TEST: Citroën DS4 1.6 THP – Vše dohromady
DS4 asi nikdy nebude nejprodávanějším modelem automobilky Citroën a nedělá si ambice ani na úrovni flotilových prodejů. Je však přesto velmi příjemným cestovním vozem s pořádnou dávkou extravagance a luxusní výbavy.
Ať už je poslání luxusní řady DS v portfoliu francouzské automobilky jakékoliv, nelze vozům s tímto emblémem na přídi upřít pořádnou dávku extravagance a kreativity. Model DS4 vycházející z modelu C4 je toho jasným důkazem, což je možné si uvědomit už při prvním pohledu. DS4 je crossoverem vycházejícím ze standardního hatchbacku nižší střední třídy, ke kterému přidává na první pohled v celku nelogicky prvky SUV a karoserie kupé. DS4 je oproti sestřičce C4 o 52mm kratší, ale i přes snížení podvozku dosahuje v celkové výšce většího rozměru.
Potěšení pro oko
Kromě samotného pojetí zaujme i povedený design s členitou agresivní přídí, elegantním bočním profilem a zakulacenou zádí. Boční pohled navíc odhalí i dojem kupé dotvářející prvek zapuštěných klik zadních dveří, který sice není v segmentu žádnou novinkou – používá ho už nějakou dobu jak Alfa Romeo, tak i Seat – ale u DS4 si troufám tvrdit, že je toto řešení dotažené na maximum a celkově nejefektnější.
Zklamání z vydařeného exteriéru nepokazí ani usednutí do útrob vozu. To sice s velkou dávkou očekávání prozradí základ z modelu C4, ale několik zajímavých prvků má za úkol přiblížit vůz prémiové kategorii. Nalezneme zde kromě velmi bohaté výbavy například kožené čalounění a palubní desku obšitou kůží, kovový dekor nebo černé čalounění stropu, jež navíc doplňuje panoramatické čelní okno. Trochu problematičtější je ale přehlednost a ergonomie. Na členitost interiéru je potřeba si chvíli zvyknout, jen na volantu jsem napočítal šestnáct tlačítek. V podobném duchu pokračuje i zbytek ovládacích prvků automobilu. Až si na jejich rozmístění zvyknete, naopak možná stejně jako já oceníte možnost přímé volby, kdy nemusíte některé ovladače hledat v různých podmenu apod.
Trochu ošidná je posléze i prostornost vozu. Na předních sedadlech je místa dostatek, ovšem horší je to jak u zavazadlového prostoru s objemem pouhých 359 litrů (maximální objem činí 1021 l), tak s místy na zadních sedadlech. Ta jsou dostupná pouze přes velmi malé zadní dveře a co více, jejich okna nelze stáhnout ani vyklopit. Zkrátka nevybylo místo, kam by se skla zasunula. A ani samotná nabídka prostoru na zadních sedadlech není kdoví jak velkorysá, byť osoba standardní velikosti zde cestu z Prahy do Brna vcelku bez většího strádání zvládne.
Pohodlná jízda
Při výběru motorů jsou u modelu DS4 k dispozici v zásadě dva dieselové a dva benzinové motory. Benzinové jednotky zastupuje šestnáctistovka VTi s výkonem 88 kW a silnější přeplňovaná jednotka 1.6 THP vzešlá ze spolupráce s automobilkou BMW. Ta poskytuje v případě spřažení s manuální šestistupňovou převodovkou výkon 147 kW (rovných 200 koní) a je možné ji doplnit i o manuální pilotovanou převodovku. Dieselové varianty nabízejí pohonnou jednotku 1.6 HDi s výkonem 82 kW a silnější 2.0 HDi s výkonem 120 kW.
K dispozici je i šetrnější verze 1.6 e-HDi s již zmiňovanou pilotovanou převodovkou, která slibuje i díky dalším zásahům průměrnou spotřebu pouhých 4,4 l/100 km.
