Nových aut je opět dostatek, ale slevu nejspíš neusmlouváte

servis, pojištění, dodávka

Letošní rok byl v automobilovém průmyslu ve znamení nedostatku čipů, různých omezení výroby a tím pádem i méně nových aut dodaných zákazníkům. Nyní se, alespoň u některých značek, situace výrazně zlepšila. Dlouhodobý deficit na trhu spolu s růstem nákladů ale využily automobilky ke zvýšení cen a dealeři k tomu, že prodávají za ceníkové ceny bez slev.

Řadu značek postihla krize v dodavatelském řetězci velmi citelně. Například Škoda úplně přerušila výrobu modelu Karoq a Octavií se prodalo v Česku za prvních 11 měsíců o 30 procent méně než za stejné období loni. Dodací lhůty u některých modelů narostly ve výjimečných případech i na více než půl nebo třičtvrtě roku.

Nyní ale nové škodovky k dealerům dorazily ve větším počtu, což potvrzuje třeba Martin Feller, ředitel prodeje Louda Auto: „V posledních týdnech skutečně vidíme oživení dodávek hlavně u značky Škoda, která je pro český trh klíčová. Zákazníkům to dává naději, že by objednané vozy mohly dorazit dříve, než třeba za původně plánovaných 12 měsíců.“

Test Mercedes-Benz E All-Terrain
Čtete také

Test Mercedes-Benz E All-Terrain 2025: Nejlepší kombík na trhu?

Test Mercedes-Benz E All-Terrain. V době, kdy trhu vládnou SUV, se tak trochu zapomíná na kdysi populární kategorii kombíků s trochu většími terénními schopnostmi díky pohonu všech kol, vyšší světlé výšce a oplastování spodku.

„Za sebe musím říct, že jsem s aktuální situací spokojen. Dostali jsme se do stavu rovnováhy, kdy měsíčně dostáváme přibližně stejné množství vozů, které odpovídá novým objednávkám. Takže já hodnotím současný stav jako dobrý, který nám umožní v závěru roku splnit náš cíl výrazného navýšení prodejů ve srovnání s minulým rokem,“ uvedl Radek Donner z pražského dealerství značky Auto Elso.

A potvrzuje to i samotná automobilka. „Díky dobře běžící výrobě se nám v listopadu podařilo doručit do dealerství našich autorizovaných partnerů v porovnání s předchozími měsíci vyšší počet vozů. Všechny zákazníky se snažíme obsloužit v co nejkratším čase, nicméně problémy s dodávkami čipů a dalších komponent zatím zcela neodezněly,“ říká Pavel Jína, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky ŠKODA AUTO.

Výpadku Škodovky se pokusily využít jiné značky, které tak velké problémy s čipy neměly. Podařilo se to třeba Hyundai. Ten se v tiskové zprávě pochlubil, že byl v říjnu i listopadu nejprodávanější značkou v Česku mezi soukromými zákazníky a celkově si v roce 2021 drží druhou příčku s 18 514 registrovanými novými vozy a tržním podílem 9,71 %, což znamená meziroční nárůst o 26,8 %.

„Hyundai zatím neměl tak zásadní problémy s výrobou aut jako jiní evropští výrobci, zřejmě i díky dodávkám komponentů z Koreje, takže pořád jedeme naplno,“ uvedl Jan Červinka, ředitel Hyundai Centrum Praha.

Výpadek ale nepůjde úplně snadno dohnat a někteří menší dealeři aut hlásí ekonomické problémy. Ty velké situace tak neohrozí, protože se jim sice snížil obrat, ale zisk moc neklesl. Jednak se prodávají spíše dražší auta s vyšší marží, jednak se zákazníkům už moc nedostává dříve běžných slev.

„Výnosnost v prodeji nových vozů byla v posledních letech tak nízká, že se většina dealerů naučila financovat svůj provoz i ze servisních služeb a z prodeje ojetých aut. Takže je jejich ekonomika založena na třech pilířích. Takže případné výpadky dodávek nových aut nemusí být pro prodejce vozů fatální. Krize v dodávkách aut během posledních měsíců naučila zákazníky více si vážit poskytovaných služeb a méně smlouvat,“ říká Martin Feller. „V neposlední řadě letos máme i výrazně vytěžované půjčovny aut. Řada firem řeší nedostatek aut právě střednědobými zápůjčkami. “

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