Test Renault Arkana E-Tech: Sázka na hybrid
Atraktivní vzhled a velký vnitřní prostor. Ke dvěma přednostem SUV-coupé modelu Arkana teď Renault přidává ještě třetí – úsporný hybridní motor bez externího dobíjení. Testujeme Renault Arkana E-Tech.
Arkany je poslední dobou všude plno. Tak masivní reklamní kampaň Renault už dlouho nedělal. S nepřehlédnutelným SUV coupé ve stylu BMW X6 má totiž velké plány. Chce dokonce podobným luxusním vozům konkurovat. „Nezaměřujeme a necílíme na žádný konkrétní model, i když na německém prémiovém trhu najdete několik referencí na tento typ SUV-kupé,“ naznačil nám na novinářské prezentaci Francoise Laurent, ředitel výrobního programu Arkana. To je cíl ambiciózní, možný by bylo lepší „zatopit“ nejen zavedeným SUV v nižší střední třídě, ale třeba i takovým prodejním stálicím, jako je Volkswagen Golf.
Konkurence je každopádně obrovská, navíc bez nějakého zapojení elektřiny to momentálně nejde. Francouzský výrobce se proto rozhodl vyslat do boje hned tři nové vozy, všechny elektrifikované. Kromě chystaného ryze elektrického crossoveru Mégane E-TECH Electric, který se začne letos v létě testovat v běžném provozu, je to hlavně model Arkana, stojící na pomezí hatchbacku a SUV, který nabízí i hybridní pohon.
Arkana nevsadila jen na atraktivní vzhled ve stylu BMW X6, ale i na praktičnost. Ve Francii, Německu, Itálii nebo Jižní Koreji na to zákazníci slyší a Renault si první objednávky víc než pochvaluje. Od uvedení v březnu letošního roku si Arkanu objednalo jen v Evropě 20 tisíc zákazníků. Výrobce vsadil na to, že existuje mnoho lidí, kteří chtějí rozumný kompromis mezi sportovním vzhledem a velkým vnitřním prostorem.
Konstruktéři jsou hrdí zejména na to, jak se popasovali s tím, aby svažující se střecha ve stylu kupé neomezovala cestující na zadních sedadlech. Skutečně se jim to povedlo. Jestliže vpředu je nad sedadly 877 mm, vzadu to není o mnoho méně – 862 mm. V autě dlouhém 4568 mm se povedlo vytvořit i nadprůměrný prostor pro zavazadla – standardně 513 litrů, u hybridu 480 litrů. Díky dvojité podlaze je možné vytvořit po sklopení opěradel zadních sedadel zcela rovnou plochu. To vše umožnil dlouhý rozvor 2720 mm, vyčarovaný na prodloužené verzi platformy CMF-B aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.
Kromě základního benzinového motoru 1.3 vybaveného mikrohybridní technologií přidal výrobce do nabídky pár měsíců od zahájení prodeje ještě úplně nový hybridní pohon. Renault ale rozumně vsadil na klasický hybrid, nikoli na dnes tak oblíbený plug-in s nutností externího nabíjení. Úspora paliva je u hybridu sice malá, ale konstantní, ne jako u plug-inu, kde člověk jezdí s nabitou baterií za 1,5 litru benzinu, s vybitou po dálnici za 9.
Pod zadními sedadly je umístěna baterie, která napájí elektromotor připojený k 1,6litrovému benzinovému motoru. Vše doplňuje startér-generátor a inovativní multi-mode bezespojková převodovka, jejíž technologie byla vyvinuta pro vozy Formule 1. Dohromady dosahuje soustava kombinovaného výkonu 105 kW. Maximální točivý moment spalovacího motoru je 109 Nm, elektromotoru až 184 Nm.
Vůz startuje na elektřinu a snaží se na ni jezdit ve velké míře i v nízkých rychlostech při popojíždění po městě. Rozjezd je plynulý, na rozdíl od některých jiných hybridů. Spalovací motor se při jízdě připojuje plynule a bez rušivých projevů. Celkově je hybridní spojení všech částí pohonu velmi dobře sladěné, snad jen ve vyšších otáčkách trochu moc hlučné.
