Test Renault Arkana: Sympatický, ale odvážný pokus
Křížit SUV a kupé zní podobně nesmyslně jako křížit kamzíka s rysem, ale v automobilovém světě to kupodivu funguje. Renault chce s modelem Arkana vyzkoušet, jestli na to budou slyšet i zákazníci v neprémiovém segmentu. Zde je test Renault Arkana.
Arkanum (z latinského „arcanum“ – tajemství) byl podle Wikipedie termín používaný v 18. a 19. století pro utajované výrobní procesy ať už chemické či fyzikální. Renault občas zkouší prosadit do výroby modely mimo hlavní proud, a odhalit nějaké utajené tajemství výroby aut. Řekněme si upřímně, že se mu to moc nedaří, ať už jde o modely Avantime, Vel Satis, Wind nebo Spider.
Teď to zkouší znovu a podle vzoru BMW X6 zkřížil dohromady SUV a kupé. Recept bavorské automobilky se ukázal jako mimořádně úspěšný, značka ho vyrábí už spoustu let, přidala i menší model X4, stejnou cestou se vydal i Mercedes, Audi nebo třeba i Škoda v Číně. Otázkou ovšem je, jak to bude fungovat u evropských zákazníků mimo prémiový segment.
Arkana není pro Renault úplnou novinkou. Stejnojmenný a vzhledově velmi podobný model už vyrábí v Rusku pro tamní trh. Ruská Arkana je ovšem technicky spřízněná s Dacií Duster a má motory, které vyhoví ruským předpisům. Stojí i na jiném podvozku, který ovšem umožňuje i zástavbu pohonu 4×4. Arkana, která se začala prodávat v Česku, je technicky jiná. Ze závodu v Jižní Koreji se bude dodávat nejen do Evropy, ale třeba i do Austrálie nebo Japonska. V Koreji pouze ponese název Samsung XM3.
Nový segment
Arkana je každopádně pro Renault vstupem do zcela nového segmentu. Designovými prvky je spřízněná s rodinou dalších aktuálních modelů značky, jde například o výrazné, ale poměrně tvarově komplikované přední světlomety ve tvaru písmene C. Zkřížení SUV a kupé logicky nejvíc vynikne při pohledu zboku, kde zaujme zejména vysoká světlá výška 200 mm. Samozřejmostí jsou přední a zadních ochranné prvky nárazníků.
Kromě netradičního vzhledu karoserie se výrobce pokouší jít podobnou cestou, jakou jde dlouhodobě škodovka, a nabízí ve své třídě „o kus větší“ auto. S délkou přes 4,5 metru (konkrétně 4568 mm) jde o nadprůměr třídy C. Auto boduje i vnitřní velikostí. Jak kufru, tak kabiny. Standardně má zavazadlový prostor velikost 513 litrů, u hybridu je to 480. Svažující se střecha nijak výrazně neomezuje pasažéry na zadních sedadlech – jestliže vpředu je nad sedadly 877 mm, vzadu to není o mnoho méně – 862 mm.
Palubní deska víceméně kopíruje styl současných renaultů. Jejímu středu vévodí samostatně stojící centrální dotyková obrazovka. Ta má podle výbavy úhlopříčku buď 9,3 nebo 7 palců, je přehledná a celkem rychle reagující. V dnešní době, kdy řada automobilek různě experimentuje s digitalizací interiéru, mnohdy trochu násilně, bez ohledu na praktičnost, Renault se snaží jen drobnými krůčky pilovat funkci a systém ovládání jednotlivých prvků. To je třeba vyzdvihnout. Takže klimatizace se ovládá klasickými kruhovými ovladači, menu palubního infotainmentu je logické a přehledné a spoustu funkcí jde ovládat přímo z volantu, aby se řidič mohl maximálně soustředit na jízdu.
Přístrojový štít je také digitální. Testované vozy byly vybaveny 10palcovou obrazovkou, tu ale v sériových vozech nejde objednat. Volit lze buď mezi základní 4,2palcovou nebo lepší 7palcovou. Důvodem je údajně hlavně nedostatek čipů na světových trzích. 10palcová obrazovka totiž umí třeba zrcadlit navigaci a na její ovládání je proto potřeba víc čipů, kterých se aktuálně nedostává. Tento větší displej by se do nabídky mohl vrátit do konce roku, ale jisté to není.
