Strach z kolapsu sítě: V USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

nabíjení, elektromobil

Přestože elektromobilů je v celkovém vozovém parku jen minimum, už dvě země řeší, že v určitých případech bude nutné jejich majitele v nabíjení omezit. Po USA se tato otázka otevřela i v sousedním Německu.

Kalifornský provozovatel elektrické sítě Independent System Operator vyhlásil ve dnech 17. a 18. června kvůli vysokým teplotám takzvaný „flex alert“, tedy opatření, které vyzývá uživatele, aby dobrovolně šetřili elektrickým proudem a tím předešli kolapsu sítě. V Kalifornii byl vyhlášen 17. 6. od 17 do 22 hodin a další den od 18 do 21 hodin.

Především majitelé elektromobilů byli podle serveru efahrer.de vyzváni, aby v tomto časovém rozmezí nenabíjeli své vozy, protože by to mohlo vést k masivním omezením v dodávkách elektrické energie. Zároveň měli lidé nastavit domácí termostaty na teplotu 25 stupňů nebo vyšší. I elektronické přístroje jako notebooky či smartphony měli nabít před dobou „flex alertu“, neměly se používat myčky, pračky a další domácí spotřebiče s vysokou spotřebou elektrické energie.

Volkswagen Tiguan, novinky 2024
Čtete také

Nový Passat, Q6, Tavascan nebo Transporter. Známe novinky značek Volkswagen, Audi, Cupra pro rok 2024

Známe novinky značek VW, Audi, Cupra pro rok 2024.

Podle magazínu Focus v sousedním Německu nyní vládnou obavy, zda se totéž nebude týkat i jejich země. Výstavba a rozšiřování elektrické sítě tu totiž nyní probíhá masivním tempem, problém ale může nastat v souvislosti s tím, jak německá vláda tlačí na přechod k solární a větrné energii, která není k dispozici vždy, když je potřeba. A elektromobily se většinou nabíjejí právě v noci, kdy tato „zelená“ energie není k dispozici.

Spolková vláda k tomu proto připravuje zákon. „Nejen u elektromobilů, ale i u tepelných čerpadel a topení na noční proud má být dálkově řízeno dodávání elektrického proudu. Nucená pauza má být pod názvem „vyhlazení špičky“ zakotvena v paragrafu 14a pozměněného zákona o energetickém hospodářství,“ informoval před několika měsíci časopis Welt. Spolkové ministerstvo hospodářství na oznámení návrhu zákona reagovalo: „Jedná se o návrh v pracovní rovině, který zatím nebyl schválen ministrem,“ cituje list mluvčí ministerstva.

Svaz automobilového průmyslu (Der Verband der Automobilindustrie, VDA), který na přání politiků elektromobilitu propaguje a rozvíjí, varuje: „Co se nazývá vyhlazení špičky, znamená pro zákazníky prostě vypnutí,“ uvedla prezidentka VDA Hildegard Müllerová v rozhovoru pro Welt. „Pokud to přijde, bylo by to pro všechny majitele elektromobilů a podniky, které nyní elektromobily na trh uvádějí, velmi špatné.“

V Česku ale aktuálně nic podobného není na pořadu dne. Elektromobilů je zatím málo, energie dostatek a dodavatelé energií chtějí jít spíše cestou motivace než represe. K dálkovému vypínání by také byla nutná změna zákona. „V síti veřejných stanic i při dobíjení v domácnostech a ve firmách mohou řidiči bez omezení využívat celého časového spektra dne,“ řekl IDNES tiskový mluvčí ČEZ Martin Schreier. „Existují samozřejmě stanice v lokalitách, kam je dlouhodobě možné přivést omezený výkon. To se pak projevuje i snížením disponibilního výkonu stanice. Další omezení může nastávat v místech, kde je tak silná poptávka po dobíjení, že stanice jsou často obsazené a řidiči na svou šanci musí určitý čas čekat. Nic z toho ovšem nesouvisí s plošným omezováním kvůli stabilizaci sítě.

Pokud by byl problém se stabilitou sítě, mají čeští dodavatelé spíš připravena motivační řešení. „Řešením v podmínkách České republiky je podle nás spíše rozložení poptávky po dobíjení v čase. To znamená nejít jen cestou restrikcí a omezení ale vytvořit pro řidiče i pozitivní motivaci, aby dobíjeli v málo frekventovaných dobíjecích časech. Jde například o zvýhodněné podmínky pro čerpání energie v určitých časových rozmezích, slevy a zvýhodněné paušály pro čerpání mimo „špičku“, atd.,“ říká Martin Schreier.

Petr Holubec z Pražské energetiky to vidí podobně: „Připravujeme taková opatření, aby naše síť byla schopna zvládnout i výrazně vyšší podíl elektromobilů ve vozovém parku ČR. Takovým opatřením je kromě posilování distribuční soustavy a jejího pochytřování i systém chytrého nabíjení. Některé z námi dnes nabízených domácích wallboxů umíme řídit pomocí hromadného dálkového ovládání – obdobně jako například akumulační vytápění nebo bojlery pro ohřev vody, a poskytnout třeba v době nízké potřeby elektřiny i levnější proud (nízký tarif). To znamená, že elektromobil připojený po celou noc se nemusí dobíjet kontinuálně (např. 6 hodin mezi 18.00 – kdy ho do zásuvky zapojím až do 24.00, ale podle potřeby energetické sítě kdykoli v průběhu noci tak, aby byl naplno dobitý ráno, kdy to zákazník potřebuje.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES