Dacia Spring: Je nejlevnější, nejpomalejší a její baterie jde zaplavit

auto, stříbrné, Dacia, Spring

Modelem Dacia Spring vstupuje rumunská značka do nového segmentu elektromobilů. Zatímco ostatní značky nabízejí převážně technikou nabité a vysoce výkonné vozy, Dacia na to jde jinak. Její Spring nabídne výkon pouhých 33 kW, zrychlení 19,1 s a dojezd jen 230 kilometrů. Ale taky cenu pod půl milionu korun. A v případě požáru umožní hasičům zaplavit elektrickou baterii vodou.

Za 16 let pod správou Renaultu prodala Dacia v Evropě 7 milionu vozů. 2,5 milionu z toho tvořil model Sandero, po dvou milionech si připsaly Duster a Logan. Nečekaně i na západních trzích prorazila s jednoduchým, ale geniálním receptem – nabídla levné, ale robustní vozy, které nedisponovaly tou nejmodernější elektronikou, ale naopak nabídla tu nejčastěji používanou techniku, jejíž vývoj už se zaplatil dřív v rámci koncernu. Automobilky tomu říká „zaměřit se na to podstatné“. Mimochodem, v prosinci přiveze do Česka nový sedmimístný model Jogger.

Teď ale Dacia vstupuje na nový, tenký led elektromobility. Auta s elektrickým pohonem nemůžou být v současné době už z podstaty levná, protože cena baterií je zkrátka vysoká a nejde nijak obejít. Přesto Dacia svou cestu našla. Spring nabídne malou baterii, slabý elektromotor a tedy i na dnešní poměry podprůměrný dojezd a velmi vlažné zrychlení. Cena ale začíná na částce 454 900 Kč a Dacia věří, že jako elektromobil výhradně do města a nejbližšího okolí to bude stačit.

test Peugeot 2008
Čtete také

Test Peugeot 2008 GT: Podrápaný facelift

Test Peugeot 2008 GT. Aktuální facelift jeho vzhled ještě vylepšil a přinesl i pár dalších novinek.

Dacia Spring, vzhledově nejvíc připomínající Duster, bude nabízena ve 3 verzích:

• Verze pro širokou veřejnost s možností předobjednání od 19. dubna 2021, s prvními dodávkami na podzim 2021

• Verze Business, pro společnosti pro sdílení automobilů, půjčovny a podnikové flotily, bude v České republice v 1. polovině roku 2022

• 100 % užitkové provedení, zvané Cargo, bez zadních sedadel, k dispozici v průběhu roku 2022 pro dodávky zboží v centrech velkých měst.

Spring má vnější rozměry pětidveřového městského vozidla nižší střední třídy. 3,73 m délky, 1,58 m šířky (bez zpětných zrcátek) a 1,51 m výšky (bez nákladu, včetně střešních lišt), zato světlo výšku 151 mm. Nabízí čtyři místa pro dospělé a zavazadlový prostor 290 litrů.

100 % elektrická pohonná jednotka s výkonem 33 kW (ekvivalent 44 koní) je spojena s trakčním akumulátorem o kapacitě 27,4 kWh. Pro zajímavost – baterie má pro hasiče připravený vstup, který umožní zaplavení vodou v případě požáru, aby se do vodní lázně nemusel ponořit celý automobil. Výše zmíněné hodnoty pak dávají celkový dojezd 230 kilometrů, v čistě městském provozu pak výrobce slibuje 305 kilometrů. Zrychlení je na většinu dnešních elektromobilů, ale i aut se spalovacími motory velmi slabé – 19,1 sekundy. Dacia ale věří, že pro jízdy po městě to bude stačit. V Evropě totiž najede srovnatelné městské vozidlo v průměru 31 km denně.

I proto by mohla mít Dacia Spring šanci uspět. Na několikakilometrovém okruhu jsme si při první jízdě ověřili, že to sice žádný závodník není, ať už zrychlením nebo přece jen hodně houpavým a v zatáčkách nejistým nastavením podvozku, ale pro městské popojíždění jsou důležitější jiné jeho vlastnosti. V první řadě je to zmíněný nadprůměrně velký zavazadlový prostor, dále pak dostatečná dynamika v nízkých městských rychlostech do 50 km/h. A v neposlední řadě cena začínající na 454 900 Kč.

Martin Šidlák