Dle diktátu doby je Renault Arkana kromě bezdrátového nabíjení vybaven také čtyřmi USB porty (dva vepředu, dva vzadu) pro připojení elektronických zařízení. Dveřní kapsy jsou dostatečně velké, aby pojaly 1,5l láhve, nechybí ani další odkládací prostory.
Vždy hybrid
Motory jsou aktuálně v ceníku pouze dva, vždy nějakým způsobem hybridní, vždy s automatem a naopak nikdy s pohonem všech kol. Základní 1.3 TCe 140 je tzv. mikrohybridní, kdy elektřina z malé baterie pomáhá při startování a akceleraci. Slíben je i výkonnější motor 1.3 TCe 160, ten ale zatím nelze objednat. Druhým agregátem je E-Tech hybrid 140 s výknnější hybridní technologií známou z Clia nebo Capturu. Ten má už baterii větší, i když stále není nutné ji externě nabíjet.
Auto startuje vždy na elektřinu a může pouze na ni i vždy kousek ujet. To se využívá především ve městě. Celková úspora paliva by měla být 40%, což ale tak úplně neodpovídá technickým datům, podle nichž mají oba aktuální motory téměř stejné výkony 103 vs. 105 kW, ale zatímco mikrohybrid udává spotřebu 5,8-5,9 l/100 km, tak hybrid 4,8-5,1 l/100 km, což mi jako 40procentní úspora nějak nevychází. S naftovými motory se nepočítá vůbec.
My jsme ke krátkému zhruba 60kilmetrovému svezení měli k dispozici motor TCe 140. Oproti předchozí generaci se zvýšil točivý moment o 20 Nm na 260 a o něco klesla spotřeba a emise. Jeho 103 kW maximálního výkonu není určeno pro nějakou sportovní jízdu, spíš pro pohodové cestování s možností bezpečného předjíždění. Vůbec netrpí žádnými vibracemi, jeho projev jeho kultivovaný a tichý. Na stovku se dostane za 9,8 sekundy a dobře si rozumí i se 7stupňovým automatem EDC. Měl by dosahovat průměrné spotřeby 5,8-5,9 l/100 km. My jsme jezdili za 7,3 l, ale bohužel jsme polovinu testovací trasy strávili v pondělní pražské zácpě, takže jaká bude reálná spotřeba, si netroufáme odhadnout, ale je vysoce pravděpodobné, že bude začínat číslici 6.
Jak už bylo řečeno, Arkana stojí na stejné podvozkové platformě jako třeba Mégane. Nastavení podvozku je orientováno spíš na komfort. Na rozbitém povrchu funguje výborně, ale z první krátké jízdy se také zdá, že se ani příliš nenaklání v zatáčkách. Takovou radost z řízení, jakou nabízí BMW, Arkana nenabídne, ale v poměru k výkonu motoru uspokojí většinu řidičů. Při pohybu ve městě přijde vhod poměrně strmé řízení, které auto dodává pocit hbitosti, slušný je i průměr otáčení 11,2 metru.
Kdo bude zákazník?
Renault Arkana je povedené a příjemné auto. Ze strany Renaultu jde o sympatický pokus, jak v době, kdy úspory a emisní předpisy nutí automobilky používat jeden motor a jeden podvozek pro několik aut a vytrácí se technická pestrost, oslovit zákazníka emocí, kterou od značky nečekají. Jsem ale zvědav, jak se jí to povede.
Když přišla na trh první SUV, asi málokdo čekal, jak populární se stanou. Lidé si je oblíbili, ale zároveň v nich našli i praktické výhody, především vyšší posez za volantem, větší zavazadlový prostor, pohon všech kol atd. Prémiová SUV coupé se ale neprodávají kvůli praktickým vlastnostem, ale především jako statusový symbol. A nejsem si jist, jestli tohle bude fungovat i v jiných segmentech.
Renault není první, kdo z neprémiových značek zkusil zkřížit SUV a coupé. Z poslední doby to je především Citroën C4. Mezi ním a Renaultem Arkana je ale jeden podstatný rozdíl. C4 je sice o trochu jinde (je o 20 cm kratší, v základu je manuální převodovka apod.), ale míří na stejnou cílovou skupinu. A její ceník začíná na částce 369 900 Kč, zatímco ceník Arkany na částce 620 000 Kč. Je to samozřejmě pořád méně než polovinu ceny BMW X4, ale přece jen… Ovšem základní výbava je bohatá a zahrnuje třeba zmíněnou automatickou převodovku, full LED přední světlomety, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru nebo automatickou klimatizaci.
Martin Šidlák, foto: Renault