Test BMW 540i xDrive Touring: Křižník nejen dálniční
Do špičkového manažerského vozu usednou v Česku policisté. Vyzkoušeli jsme přesně stejnou specifikaci, která bude v policejních službách brázdit české dálnice: BMW 540i xDrive Touring.
Už ne jenom superby a passaty. Dálniční policie loni podepsala smlouvu na dodávku 70 kombíků BMW 540i xDrive Touring. Policie si určitě obnovu vozového parku zaslouží a autu s šestiválcem pod kapotou se zrychlením 5,2 sekundy jen tak někdo neujede. V zimě na Vysočině se určitě bude hodit i čtyřkolka. Ale… Ne, že bych chtěl, aby policie hlídala dálnice v 15 let starých octaviích. Ale jedno nakoupené BMW vyšlo na téměř 2,3 milionu korun, což mi v dnešní době přijde trochu neadekvátní investice.
Tolik tedy úvodní rozpočtově deficitní okénko, pojďme se věnovat samotnému autu. Po týdenním testu jsem z něj doslova nadšený a jako manažer bych si přál buď tohle nebo Volkswagen Arteon R Shooting Brake. BMW 5 Touring se sice velikostí kufru nevyrovná Mercedesu třídy E a moderností interiéru Audi A6 Avant, ale dokonale vyvážený poměr praktičnosti, jízdních vlastností a prostornosti ho řadí na špičku prémiových manažerských kombíků. Navíc tohle auto nezapomnělo, že má v každém okamžiku myslet především na řidiče.
BMW řady 5 má nejbohatší tradici ze všech aktuálních modelů vyráběných mnichovskou automobilkou. Sedan byl poprvé představený v roce 1972 a nyní se vyrábí jeho sedmá generace, kombík je mladší, od roku 1991 se vyrábí v páté generaci.
Vzhledově je to BMW, jaké čekáte. Za pět generací se vnější design změnil rozhodně méně než jak změní vizáž třeba taková Kia Sportage v každé jednotlivé generaci. Někomu tenhle konzervativní přístup k designu nevyhovuje, zákazníkům BMW ano. Podobný přístup má celá německá prémiová trojka výrobců, takže laik na první pohled nepozná, jestli kolem něj zrovna projel model 3 nebo 5 a která přesně generace to byla a zda před faceliftem nebo po něm.
Čtěte také: DLOUHODOBÝ TEST – HYUNDAI KONA ELECTRIC – Důkladná prověrka
Ostatně aktuální generace se proti té předchozí moc nezměnila ani rozměrově. Šířka, výška a rozvor zůstaly stejné, jen do délky přibylo sedanu 27 milimetrů, kombíku 21 milimetrů. Oba modely měří na délku na chlup stejných 4963 milimetrů. Drobné změny v designu přední masky fanoušek značky samozřejmě pozná, stejně jako jinou grafiku předních i zadních světel. Testovaný exemplář ale zaujme hlavně zeleným lakem Goodwood Green Pearl, který stojí skutečně prémiových 150 tisíc korun.
Velké vnější rozměry se promítají do kabiny. Ta je mimořádně prostorná i pro cestující na zadních sedadlech, kam se vejdou i dvoumetroví lidé. Všichni můžou čekat absolutní pohodlí a prémiové provedení. A samozřejmě i ticho – zvuková izolace je integrovaná dokonce i do čalounění stropu.
Nejpříjemnějším překvapením pro mě bylo pracoviště řidiče. Dnes se mnohé automobilky snaží nacpat většinu ovládacích prvků do dotykových obrazovek, aby to vypadalo moderně, bez ohledu na praktičnost. Ne tak BMW. Palubní desce samozřejmě nechybí dotyková 12,3palcová obrazovka. Ale tam, kde jiní končí, BMW začíná. Ovládání všech funkcí je totiž maximálně přizpůsobené řidiči. Ten má k dispozici ovladač na středové konzole a rovněž tlačítka na volantu. U řady funkcí má tak víc možností volby než jen dotykovou obrazovku.
