ROZHOVOR: Žádný zákazník pro nás není méně významný než jiný
Zejména na malé a střední firemní zákazníky se zaměřuje značka Chevrolet, která letos zahájila zajímavou modelovou ofenzivu, jenž slibuje přinést zajímavou alternativu i do těch nejprodávanějších automobilových tříd. Jak vidí současnost a budoucnost značky její fleetový manager Martin Macko?
Chevrolet se dlouho neprofiloval jako značka pro firemní zákazníky, to se ale postupně mění. O jaké modely je v současné době mezi těmito klienty největší zájem?
Rozhodně o cruze. Je to vůz založený na německých technologiích a s globálním designem, u kterého jsme poprvé zavedli velmi úspěšné fleetové pakety Business Line. To znamená bohatou výbavu za exkluzivní ceny. Velikým překvapením se stává orlando, model, který úspěšně supluje kombi střední třídy. Tedy segment, ve kterém nejsme prozatím zastoupeni. Jeho úspěch u firemní klientely překvapil i naše evropské ústředí v Zurrichu.
Jak se vyvíjejí prodeje Chevroletu v ČR?
Přesto, že je naše značka na českém trhu stále poměrně nová, těší nás, že opět rosteme. Už při pouhém pohledu do statistik vidíme, že za prvních devět měsíců letošního roku máme ve srovnání s rokem 2010 nárůst v jednotkách procent. Především nás ale těší meziroční nárůst fleetových prodejů, který je 68 %. Je na něm jasně vidět nejen posun ve vnímání zákazníků, ale i postupná změna zacílení dealerské sítě, která začíná v rámci našeho projektu pečovat i firemní klientelu.
Co si slibujete od modelu Cruze hatchback?
Hodně. Hatchback je neuvěřitelně praktický a prostorný vůz s potenciálem oslovit firemní klientelu. Je to vůz, na který jsme z pohledu fleetové nabídky čekali, a povedl se. Můj osobní odhad je, že bude představovat až tři čtvrtiny prodejů této modelové řady. Současně s jeho příchodem se zajímavě rozšířila i nabídka motorů. Nový je benzinový agregát 1.6, změny doznal dieselový dvoulitr a především se brzy pod kapotou cruze objeví i v rámci koncernu velmi vyhledávaný motor 1.7 CDTi.
Jak byste definoval výhody značky Chevrolet pro firemní zákazníky?
První výhodou je globálnost, tedy to, že se General Motors rozhodlo pro Chevrolet coby globální značku. To má obrovský dopad na technologie, které si v sobě každý Chevrolet ponese. Na druhou stranu, tato globálnost paradoxně umožní orientaci na jednotlivé trhy. Cruze se coby první globální fleetový model vyrábí na třech kontinentech včetně domovských Spojených států. Ale zpět k otázce, Chevrolet se ve většině parametrů umí utkat s konkurencí, myslím, že jedinou oblastí, kde máme co zlepšovat, je vnímání značky. A to bohatě kompenzujeme cenovou výhodností našich produktů. Na druhou stranu, s globálním portfoliem přichází zvyšující se zůstatková hodnota našich vozů a velikým úspěchem nových modelů je bezpečnost. Chevrolet v této oblasti patří ke špičce své třídy a navíc se nekrade. To je dobrý mix vlastností pro oslovení firemních zákazníků.
Vaše značka zavedla ne zcela obvyklou cenovou politiku, když kromě cen a akčních cen zveřejňujete rovnou i cenu pro firemního zákazníka, kterým je pro vás každý držitel IČO. Proč jste tento způsob zavedli, a jak se vám osvědčil?
To je dobrá otázka, i když přichází trochu brzy. Je to cesta, pro kterou jsme se rozhodli na pilotních dealerstvích. Začali jsme s firemními prodeji pozdě, tak jsme si řekli, proč nezačít jinak. A zdá se, že to byl úspěšný tah. Máme nastartovaný projekt, který živnostníkům a malým firmám umí poskytnout fantastické podmínky. A právě na tyto zákazníky se především hodláme orientovat. Velké zavedené značky mnohdy právě tyto menší klienty přehlížejí, nebo se k nim chovají trochu s despektem, a proto tady cítíme velkou šanci. Žádný zákazník pro nás není méně významný než jiný.
Mluvilo se o chystané modelové ofenzivě Chevroletu. Po orlandu přišel model Cruze hatchback. Co ještě můžeme čekat? A nechystáte se i do dalších automobilových tříd?
Zapomněl jste na aveo. To je vůz, který se v těchto dnech objevuje oficiálně na našich showroomech a v segmentu malých vozů výrazně boduje v bezpečnosti a rozměrech. Stejně tak už je možné objednávat novou captivu. Chevrolet se opravdu rozhodl rozšířit svoji modelovou angažovanost. Z bývalých 30% obsazenosti segmentů chceme přesahovat 60%. Další velmi očekávanou novinkou bude cruze ve verzi kombi, který se začne prodávat v průběhu příštího roku. A už nyní na jaře se zákazníci i v České republice dočkají naší nové vlajkové lidi, sedanu střední třídy nazvaným Malibu. Tedy ne že by modely Corvette nebo Camaro nebyly zajímavé, ale Malibu je přeci jen fleetovější, protože jde o vůz, který si do střední třídy přinese americké kořeny s globálními technologiemi a německým podvozkem.
Jak to vypadá s modelem Volt? Kdy přijde do České republiky a kolik bude stát?
Projekt našeho elektromobilu je plném proudu a pro nás jako pro koncern GM je velmi důležitý. Jde totiž o první elektromobil, který si pro sebe dokáže vyrábět elektrickou energii. Baterie je doplněna záložním generátorem o objemu 1,4 l, který dokáže baterii nabíjet během jízdy, čímž se zvyšuje dojezd auta na více než 500 kilometrů. Jak to bude přesně s cenou, zatím nemohu říct, ale patrně bude o něco málo levnější než sesterský Opel Ampera. První evropské země budou uvádět Volt na trh v listopadu. (Pozn. redakce: v Německu bude stát 41 950 Eur, Opel Ampera má v této zemi cenovku 42 900 Eur). Další trhy postupně jednají o strategii uvedení a načasování, stalo by se tak v průběhu roku 2012.