Kdo nabídne víc
Bitva pojišťoven o klienta neprobíhá pouze na poli pojistek pro klienty ze soukromého sektoru, ale zcela logicky i v rámci flotilového pojištění. Zapátrali jsme po tom, jaká lákadla si pro firmy jednotlivé pojišťovny připravily a jakou mají se změnou pojišťovny zkušenost vybraní flotilové manažeři.
Ze všech stran se na nás hrne jedna kampaň nabízející výhodné povinné či havarijní pojištění za druhou a pojišťovny se předstihují ve slibech, kolik lze přechodem k jejich společnosti na pojištění automobilu ušetřit. Pokud svádí pojistný trh tuhle bitvu o jednotlivé zákazníky, ještě větší úsilí vyvíjí jednotlivé pojišťovny u zakázek z oblasti flotilového po jištění, kdy mohou jediným takovým přesunem získat pod svá křídla hned několik desítek či stovek automobilů.
A že je zvýšená fluktuace klientů z řad firem patrná, nám potvrzuje i Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa: „Fluktuace klientů je dlouhodobě v segmentu flotilového pojištění vyšší než je průměr a my jsme rádi, že se mám dlouhodobě daří počty flotilových klientů rozšiřovat.“ Větší příchod firemních klientů, kteří dříve žádný produkt pro početnější vozový park nevyužívali, a větší pohyb firem na tomto trhu nám potvrdili zástupci většiny oslovených pojišťoven a potvrzuje to i Petr Milata z pojišťovny ČSOB: „V posledním roce zaznamenáváme vyšší příchod firemních klientů. Kmen pojištěných firemních vozidel nám tedy narůstá.“ Zajímavý motiv ke změně poskytovatele pojištění poté zmiňuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa: „Ano, vlivem konkurenčního prostředí dochází v poslední době obecně k poněkud zvýšené „rotaci-fluktuaci klientů“, nutno však podotknout, že většinou těch s nepříznivým škodným průběhem. Ti hledají nového pojistitele za shodné resp.i nižší pojistné.“
Lepší cena a zajímavější produkt
Nasnadě ale je, že hybným momentem pro změnu pojišťovny bude povětšinou spíše snížení nákladů na pojistku či hledání lepšího nebo obecně výhodnějšího pojištění. „Aktuálně máme svá vozidla pojištěné u České pojišťovny, ale v minulosti jsme pojišťovnu několikrát měnili,“ popisuje situaci v Pražské teplárenské Petr Raboch a pokračuje: „Důvodem změny bylo snížení nákladů na povinné a havarijní pojištění, ale nesmím zapomenout ani na řekněme nadstandardní nabídky v základu oproti jiným pojišťovnám.“ Na otázku, kdo a jakým způsobem ve firmě o změně pojišťovny rozhoduje, odpovídá Petr Raboch následovně: „O změnách pojišťovny rozhoduje představenstvo společnosti, ovšem vždy se jedná o výběr nabídky z řádného výběrového řízení.“ Podobné důvody pro změnu pojišťovny popisuje i Jan Müller ze společnosti RaMont: „Před více než pěti lety jsme využívali flotilové pojištění (včetně havarijního) u nejmenované pojišťovny, ale vzhledem k naší nespokojenosti s výší a způsobem plnění a nedostatečného snižování ceny v závislosti na stáří vozů jsme přešli na neflotilové pojištění u pojišťovny Uniqua. Tam jsme spokojeni i s cenou pojištění, i s plněním. Občasně kontrolujeme inzerovanou výši pojistek i u konkurence, ale zatím jsme nenarazili na lepší nabídku.“
Dobrá cena, zajímavý produkt
Na jednotlivé pojišťovny jsme se obrátili i s otázkou, co mohou svým flotilovým zákazníkům v rámci konkurenčního boje nabídnout a zda-li může zákazník změnou pojistitele opravdu snížit své náklady na povinné eventuelně havarijní pojištění. Slova se ujímá Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa: „V rámci flotilového pojištění nabízíme tříletý program pro flotilové klienty, kde fixujeme cenu pojištění na tři roky, a k tomu ještě navíc za tento tříletý program poskytujeme o 10% nižší sazby než oproti klasickému jednoletému pojištění. Novým klientům v rámci flotilového pojištění můžeme kromě velmi exkluzivních sazeb pojištění nabídnout prvotřídní likvidaci v pojištění vozidel, přehledné vyúčtování v papírové i elektronické podobě a hlavně produkty pojištění na míru tak, abychom pokryli veškerá potřebná rizika pojištění.“
Zajímavý produkt pro firemní zákazníky má ale například i pojišťovna Generali: „Naším cílem je nabízet v rám ci flotilového pojištění komplexní produkt, který splňuje požadavky klientů a zároveň je cenově dostupný. Z tohoto důvodu jsme od s účinností od srpna letošního roku zatraktivnili havarijní pojištění pro užitková vozidla a vozidla kategorie N1. Tímto krokem vycházíme vstříc především firemní klientele, která vozidla tohoto typu využívá častěji. Našim stávajícím i potenciálním klientům nabízíme zajímavý produkt povinného ručení, který kromě jiného obsahuje krytí rizika střetu se zvěří a úrazové pojištění řidiče,“ popisuje pro Flotilu tiskový mluvčí Jiří Cívka.
