Test Seat Arona FR 1.0 TSI: Svěží vítr z Tenerife
Arona je jednou z obcí na španělském ostrově Tenerife nebo taky nejmenší SUV od automobilky Seat. Kam ji posunula aktuální modernizace? Přinášíme test Seatu Arona 1.0 TSI.
Před třemi lety jsem v prvním testu Seatu Arona konstatoval, že jsem k 84. SUV na českém trhu přistupoval trochu skepticky, ale tahle malá Španělka mě dokázala přesvědčit, že svoje místo na světě má. Potěšila mě vzhledem, prostorností, jízdními vlastnostmi i cenou. Naopak poněkud zklamala praktičností a interiérem. Kam aronu posunul letošní aktuální facelift?
Špatná zpráva na začátek. Nejvíc mě ve srovnání původní a nové verze překvapila cena. Jestliže v roce 2018 byla nejnižší cena vozu zhruba 365 000 Kč, dnešní ceník začíná o čtvrtinu výš – na 455 900 Kč. Ale arona sama o sobě za to nemůže. Konkurence se totiž pohybuje na naprosto stejné úrovni. Škodu Kamiq seženete od 422 900 Kč, Peugeot 2008 od 460 000 Kč, Opel Mokka od 469 990 Kč, Ford Puma od 455 900 Kč a Volkswagen T-Cross od 503 900 Kč. Zkrátka malá auta zdražují v procentech nejvíc, ať už je to kvůli emisím nebo nové povinné výbavě. A lepší už to bohužel nebude. Paradoxně tak malá auta, která produkují málo emisí, jsou na boji s emisemi bita nejvíc.
Jestliže před pár lety byla malá SUV především módní náhradou za malé kombíky, s určitými rezervami ve vzhledu a především v jízdních vlastnostech, Seat Arona už představuje novou generaci tohoto typu aut, která byla vyvinuta bez zásadních kompromisů. Designově nejde o nějaký nafouklý hatchback, ale svébytný, povedený model, pro mě stále nejhezčí v nabídce Seatu. Facelift mu dodal kulaté přední světlomety, které dají mnohým vzpomenout na Škodu Yeti. Vzadu je pak nový spoiler a difuzor.
Největší změny najdete po faceliftu uvnitř. Původní arona měla poměrně strohý interiér se spoustou levně vypadajících plastů. Vůz ale teď dostal komplet novou palubní desku s měkčenými plasty, osvětlenými výdechy klimatizace a o 20 procent větší obrazovkou infotainmentu, která se posunula o něco víc nahoru do zorného pole řidiče.
Čtyři dospělí se do auta pohodlně srovnají a nebudou trpět nedostatkem místa. Zavazadlový prostor má základní objem 400 litrů. To je téměř stejně jako nabídne Škoda Kamiq nebo Peugeot 2008. Nepřekonatelný zůstává Ford Puma s 523 litry. Po sklopení zadních sedadel arony vzniká výrazný schod, který se ale dá vyrovnat polohovacím dnem kufru.
Diesel, který bylo v autě možné objednat před třemi lety, už z nabídky zmizel. Volit je tak možné ze čtyř verzí se zážehovými jednotkami (TSI) na benzin s výkony od 95 k (70 kW) do 150 k (110 kW). Nabídku doplňuje motor na CNG s nejvyšším výkonem 90 k (66 kW). Seat očekává, že největší zájem bude o testovaný tříválec 1.0 TSI o výkonu 81 kW. Odhaduje, že si ho zvolí až dvě třetiny zákazníků.
Dřívější verze měla o pár koní víc, ale rozdíl je v podstatě nepostřehnutelný. Díky tomu, že auto je malé a relativně lehké, se motor ochotně sbírá už z nízkých otáček a přiměřeně zrychluje (z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy). Zejména po městě je agilita auta příjemná. Pokud nebudete agregát příliš podtáčet ani vytáčet, nebude vás rušit ani zvukově. V uvedených extrémech se ale duněním přihlásí k tomu, že jde o tříválec, nejde ale o nic strašného. Dle přísnější normy WLTP má být spotřeba 5,4 l/100 km, takže do šestilitrové spotřeby se pohodlně vejde většina řidičů.
Velmi příjemná je arona i z hlediska jízdních vlastností a komfortu. Vyšší stavba karoserie logicky přispívá k tomu, že řidič necítí takový kontakt s vozovkou jako v klasickém hatchbacku, ale zároveň si vůz udržuje vysokou úroveň stability v zatáčkách, na nerovnostech neskáče a dobře tlumí rázy.
Seat Arona je po faceliftu příjemné, dobře vypadající i dobře jezdící malé SUV, které odstranilo svůj největší nedostatek – lacině vypadající interiér. Ovšem stejně jako pro její konkurenty platí, že kupovat si malé, byť hezké nové auto za půl milionu korun nebo si koupit radši výrazně levnější ojetou verzi před faceliftem, je mnohem těžší volba než před pár lety.
Martin Šidlák
Seat Arona 1 FR 1.0 TSI
Tříválcový benzinový motor
Maximální výkon: 81 kW/110 k
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Převodovka: 6stupňová manuální
Průměrná spotřeba: (výrobce): 5,4
Průměrná spotřeba (test): 6,2 l
Délka/šířka/výška (mm): 4154/1780/1537
Rozvor (mm): 2566
Objem kufru: 400 l
Základní cena modelu (1.0 TSI 70 kW): 455 900 Kč
Základní cena testované motorizace: 475 900 Kč
Cena testovaného vozu: 562 200 Kč