Enyaq Coupé iV vystartuje na český trh rovnou ve verzi RS. Vzhledově famózní čtyřdveřové kupé je tak nejsilnější i nejdražší škodovkou ve její historii. Oproti běžnému enyaqu navíc nabídne větší dojezd a přitom prakticky totožné užitné vlastnosti.

Wow efekt Enyaqu Coupé iV rozhodně nechybí. Spousta samozvaných odborníků bude kritizovat, co má tahle karoserie společného s kupé, výsledek je ale jednoznačný a dokazovaly to i pohledy všech obyvatel italského Grosseta, kam jsme za novou karosářskou variantou enyaqu vyrazili za prvním svezením. Je to SUV kupé s charakteristickou střešní linií, která od B sloupku směrem vzad postupně klesá a plynule navazuje na páté dveře s ostře lomenou odtrhovou hranou. A světe div se – zavazadlový prostor přitom zůstal prakticky nezměněn. Úbytku těch pár litrů si vlastně ani nevšimnete a přítomných dobře využitelných 570 litrů je zcela dostačujících.

Stejně tak prostor na zadních sedadlech není ani v případě místa nad hlavou nijak omezen a jedinec 180 cm výšky jako já zde má ještě dostatečnou rezervu. Nad hlavou je navíc patrná obrovská panoramatická prosklená střecha bez roletky, která je součástí standardní výbavy a jde o vůbec největší takovou střechu použitou ve vozech Škoda. Ochranu před slunečními paprsky zajistí několik vrstev speciálních folií a stoprocentní ochrana před UV zářením.

Ve prospěch dojezdu

S úpravou zadní partie vozu souvisí i nižší součinitel odporu vzduchu v porovnání se standardní karoserií enyaqu iV. S aerodynamikou si ostatně ve Škodovce hodně vyhráli, ať už jde o speciální úpravy předních nárazníků, dlouhé ladění tvaru vnějších zpětných zrcátek, anebo zadních odtrhových hran. Teorie nás příliš zajímat nemusí, výsledkem ale je zvýšený dojezd, který nyní sahá na teoretickou hodnotu až 540 km.

Verze Enyaq Coupé iV nabízí tři výkonové stupně od provedení s pohonem zadní nápravy až po čtyřkolku RS s výkonem 220 kW. Varianta Coupé iV od začátku upouští od menších baterií a bude k dispozici pouze s největším akumulátorem o kapacitě 82 kWh. Základní model s elektromotorem na zadní nápravě nabízí výkon 150 kW, verze Enyaq Coupé iV 80x s pohonem všech čtyř kol nabídne 195 kW a již zmíněná vrcholná varianta RS s 220 kW se navíc může pochlubit i statusem nejvýkonnější sériové škodovky všech dob.

Pokud jde o nabíjení, dostal Enyaq Coupé iV hned od startu upravený software s kódovým označením ME3, který vylepšuje nabíjecí křivku a umožňuje nabíjet vůz výkonem až 135 kW. Dobíjení baterie z 10 % na 80 % tak v případě verze iV 80 trvá jen 29 minut. Pomocí wallboxu s nabíjením střídavým proudem o výkonu 11 kW dobíjení zabere 6 až 8 hodin.

Hmotnost neschováš

A jak se SUV kupé v podání Škody chová na silnici? Nejsilnější verze Enyaq Coupé RS iV zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Maximální rychlost je omezena na 180 km/h, což je o 20 km/h víc než u ostatních výkonových verzí. Podvozek „eresa“ je navíc snížený (o 15 mm vpředu a 10 mm vzadu) a stejně jako u ostatních verzí ho můžete za příplatek ještě dovybavit adaptivním řešením DCC. Auto miluje kvalitní a vyžehlené silnice, jakmile narazíte na rozbitější úsek, začne vám to dávat i díky velkým kolům najevo. Ne, že by neumělo nerovnosti slušně absorbovat, vývojáři si dali s nastavením podvozku zjevně docela práci, ale abyste si naplno užili jeho potenciál, rádi si podobnou silnici ve svém okolí najdete. Na takovém úseku dokáže být auto velmi rychlé, jakkoliv jeho hmotnost budete pořád cítit. Zejména na brzdách. Ne, že by neměly dostatek výkonu, ale pro jejich silnější nástup musíte na pedálu hodně daleko.

Dynamiky má auto naopak na rozdávání, tím spíš, že výkon a nástup krouťáku je okamžitý. To auto je opravdu rychlé a srandy si s ním lze užít až až. Jak jsme ocenili při našem předchozím dobrodružství na soutěži E-Rallye Monte-Carlo s Enyaqem Sportline iV a nyní se nám to potvrdilo i na zakroucených horských silničkách zde v Itálii, vývojáři zaslouží za nastavení reakcí pohonu a podvozku metál. Pokud správně zvolíte nájezdovou rychlost a následně dokážete auto v ostrých vracečkách udržet pod plynem, enyaq krásně vykrouží celou zatáčku, udrží stopu a překvapí vypočitatelnou přetáčivostí podpořenou v tu chvíli preferovaným točivým momentem směřovaným na zadní kola.

Jak ukázalo střídání rozličných verzí, ereso je samozřejmě na vrcholu toho všeho, k běžnému ježdění ale zcela vyhoví spíše umírněnější varianta Enyaq Coupé iV 80x, anebo i základní iV 80. Dynamiku mají i tyto verze nadstandartní a podvozek je na běžné ježdění o chlup příjemnější.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Škoda Enyaq Coupé RS iV
Max. výkon:220 kW
Max. točivý moment:460 Nm
Max. rychlost:180 km/h
Spotřeba dle WLTP:17,2–18,1 kWh/100 km
Zrychlení na 100 km/h:6,5 s
Délka/šířka/výška:4 653 / 1 879 / 1 622 mm
Rozvor:2770 mm
Zavazadlový prostor:570 l
Dojezd dle WLTP:504 km

Michal Žďárský

FOTOGALERIE