Test Mazda MX-30: Atletka na krátké tratě
Mazda MX-30 se designově velmi povedla, nestojí přes milion jako většina jiných elektromobilů, ale dojezd kolem 150 kilometrů určitě není pro každého.
Mazda MX-30 se odvážně hlásí k japonskému „rodinnému stříbru“, modelu MX-5. To je největší ikona v historii značky, která se vyrábí už přes 30 let. Stane se stejnou legendou i MX-30? S největší pravděpodobností ne, ale sympatické je, že Mazda nezvolila snazší cestu s nějakým tím písmenem „E“ v názvu, ale přihlásila se k tradici.
MX-30 ale jinak nemá s roadsterem MX-5 společného takřka nic. Kompaktní crossover o délce 4395 mm je nejblíže příbuzný modelům 3 a CX-30. Svalnatá karoserie se designově velmi povedla, i když není auto úplnou novinkou, pořád dokáže přitáhnout zraky kolemjdoucích a kolemjedoucích. Z modelu RX-8 z roku 2003 si vypůjčila netradiční otevírání zadních dveří, které se otevírají směrem dozadu a zcela chybí B sloupek.
Tohle řešení má své výhody i nevýhody. Mezi první patří kromě „wow“ efektu také pohodlnější nastupovaní na zadní sedadla. Mezi druhé naopak horší přístup třeba pro umístění dětské sedačky, protože dveře se otevírají v úhlu jen cca 80 stupňů. Rovněž není dost dobře možné, aby zároveň v jeden okamžik někdo nastupoval na přední a někdo další na zadní sedadlo.
Jízda s dětmi si také vysloveně říká o nedodržení správného postupu, kdy je třeba nejprve zavřít zadní dveře a pak teprve přední. Zabouchnutí otevřených zadních dveří do už zavřených předních bude znamenat poškození obou. Zajímavostí je, že pokud mají přední sedačky elektrické ovládání, může pasažér vzadu při vystupování posunout sedadlo řidiče nebo spolujezdce vpřed. Ovšem nefunguje to při jakémkoli zatížení, takže nehrozí, že s vámi děti za jízdy budou jezdit dopředu a dozadu. Samotná absence B sloupku ale není na překážku bezpečnosti. V testech EURO NCAP získalo auto při bočním nárazu do sloupu i při kolizi s jiným vozem maximální počet bodů.
Čtěte také: Test Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid: Malý velký vůz
Pro rodinu dvou dospělých a dvou dětí Mazda MX-30 nabídne přiměřený vnitřní prostor pro auta této velikosti. Většinou ale nebude vůz používán v tomto obsazení, jako typického uživatele vidím spíš ženu manažerku pravidelně dojíždějící do práce v nějakém kreativním oboru.
Příjemný pocit navodí interiér. Tři displeje naznačují, že tady jsme v moderním autě, ale Mazda se snaží o rozumný kompromis. Pod horním centrálním displejem je před řadicí pákou ještě displej na ovládání klimatizace, ale pro ty základní funkce zůstala klasická tlačítka. Zavazadlový prostor 366 litrů je sice trochu podprůměrná hodnota, ale tohle auto není určeno pro stěhování národů.
U elektromobilů je vždy těžké zhodnotit kapitolu motor a dojezd. Osobně nejsem přítelem toho, že s elektroautem se „musíte naučit žít“. Ne, já si chci auto užívat a používat ho tak, jak potřebuju. Z toho pohledu tak dojezd Mazdy MX-30, který se v únoru pohyboval kolem 150 kilometrů na jedno nabití, příliš velkým kompromisem u vozu, jehož cenovka začíná na 854 900 Kč.
Mazda sama ale nevydává MX-30 za „plnohodnotný“ model, který má uspokojit třeba rodinu s chalupou. Už její slogan říká „Druhé auto do rodiny, Vaše první volba“. A cílová zákaznice, jak jsem si ji vysnil v úvodu článku, pokud má možnost nabíjení doma přes noc, nebude krátký dojezd vnímat jako kompromis. Ráno nasedne do nabitého stylového auta, které jede tiše a svižně, cestou nečoudí z výfuku, doveze ji do práce i zpět a ráno je zase plně nabité.
Domácí nabíjení je ostatně nezbytností pro jakéhokoli uživatele tohoto vozu. Jinak se stanete otrokem auta a po měsíci skončíte s infarktem a tikem v oku, jak veškerý váš volný čas zabere hledání volné nabíječky a plánování, kam ještě dojedete a kam už ne.
Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 35,5 kWh a elektromotor o výkonu 105 kW (143 koní) pohání přední kola. Akcelerace z nuly nebo z nízkých rychlostí je tradičně u elektromobilu obdivuhodná, celkově ale stovky dosáhne Mazda MX-30 za 9,7 sekundy a maximální rychlost je omezena na 140 km/h. Po městě to ale stačí. Tam oceníte i celkem komfortně naladěný podvozek. Karoserie je i přes absenci B sloupku dostatečně tuhá a auto ochotně mění směr a mrštně se proplétá městských provozem. Mimo město už MX-30 není tak zábavná jako jiné Mazdy, ale jak už bylo mnohokrát řečeno, daleko od nabíječek se s ní bude málokdo pouštět a když už, určitě nebude mít náladu ani odvahu při pohledu na ukazatel dojezdu zkoušet limity auta.
Manažeři automobilek ke své škodě nemají věšteckou kouli, takže jim nezbývá, než odhadovat, jak má vlastně vypadat auto pro 21. století. Většina se zatím ať už pod tlakem emisních předpisů nebo z vlastního přesvědčení shoduje na tom, že budoucnost má být elektrická. Ale hledá se cesta, jak k tomu dojít. Za současné situace může být elektromobil velký a těžký, ale mít delší dojezd, nebo malý, levnější, ovšem s omezeným teritoriem, kam se s ním může majitel vydat.
Mazda zatím zvolila druhou možnost. Když bychom si měli vzít přirovnání ze světa sportu, Mazda MX_5 je pohlednou atletkou s viditelnými svaly, která je silná na krátkých tratích, ale na maratonské trati odpadne mezi prvními.
Martin Šidlák
Technické údaje: Mazda CX-30
Délka/šířka/výška: 4395 / 2035 / 1555 mm
Rozvor: 2655 mm
Zavazadlový prostor: 366 l
Max. výkon: 107 kW
Max. točivý moment: 265 Nm
Max. rychlost: 140 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 9,7 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 19 kWh / 100 km
Spotřeba v testu: 21 kWh / 100 km
Základní cena: 854 900 Kč (e-Skyactiv/GT)