Hlavním pozitivem je úspora paliva. Výrobce udává, že je to „až o 40% méně“, když jsme se pídili, s čím to Renault srovnává, bylo nám řečeno, že je to ve srovnání s vozem se stejně objemným motorem bez hybridu při jízdě po městě… Tak objemný motor ale v Arkaně není. Ve srovnání se základním benzinovým motorem 1.3 TCe je hybrid o litr úspornější (udávaná spotřeba 4,8 l/100 km). My jsme se každopádně na stokilometrové testovací trase dostali přesně o litr výš než je oficiální hodnota, ale při běžném používání by spotřeba určitě klesla. Což je na auto této velikosti opravdu solidní hodnota.
Negativem je ale dynamika. Pro model Clio, který používá rovněž tuto hybridní technologii, podobný výkon stačí, pro Arkanu je to málo. Oproti benzinové 1.3 je v ní hybrid totiž o sekundu pomalejší (10,8 s). Nečekám zrychlení pod pět sekund, ale dynamicky vyhlížející auto by nemuselo ve sprintu dostat na frak třeba od Dacie Duster s dieselovým motorem 85 kW.
Na výběr jsou tři jízdní režimy, které mění nastavení plynu, řízení i zobrazení digitálního displeje. Úplně ideální je automatický režim MySense. V režimu Eco ještě ztrácíte na už tak nevalné dynamice, v režimu Sport zase počítač nutí auto držet otáčky motoru dlouho nahoře, ale protože nemáte k dispozici pádla pro manuální změnu převodových stupňů, stejně si nepodřadíte v případě potřeby a celý Sport tak nějak ztrácí smysl.
Pochvalu ovšem zaslouží přesné a strmé řízení a vyvážené jízdní vlastnosti. I přes poměrně vysokou stavbu karoserie se auto dobře ovládá v zatáčkách, kde se moc nenaklání a dobře drží stopu. I komfort při přejíždění nerovností je na vysoké úrovni a díky světlé výšce 200 mm se člověk nemusí bát ani nějaké polní cesty.
Renault Arkana je v základní benzinové verzi s cenovkou od 620 000 Kč podle mého názoru auto s „ambiciózně nastavenou cenou“, zvlášť ve srovnání s podobně postaveným Citroënem C4. V hybridní verzi je to ale trochu jinak. Pořád je to sice za cenu, kterou spousta lidí nebude ochotná dát, ale v přímém srovnání je Arkaně nejbližším soupeřem Toyota C-HR, která také není levná.
Oba vozy jsou vzhledově extravagantní a sázejí na plně hybridní pohon. Japonec je o více než 20 centimetrů kratší a má výrazně menší zavazadlový prostor. Oproti 480 francouzským litrům je to 358 nebo 377 litrů, v závislosti na výkonu motoru. C-HR totiž nabízí hybridní pohon o výkonu 90 nebo 135 kW. Ten slabší se Arkaně vyrovná ve spotřebě (4,9-5,0 l/100 km) i zrychlení (11,0 s). Silnější s menším kufrem má pak spotřebu jen o něco málo vyšší (5,2-5,3), ale pochlubí se zrychlením 8,2 s. Renault Arkana E-Tech startuje s akční cenou 640 000 Kč, konkurent začíná u slabšího hybridu s akční nabídkou 634 900 Kč, u silnějšího ovšem už 749 900 Kč.
Celkové hodnocení je tak trochu rozpačité. Výborné jízdní vlastnosti, skvěle řešený vnitřní prostor a atraktivní vzhled sráží nevalná dynamika, která se tak úplně nehodí ke sportovnímu charakteru auta. Když takové auto, tak raději s rovněž novým benzinovým motorem 1.3 TCe 116 kW, který ale stojí už od 715 000 Kč.
Martin Šidlák