ROZHOVOR: Nový TRANSIT dorazí na konci letošního roku
Ford transit získal cenu flotila roku 2012 pro užitkový vůz do 3,5 tuny. Jak ocenění hodnotí Jiří Fišar, senior fleet coordinator společnosti Ford Motor company, a na jaké novinky se letos těší?
Co pro vás zmíněné ocenění od firemních manažerů (nejen z hlediska popularity, ale i prodejů) znamená?
Získání ceny nás velmi těší a zároveň jsme rádi, že i flotiloví manažeři, jejichž hlasy pomohly Fordu Transit ve vaší soutěži získat prvenství, tento náš model kupují a využívají ve svých firemních vozových parcích. Rád bych jim proto touto cestou poděkoval za jejich přízeň.
Proč si myslíte, že je Ford Transit tak úspěšný?
Naši zákazníci o Fordu Transit říkají: „Je to držák!“ Myslím si, že tato věta velmi dobře vystihuje důvod, proč je úspěšný. Jeho velkou předností je variabilita, robustnost a hlavně spolehlivost a s ní spojené nízké provozní náklady, které má transit podle nezávislé studie Dekra USMD nejnižší ve své třídě. To vše dohromady zaručuje jeho velkou oblíbenost mezi firmami i drobnými živnostníky.
Jak byste hodnotil nabídku Fordu v kategorii užitkových vozidel z pohledu variability?
V segmentu užitkových vozů má Ford čtyři zástupce. Tím nejmenším je Ford Fiesta Van, který je odvozen od osobního vozu Ford Fiesta. Je určen pro rozvážku menších nákladů a zásilek. Prostorově větším modelem je Ford Connect, jenž je ryzím užitkovým vozem konstruovaným na základě stejně náročných kritérií jako velký Ford Transit. Connect se vyrábí ve dvou velikostech rozvoru, dvou výškách střechy a ve třech karosářských provedeních. Na modely Fiesta Van a Connect pak navazuje vítězný Ford Transit, který svou variabilitou dokáže uspokojit potřeby téměř všech zákazníků, kteří potřebují užitkový vůz. Čtyři délky ložné plochy, tři výšky střech, šest různých typů karoserie, čtyři různé motorizace od 100k/310Nm do 155k/385 Nm a tři typy pohonu včetně pohonu všech čtyř kol umožňují našim zákazníkům volbu toho pravého transitu bez kompromisů. Čtvrtým zástupcem užitkových vozů Ford je Ranger. Jedná se o terénní pick-up, který díky své robustnosti obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách. I u Fordu Ranger může zákazník vybírat ze tří variant karoserie v závislosti na tom, jak velký náklad potřebuje přepravovat, resp. kolik cestujících bude vozidlem jezdit. Podíváte-li se tedy na celkovou modelovou řadu užitkových vozidel Ford, zjistíte, že naše nabídka je na trhu nejširší a nejucelenější.
Proč se Ford tolik nezaměřuje na alternativní pohony typu LPC, CNG apod.?
To není tak úplně pravda. Ford se alternativními pohony vážně zabývá. Máme vyvinutý velmi zdařilý systém Flexi Fuel umožňující do vozidla tankovat benzín a bio palivo E85 v libovolném poměru. Systém Flexi Fuel je velmi oblíbený např. ve Skandinávii. V Americe už také začaly jezdit první elektromobily Ford, poháněné elektřinou z baterií.
Kudy podle vás vede nejlepší cesta k úsporám?
Hlavním směrem, jak snížit spotřebu paliva a emise skleníkových plynů, kterým se Ford v současné době ubírá, je tzv. „downsizing“ konvenčních motorů. Tento „downsizing“ jednoduše řečeno spočívá ve vývoji nových motorů o menším objemu spalujících standardní typy paliv – benzín a naft u. Vedle snížení spotřeby paliva a emisí je u těchto motorů dosahováno vyššího výkonu i točivého momentu v porovnání s jejich „většími“ předchůdci. Ford tyto své nové motory nazývá EcoBoost.
Co chystá Ford v oblasti užitkových vozů pro letošní rok?
Nejbližší událostí je brzké uvedení na trh nového terénního pick-upu Ford Ranger. V návaznosti na tradici svých předchůdců nabízí nový ranger bezkonkurenční schopnosti, pokud jde o přepravu nákladu – nejvyšší dovolená hmotnost přívěsu 3 350 kg je nejlepší v dané kategorii. Modely poháněné motorem 2.2 Duratorq TDCi pak nabízejí užitečné zatížení až 1 333 kg. Stěžejní novinkou letošního roku je však uvedení na trh nového Fordu Transit, jež se změní zejména po stránce designu a pohodlí pro posádku. Nový Ford Transit na českém trhu budeme moci přivítat koncem roku 2012.