Klimatizace má klasické ovládání, stejně tak rádio. Rovněž přepínání jízdních režimů se děje stiskem pouhého jednoho tlačítka. To hlavní, co potřebujete, tak zkrátka ovládáte jednoduše a rychle, což neodvádí vaši pozornost od řízení. Nejenže se nemusíte proklikávat menu, ale díky fyzickým tlačítkům máte také jistotu, že jste pokyn autu skutečně dali, není třeba zrakem kontrolovat, jestli jste se opravdu správně trefili do virtuálního tlačítka na nějaké obrazovce. Ergonomie je zkrátka do dobře disciplína, v které BMW exceluje.
Základní velikost zavazadlového prostoru 560 litrů sice nestačí na přepravní giganty typu Mercedes E nebo Škoda Superb, ale ani zde nechybí důraz na praktičnost. Díky velkým úložným prostorům a kapsám ve dveřích, dvěma držákům nápojů v přední i zadní části a také sklopným opěradlům zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40 je BMW 5 i v této oblasti dobrým společníkem na krátkých i dlouhých cestách. Nechybí ani háčky na tašky nebo oka pro uchycení nákladu. Po sklopení opěradel zadních sedadel, což jde udělat i z prostoru pátých dveří, vzniká rovná plocha o velikosti 1700 litrů.
Vysoce výkonná verze M5 řady 5 Touring neexistuje. Verze 540i je tak druhou nejvýkonnější motorizací v ceníku. O pět kilowat ji překonává jen dieselová 540d. Přeplňovaný třílitrový šestiválec poskytuje nejvyšší výkon 245 kW mezi 5500 až 6250 ot. a maximální točivý moment 450 Nm mezi 1600 a 4800 ot.
Součástí je i mild-hybridní technologie. Dynamiku a současně akceleraci zlepšuje dodatečných 8 kW dodávaných 48V startér-generátorem. Energie potřebná pro pohon startér-generátoru se získává rekuperací při brždění a jejím ukládáním do 48voltové baterie. Krátkodobě tak systém pomáhá zvýšit výkon, dlouhodobě snižuje spotřebu. Ve všech režimech kromě sportovního umí mild-hybrid vypínat spalovací motor a „plachtit“ i ve vysokých rychlostech, když dáte nohu z plynu. Tenhle automatický systém „start-stop“ ale nejde vypnout. Což vůbec nevadí, protože funguje perfektně a řidiče to nijak neobtěžuje.
Úspornost se projevuje v praxi, když v režimu Eco Pro není problém stlačit spotřebu někam mezi 7 a 8 litrů, což je na benzinový šestiválec o 333 koních úžasná spotřeba. Motor samotný má při běžné jízdě sametový chod, skvěle spolupracuje s automatickou převodovkou a je tak tichý, že o něm prakticky nevíte. Kdykoli je ale připraven po sešlápnutí plynového pedálu vystřelit vpřed bez zaváhání.
Řízení je pak nejlepší ve třídě – nenabízí sice mnoho zpětné vazby, ale je přesné a ve spojení s dokonale vyladěným podvozkem znamená, že řada 5 je v této oblasti nejlepším vozem ve své třídě. Díky příplatkovému podvozku s elektronickým nastavením tuhosti tlumičů nerozhodí auto ani na velkých kolech žádná nerovnost. Ať je díra malá nebo větší, sice ji podvozek zaznamená, ale posádku neruší žádné údery, zhoupnutí nebo odskočení. Výborné rozložení hmotnosti mezi nápravy a pohon všech kol dávají zase jistotu v zatáčkách, že auto vždy pojede tam, kam chcete, a to i při rychlostech větších než doporučených.
Tahle mnichovská óda na radost ale samozřejmě něco stojí. Nejlevnější verze 520i vyjde na 1 449 500 Kč, testovaný exemplář s dlouhým seznamem příplatkové výbavy vyšel 2 910 000 Kč. A policii na dálnici už stejně neujedete…
Martin Šidlák
Technické údaje: BMW 540i xDrive Touring
Délka/šířka/výška: 4 963 / 1 868 / 1 498 mm
Rozvor: 2 975 mm
Zavazadlový prostor: 560 l
Max. výkon: 245 kW / 5500-6250 ot.
Max. točivý moment: 450 Nm / 1600-4800 ot.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 5,2 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,8 – 8,5 / 100 km
Spotřeba v testu: 8,6 l / 100 km
Základní cena: 1 449 500 Kč (520i)
Cena testovaného modelu: 2 910 000 Kč