Stříbrné slovinské dobrodružství
Na 4. MAHLE Eco Rally Slovenia jsme vyrazili se Škodou Citigo e iV z programu Škoda Plus. Během několika málo dnů jsme s autem najeli více než 2000 km a jak při cestě na místo, tak během soutěže jsme si ho nemohli vynachválit.
Se zapůjčeným Citigo e iV od společnosti PP Autocentrum jsme se vydali na pátý podnik seriálu FIA ERRC v ekologických rallye. Na místo nás čekala cesta dlouhá téměř 750 kilometrů, poté soutěž s distancí téměř 400 km a návrat zpět. Zvědavi jsme byli zejména na stav vozidla, průběh cesty, spotřebu během soutěže a vlastně život s tímto malým elektrickým modelem při jízdě na delší vzdálenost, přestože jde svým zaměřením primárně o městský elektromobil.
A ve všech ohledech jsme byli mile překvapeni. Auto s nájezdem téměř 20 000 km bylo vlastně jako nové. Ba co víc, cesta a jeho dojezd se ukázal jako mnohem lepší, než na co jsme se dopředu připravovali. Dálniční rychlost auto a jeho dojezd nedrtí tak moc, jak jsme si mysleli, a i při tempomatových 120 km/h slibuje dojezd více než 200 km. Jedinou slabinou je poněkud pomalejší nabíjení. Přestože by auto mělo zvládat až 40 kW, reálně se této hodnotě mockrát nepřiblížíte. A pokud ano, tak jen na minimum času. Nabíjecí křivka od připojení na DC nabíjení velmi rychle klesá, ustálí se na hladině kolem 25 kW a později od 70 % nabití akumulátoru dál výrazně klesá. Přesto nám na cestě stačilo jen pár krátkých zastávek, během kterých jsme z těchto důvodů nabíjeli spíše jen ke zmíněným 70 a spíše ještě méně procentům.
Zázračná rekuperace
Prubířským kamenem se ukázal být přejezd Triglavského horského sedla s nekonečným stoupáním a následně vlastně celá soutěž v okolí Nove Gorice, která byla plná prudkých výjezdů a následného klesání zpět do cílového místa. Po rovině se příliš nejezdilo. A zatímco průměrná spotřeba při vlastních přesunech včetně dálničního tempa znamenala překvapivou spotřebu jen 12,3 kWh/100 km, v průběhu soutěže jsme se i přes zmíněná stoupání dokázali i díky následné rekuperaci dostat na hodnoty kolem 8 a někdy i o chlup méně kWh. Při takové spotřebě nám auto ukazovalo dojezd až 380 km a pravdou je, že jsme často po dojezdu vybraných etap dlouhých téměř 200 km dojížděli do parc fermé s baterií ukazující jen těsně pod 50 %.
Výsledkem bylo naše třetí místo v hodnocení spotřeby a druhé absolutně po přičtení výsledků ze soutěže regularity. Škoda Citigo e iV nás tedy rozhodně nezklamalo, spíše naopak. Jeho jízdní vlastnosti jsou na tak malé auto až neskutečné a pokud má možnost ho někdo využívat v režimu, pro jaký bylo stvořené, můžeme tento malý šikovný elektromobil s velmi nízkými provozními náklady skutečně doporučit.
Za podporu děkujeme všem našim partnerům, bez kterých bychom se seriálu FIA ERRC nemohli zúčastnit. Jmenovitě tentokrát kromě Škody Auto a PP Autocentra i společnostem EUROWAG, DKV Euro Service, E.ON Drive Česká Republika, Phoenix Contact, Volkswagen Financial Services a EV Solutions.
Michal Žďárský