Nový Mercedes-Benz CLA: Zůstal jen název, všechno ostatní je jinak

Mercedes-Benz CLA je v nabídce značky sice už od roku 2013, ale nikdy netvořil nějaký základní kámen prodejů. Jeho nová generace je ale velkou revolucí. Je prvním modelem v nabídce, který dostane ve stejné karoserii elektrický i nový hybridní pohon.
Už jsme si tak nějak zvykli, že Mercedes striktně oddělil elektrická a spalovací auta a jeho elektromobily měly ve jméně písmeno E. Šel tak jinou cestou než BMW, které nabízelo ve stejné karoserii různé druhy pohonu. A právě tudy se teď vydal i Mercedes-Benz s novou rodinou vozů, kdy každý nový model bude k dispozici s elektrickým i hybridním pohonem. První vlaštovkou je Mercedes-Benz CLA.

Až na masku chladiče bude design vozu pro oba vozy stejný. Silueta má připomínat kupé s dostatkem místa pro pět osob, proti minulé generaci přibylo místa hlavně na zadních sedadlech. Vůz má dlouhý rozvor, krátké převisy a mohutnou záď ve stylu GT, velká kola, rozšířené blatníky a široký rozchod kol. Maska chladiče má nové tvary s panelem ve vysoce lesklé černé barvě se 142 individuálně animovanými LED hvězdičkami. Hybridní varianta má proti tomu panel ve vysoce lesklé černé barvě s chromovanými hvězdami, mřížku obklopuje světelný pás z LED diod.

Design interiéru je vysoce futuristický, uživatele Mercedesu překvapí i nový volant. My jsme v předsériovém voze viděli vrcholnou výbavu s obrazovkou MBUX Superscreen, která se rozprostírá přes celou šířku palubní desky a kombinuje tři obrazovky – přístrojový štít, centrální obrazovku a obrazovku pro spolujezdce. Na obou koncích se nacházejí kulaté výdechy vzduchu inspirované tryskami.

Jako první bude uvedena elektrická verze, která slibuje spotřebu jen 12,2-14,1 kWh/100 km a dojezd na jedno nabití až 792 kilometrů. Díky 800V architektuře slibuje nabíjení výkonem až 320 kW, což by za ideálních podmínek mělo znamenat nabití na 325 kilometrů během 10 minut. Člověk by ale musel natrefit na dostatečně výkonnou nabíječku a mít správnou teplotu baterie i okolního vzduchu. I tak jde ale každopádně o krok vpřed. Na výběr budou dvě baterie o kapacitě 85 nebo 58 kWh. Úplně nová je pak i dvoustupňová převodovka na zadní nápravě. Elektromobil bude mít pohon zadních kol, v nabídce bude i verze s pohonem všech kol, která k elektromotoru o výkonu 200 kW na zadní nápravě přidá ještě druhý na té přední o výkonu 80 kW. Z praktických věcí pak zaujme i přední úložný prostor, tzv. frunk, o velikosti 101 litrů.

Od konce roku doplní nabídku ještě úplně nový hybrid s 48voltovou technologií na základě úplně nového benzínového motoru 1.5 v kombinaci s elektromotorem o výkonu 20 kW integrovaným do osmistupňové převodovky nové generace. Rovněž nově vyvinutá 48voltová baterie s lithium-iontovou technologií nabízí kapacitu až 1,3 kWh. Pohonný systém pak má dostat celkem 4 výkonové varianty včetně čtyřkolky.
Martin Šidlák