Na testovanou pohonnou jednotku 1.6 THP můžu vyřknout pouze slova chvály. Motor má dostatek síly v jakémkoliv otáčkovém pásmu, je tichý a kultivovaný a nechá se i velmi rád vytáčet. Spotřeba pak sice často stoupá až k osmi litrům na sto kilometrů, ale při poskytované dynamice se není příliš co divit. Snaha o šetrnou jízdu vede ke snížení spotřeby v průměru na nějakých 6,5 l/100 km.
Ke skvělému projevu motoru se náramně hodí i povedené řazení, které vládne přesných chodem řadicí páky v jasně vymezených a na Citroën po měrně krátkých drahách. Ještě větší překvapení přináší přesné a rychlé řízení, čehož bylo dosaženo instalací hydraulického posilovače.
K použité kombinaci motoru a převodovky i stylu automobilu se náramně hodí i nastavení podvozku. Ten poskytuje dostatečnou tuhost i komfort bez velkých bočních náklonů a dokáže se s velkým nadhledem vypořádat i s většinou nástrah českých silnic. A to i přesto, že i u DS4 vzadu chybí víceprvková náprava, kterou zastupuje torzní příčka s vlečnými rameny.
Všestranný cestovatel
Citroën DS4 je zajímavou alternativou k běžným automobilům, který to nepřehání s proklamovanou sportovností a zařazuje se tak na pozici extravagantnějšího cestovního vozu s řadou luxusních prvků. Bohatá výbava vozu nabízí už ve standardu plnou bezpečnostní výbavu a řadu položek, které jsou u ostatních modelů pouze za příplatek. I to se ale nemile promítá i do ceny vozu, která stoupá od 464 400Kč, graduje přes 659 400Kč v případě námi testované motorizace v nejvyšší výbavě Sport a vrcholí cenovkou 674 400Kč u turbodieselu 2.0 HDi taktéž ve výbavě Sport. Tuto cenu lze navíc povýšit i o příplatek za prodlouženou záruku Citroën EssentialDrive poskytovanou na 36, 48 či 60 měsíců respektive 50 až 120 tisíc kilometrů.
Automobilka doporučuje:
Evžen souček, vedoucí prodeje velkoodběratelům
Prodeje vozů DS4 zřejmě nezachrání naše prodejní plány, ale mají blahodárný vliv na naší pracovní motivaci. Většina našich fleetových klientů si chodí pro nová auta se stejným nadšením, s jakým fasují jakoukoli jinou pracovní pomůcku potřebnou pro výkon své profese. Při prodeji vozu DS4 vidíme konečně zákazníka, který je skutečně nadšený z automobilu, který se na vůz těší a vychutnává si okamžiky, kdy sedí nad prospekty a váhá nad tím jakou kombinaci barvy, doplňků a interiéru zvolí. Vozy DS4 se „nefasují“ ty musí zákazník chtít a za odměnu dostane vozidlo s dokonalým stylem a designem, který potěší nejen řidiče samotného, ale i ty, kteří se na ladně jedoucí automobil dívají zvenčí.
Technické údaje: Citroën DS4 1.6 THP
Cena od: 659 400Kč (s DPH)
Motor:
Charakteristika: přeplňovaný benzinový čtyřválec
Maximální výkon: 147 kW/5500 ot./min
Maximální točivý moment: 275 Nm/1700 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 235 km/h
Zrychlení: 7,9 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 8,4/ 5,2/6,4 l/100km
Emise Co2: 149 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4275/1810/1523mm
rozvor: 2612mm
objem zavazadlového prostoru: 359l
Pohotovostní hmotnost: 1316kg
DALŠÍ MOTORIZACE:
Benzin: 1.6 Vti 88 kW
Diesel: 1.6 HDi 82 Kw; 2.0 HDi 120 kW
{gallery}automobil_ve_firme/Citroen_DS4{/gallery}