Ekologové tvrdí: E-palivo je horší než běžný benzin

tankování, benzin, pistole

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly v příštích letech úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci ale propagují syntetické e-palivo s nízkým obsahem CO2. Nejnovější průzkum ale tvrdí, že jejich spalování je v mnohém horší než u běžného benzinu.

Automobilům by mohly zůstat i do budoucna benzinové motory, aniž by to bylo v rozporu s plánovaným plněním emisních cílů. Aspoň to si myslí společenství „eFuell Alliance“, které propaguje používání syntetického e-paliva s nízkým obsahem CO2. Nedávno se za něj postavil i německý autoklub ADAC. Technický prezident ADAC Karsten Schulze k tomu uvedl: „Pro dosažení cílů v oblasti ochrany klimatu v dopravě bude kromě nárůstu elektromobility zásadní, aby k tomu přispěl i stávající vozový park osobních automobilů.”

Syntetické e-palivo plánuje vyrábět třeba Porsche na základě technologie od ExxonMobil ve spolupráci se společnostmi Siemens Energy a Enel. Ze začátku zkušebně pro použití v motoristickém sportu. Vyrábět se bude v továrně Haru Oni v Chile. Syntetické palivo zjednodušeně vznikne chemickým procesem z vodíku vyrobeného za pomoci slunečních a větrných elektráren. Má méně složek než klasický benzin nebo nafta a při jeho spalování se produkuje výrazně méně emisí CO2.

Opel Frontera
Čtete také

Opel Frontera se ukázala v Česku. Opel si od ní slibuje rekordní prodeje

Opel Frontera byl v 90. letech velkým terénním SUV, nyní se toto jméno vrací do hry v podobě kompaktního SUV s elektrickým nebo benzínovým pohonem.

Nyní ovšem proti e-palivům razantně vystoupila ekologická organizace Transport & Environment (T&E). Proti emisím CO2 při výrobě a spalování nic nemá, ale podle nejnovějších testů emisí, které si objednala, vypouštějí automobily poháněné syntetickým palivem stejné množství jedovatých oxidů dusíku (NOx) jako motory na benzin E10. A nejen to. Podle testů, které pro T&E provedla organizace IFP Energies Nouvelles, vypouští automobil na epalivo mnohem více oxidu uhelnatého a amoniaku. Přestože se emise pevných částic při přechodu na e-benzín výrazně sníží, na každý ujetý kilometr vozidla se stále uvolní více než dvě miliardy částic.

Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro vozidla a e-mobilitu ve společnosti T&E, uvedla: „Žádná slova nemohou překonat vědecké poznatky o spalování uhlovodíků. Dokud se bude palivo spalovat v motorech, bude v našich městech přetrvávat toxický vzduch. Zákonodárci, kteří v emisních cílech ponechávají mezery pro e-paliva, odsuzují veřejnost k dalším desetiletím znečištění ovzduší, kterému se lze vyhnout.“

Výzkum T&E také tvrdí, že syntetické e-palivo bude velmi drahé. Podle analýzy bude provoz automobilu na e-palivo během pěti let stát řidiče o 10 000 eur víc než provoz bateriového elektromobilu. Vysoké náklady na e-palivo také zdraží provoz ojetých automobilů o stejnou částku.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES