Emise z aut v EU klesly za 10 let o pětinu, Česko je šesté nejhorší
Emise CO2 z nových automobilů klesly v zemích EU za posledních 10 let o více než pětinu. Vyplývá to z údajů Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Průměrná hodnota emisí nového auta registrovaného v EU loni činila 108,2 gramů na kilometr, což je oproti předloňsku pokles o 11 %.
Premiantem v úrovni emisí z nových aut je Norsko, průměrná hodnota CO2 činí 38 g/km. Emise z nových českých aut jsou při hodnotě 120,9 g/km šesté nejvyšší v EU. Podle analytika ze společnosti Arval CZ, která poskytuje auta na operativní leasing, je příčinou konzervativní přístup firem i soukromých zákazníků k alternativním pohonům.
Nejnižší počty emisí z nových vozů patří podle ACEA Islandu, Nizozemsku a především Norsku, kde nové vozy produkují v průměru vůbec nejnižší emise CO2 na kilometr v EU. V zemi nedávno překonaly elektromobily v prodejích auta se spalovacími motory. Na opačném konci žebříčku stojí země východní a střední Evropy, vůbec nejhorší výsledek patří Bulharsku se 133 gramy CO2 na kilometr. Česko je z hlediska emisí nových aut šesté nejhorší.
Vysoké hodnoty emisí CO2 u nových vozů v Česku přičítají odborníci neochotě firem investovat do vozů s alternativními pohony. Právě firemní sektor může celkové emise výrazně snížit, firemní vozy tvoří dlouhodobě více než tři čtvrtiny registrací nových vozů v Česku. „České firmy stále většinově nakupují spíše automobily se spalovacími motory, byť se situace postupně mění a 22 % tuzemských společností má již ve svých vozových parcích vozidla s alternativními pohony. Jak vyplývá z letošního průzkumu Arval Mobility Observatory, výrazně se zvýšil podíl firem majících ve své flotile elektromobily, oproti loňsku dvojnásobně na 8 %. Pokud však nedojde k výraznějšímu daňovému zvýhodnění vozů s alternativními pohony, větší proměna preferencí fleetových manažerů v nejbližší době nenastane,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval CZ, která poskytuje vozy na operativní leasing.
Zatímco pro firmy je podle Arvalu při nákupu ekologických vozů, především elektromobilů, důležitý dojezd a celkové náklady na provoz, pro běžného Čecha je hlavním argumentem pořizovací cena. Většina českých řidičů plánuje za nový vůz utratit částku do půl milionu korun. Takových vozů ale výrazně ubývá. „Vozy s alternativními pohony budou do deseti let jedinými auty, která si od automobilek s evropským zastoupením bude moci český zákazník koupit. Jejich cena ale v dohledné době neklesne pod půlmilionovou hranici, která je pro většinu zákazníků v Česku zásadní. I proto hledají čeští řidiči alternativní způsoby financování, například prostřednictvím operativního leasingu. Podle našich dat navýšily malé firmy do devíti zaměstnanců a soukromé osoby zájem o operativní leasing meziročně o 50 %,“ komentuje Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval CZ, která poskytuje vozy na operativní leasing.
Zdroj: Arval