Speciální produkty ale nabízí i další pojišťovny. Kooperativa si pro firemní zákazníky připravila komplexní flotilové programy Easy Fleet, Profi Fleet a Business Fleet lišící se velikostí vozového parku zákazníka. Vedle speciálních programů nabízí pojišťovna ale firmám i další bonusy: „Jsou to například karty cestovního pojištění, VIP asistenční karty, úrazové pojištění zdarma apod. Výhodou je rovněž variabilní rozsah krytí u produktů povinného ručení a havarijního pojištění,“ doplňuje Milan Káňa.
Některé další pojišťovny nenabízejí speciální flotilový produkt, ale vydávají se cestou pojištění na míru, jako například pojišťovna ČSOB: „Jeden specifický produkt pro firmy nenabízíme. Každému klientovi připravujeme pojištění jeho flotily přímo na míru. Náš zákazník tak může získat širší rozsah poskytovaných služeb, výbornou péči a bezstarostnou likvidaci vzniklých škod (tzv. přímá likvidace škod). Tím se dá ušetřit mnoho prostředků. Nesnažíme se o to, aby jen cena byla rozhodujícím faktorem,“ sdělil nám Petr Milata, tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny.
Novinka na trhu
Speciální a velmi atraktivní produkt pro flotilové zákazníky si nově přichystala pojišťovna Allianz. Produkt s názvem Šestý smysl nabízí modifikaci u nás zatím nepříliš úspěšných černých skříněk pro automobily. Společnosti pojištěné u pojišťovny Allianz mají díky této novince možnost získat pro své flotily velmi zajímavý produkt a učinit tak své zaměstnance za volantem bezpečnější.
Allianz Šestý smysl je aktivní a inteligentní systém účinné pomoci motoristům – umí rychle přivolat pomoc a v konečném důsledku zachránit život. Zaznamenává také průběh jízdy a dokáže tak přispět k odhalení příčin nehody, a poslouží také jako „hlídač“ proti odcizení vozu. Umožňuje také přivolání pomoci při lehčí nehodě nebo defektu. Umí tedy mnohem víc než černá skřínka, která volá jen v případě nehody automaticky záchranáře.„V kabině vozu je instalovaný „voicebox“ se dvěma tlačítky. Jedno je „nouzové“, které může řidič stisknout při nehodě a jedno „poruchové“, které zmáčkne, když auto na silnici vypoví službu. Každopádně v obou případech se spojí s asistenční službou Mondial assistance, kterou Allianz využívá v autopojištění a ta zajistí rychlou pomoc,“ ve stručnosti shrnuje Radek Baštýř, ředitel flotilového pojištění Allianz.
Šestý smysl pomůže řidičům a potažmo firmám, které jsou vlastníky vozidel, ve třech hlavních případech:
Havárie vozu
Při velkém nárazu se vozidlo automaticky spojí s asistenční službou, která je připravena reagovat i na ty nejvážnější situace. Pokud se řidič ohlásí sám, dohodne se s asistenční službou na dalším postupu – zajištění záchranné služby, odtahu, náhradního vozidla… Pokud se řidič nehlásí, asistence na nic nečeká a automaticky posílá záchrannou službu. Protože „chytrá krabička“ je napojena na GPS, dostane se pomoc k raněným bez jakéhokoliv zdržení. Podle odhadů odborníků by se díky ní měl zkrátit dojezd pomoci o 50%.
Porucha vozu
Stačí stisknout tlačítko a asistenční služba ví, kde se řidič s vozem nachází a pošle mu potřebnou servisní pomoc. Řidič nemusí hledat číslo na asistenci, ani nemusí pátrat, kde právě nechtěně zastavil. Tím, že zmáčkne tlačítko, nejenže celou akci velmi zrychlí, ale ubrání se i „nájezdu“ černých odtahových služeb, které právě na tyto motoristy v nesnázích číhají.
Odcizení vozu
Šestý smysl přijde vhod i v situaci, které se motoristé obávají snad více než nehody – při krádeži. V tomto případě se spustí aktivní systém přenosu poplachu – vozidlo samo nahlásí, že došlo k jeho neoprávněnému pohybu mimo určenou dobu. „Šestý smysl lze brát jako velmi účinné zabezpečení proti odcizení. V případě, že i přesto bude vůz odcizen, garantujeme klientovi stoprocentní náhradu škody, tedy vyplatíme cenu obvyklou v době pojistné události pouze s odečtením spoluúčasti,“ doplňuje Radek Baštýř.
Šestý smysl je nyní připraven pro firmy a jejich vozový park. Je i jakousi „černou skříňkou“, takže podle jejích záznamů bude zcela zřejmé, jak nehoda vznikla, v jaké rychlosti, z jakého směru náraz šel. To umožní firmám posoudit své řidiče a pojišťovnám lépe řešit jednotlivé případy. Úspěšně tento systém používají motoristé v Itálii, Francii i ve Švýcarsku. Cena začíná od 4000 korun, roční provoz přijde na cca 8000 korun. V dohledné době se počítá s nabídkou i pro privátní klienty. S rozšířením mezi motoristy se předpokládá pokles ceny