TEST BMW iX3 – Mnichovská cesta k elektromobilitě

Elektrická verze modelu BMW X3 není narychlo spíchnutým doplňkem nabídky bavorského výrobce, ale chytrým řešením pro současnou dobu.

BMW vstoupilo do světa elektromobility jinými dveřmi než ostatní. S velkým náskokem před většinou ostatních začalo prodávat sportovní model i8 a malé futuristické i3. Oba vozy trochu předběhly dobu a i samotný výrobce je bere spíše jako zkoušku technologií v praxi. Mezitím konkurence začala chrlit jeden elektrický model za druhým a BMW si s novinkami bez spalovacího motoru dávalo na čas. S úpravou prodejní stálice X3 na elektrický pohon ale přichází v pravý čas.  Zatímco některé automobilky se vydaly cestou vývoje ryze elektrických aut, kterým mnohdy dávají velmi futuristické tvary, aby je odlišily od současné produkce, BMW momentálně jde přesně opačnou cestou. Zatímco i3 a i8 se nepodobaly ničemu z ostatní produkce BMW, naopak první novodobé elektrické auto této značky je vedle benzinové, naftové a plug-in hybridní verze čtvrtou alternativou pod kapotou jinak stejně vypadajícího SUV X3.

Mile obyčejné auto

Úprava stávajícího vozu je samozřejmě do určité míry znouzectnost, než BMW začne na trh uvádět specificky elektrické modely. V současné době ale bude iX3 ideálně vyhovovat těm zákazníkům, kteří nechtějí auto se vzhledem ze sci-fi filmu, ale hledají pro sebe v elektřině jiné výhody. BMW iX3 tak při letmém pohledu vypadá skoro jako spalovací X3. Přední a zadní nárazník jsou sice mírně upraveny, ale nejviditelnějším rozdílem je z větší části uzavřená maska chladiče ve tvaru ledvinek a nově vyvinutá kola z lehké slitiny. Ta pro zajímavost zvyšují dojezd vozu o 10 kilometrů.

V interiéru elektrický pohon zdůrazňují jen decentní modré doplňky a rozšířený počet záložek v infotainmentu o informace o nabíjení či proudění energie. Jinak interiér sám o sobě zůstává kombinací luxusu, preciznosti a praktičnosti. Zejména intuitivnost ovládání systému iDrive i ostatních funkcí včetně klimatizace je skutečně na vrcholu nabídky dnešního automobilového světa. Kufr je proti spalovací verzi menší jen o 40 litrů na výsledných 510, pod podlahou je místo na uložení kabelů. V prostoru zadních sedadel naopak zůstal středový tunel, který klasické elektromobily nemají, což přece jen omezuje jízdu pěti cestujících.

Elektrický motor produkuje maximální výkon 210 kW/286 k a z nulových otáček nejvyšší točivý moment 400 Nm. Výkon to není ohromující jako u Tesly, spíš jen dostatečně silný. Z nuly na sto se dostanete za 6,8 sekundy, což je dost na jakékoli předjíždění. Celou jízdu provází absolutní ticho v kabině, na které se zvyká strašně lehce. Výjimkou je zvuk, který se ozve z reproduktorů při aktivaci režimu Sport. Jde o výrazný nízkofrekvenční počítačový zvuk, jehož intenzita reaguje na sílu sešlapávání plynového pedálu. V nastavení vozu to ale jde zcela vypnout, což jsem hned udělal, protože umělost zvuku mi nevyhovovala a dal jsem přednost tichu.

Pouze zadokolka

BMW tradičně umí nastavení podvozku, a nejinak je tomu i v případě iX3. I přes nemalou hmotnost je díky nízkému těžišti auto v zatáčkách velmi stabilní, ve spojení s přesným řízením je jízda pořád radost, jak člověk u vozu této značky očekává. Auto se při změně směru zbytečně nenaklání a adaptivní podvozek tlumí víceméně všechny nerovnosti, i když někdy se tužší sportovní nastavení tlumičů přece jen nějakou tou tupou ránou projeví. Jedinou nevýhodou proti konkurenci je absence pohonu všech kol. BMW iX3 zkrátka pořídíte pouze jako zadokolku. V drtivé většině případů pohon 4×4 nepotřebujete, ale jsou situace, kdy se takové věc zejména u SUV hodí, navíc čeští zákazníci to mají rádi.

Kruciální věcí u elektromobilu je dojezd a nabíjení. Baterie je u iX3 umístěna v podlaze a má kapacitu 80 kWh. Konstrukce s tzv. gravimetrickou hustotou energie skladovacího systému dává oproti bateriovým článkům používaným v současných elektricky poháněných modelech BMW dalších 20 procent kapacity navíc. BMW iX3 tak má udávanou spotřebu 18,6-19 kWh/100 km a dojezd až 460 kilometrů.

Dojezd na jedničku

A v tomto ohledu auto překvapilo nejvíc. Sice i při nabití na 99 % opakovaně ukazovalo dojezd maximálně 390 kilometrů, s průměrnou spotřebou jsem se dostal dokonce pod výrobcem udávanou hranici a zhruba 400 kilometrů jsem ujel se spotřebou 16,5 kWh/100 km, a to jsem polovinu času strávil na dálnici. Udávaný dojezd tak není vůbec nereálný. Zajímavý je rovněž ukazatel dojezdu. Když v palubním menu najedete na příslušnou obrazovku, ukazuje vám auto kromě aktuálního dojezdu i kolik dalších kilometrů „naspoříte“ používáním klimatizace. Když přidáváte teplotu, dojezd okamžitě klesá, naopak když klimatizaci vypnete úplně, zvýší se dojezd skokově o necelých 20 kilometrů.

BMW iX3

Ani nabíjení není odbyté, ale výrobce o něm přemýšlel. Auto má tzv. inovativní kombinovanou nabíječku. Zjednodušeně můžete nabíjet jednofázově výkonem 7,4 kW, ale i stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW. Rychlonabíjecí stanice o tomto výkonu dokáže baterii nabít z 0 na 80 procent kapacity za 34 minut. Obecně jako u ostatních elektromobilů platí, že nejrychleji se nabíjí při nízkém nabití baterie, rychlost postupně klesá.

Kromě dojezdu je jako hlavní překážka elektromobility cena. To ale neplatí ve třídě prémiových SUV. Za iX3 totiž dáte 1 459 000 Kč bez DPH. Což není samozřejmě málo, ale pokud byste chtěli podobně výkonnou spalovací verzi, což je třeba 30d 210 kW, zaplatíte 1 238 761Kč bez DPH, dostanete ovšem pohon všech kol xDrive. 250kilowattová X3 M40d pak vyjde na 1 556 780 Kč bez DPH. Elektrická X3 tak je i z hlediska ceny přirozenou alternativou k jiným pohonům ve stejné modelové řadě.

Martin Šidlák

Technické údaje:BMW iX3
Cena od:1 459 000 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika:elektromotor
Maximální výkon:210 kW
Maximální točivý moment:400 Nm
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:6,8 s
Kombinovaná spotřeba:18,6 kWh/100 km
Emise CO2:0 g/km
Využitelná kapacita akumulátoru:74 kWh
Dojezd (WLTP):461 km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:4734/1891/1668 mm
Rozvor:2864 mm
Zavazadlový prostor:510 l
Pohotovostní hmotnost:2260 kg