Test SsangYong Korando 2025: Facelift korejského hitu

Test KGM / SsangYong Korando. SsangYong po změně majitele celosvětově změnil jméno na KGM. My jsme otestovali jeho nejprodávanější model v Česku ještě jako SsangYong. Je Korando stále králem levných SUV?
Jihokorejská automobilka, u nás známá jako SsangYong, má za sebou celkem turbulentní historii. Několikrát měnila majitele. Nejprve ji vlastnilo korejské Daewoo, pak čínský SAIC, indická Mahindra a nedávno se opět vrátila do korejských rukou společnosti KG Mobility. Zkratka KG znamená „Korea Green“. A noví majitelé se rozhodli změnit jméno značky na KGM, což mi obchodně ani marketingově nedává moc smysl, ale jde o celosvětovou strategii, s čímž nemohlo nic dělat české zastoupení, které v pár lidech dokázalo prodat za šest let možná nejvíc aut v přepočtu na obyvatele v Evropě.
SsangYong lovil zákazníky v segmentu levných a jednoduchých aut, což je segment velmi důležitý, protože udělat dobře drahé auto není tak složité jako udělat dobře levné auto. Že to jde, o tom svědčí úspěch Dacie nejen na východoevropských trzích. SsangYong až takové úspěchy neslavil, ale i tak si vedl velmi dobře a byly doby, kdy se na jeho auta čekalo i půl roku.

Zdaleka největší úspěch slavil v Česku model Korando. I ten má za sebou stejně jako celá značka bohatou historii. První generace se datuje až do roku 1982, tehdy ale vypadala jako dvojče Jeepu Willys, ta dnešní čtvrtá už má vzhled klasického SUV. Nedávno dostala lehkou modelovou péči a stále se drží se základní cenovkou těsně nad půl milionem.
Test SsangYong Korando: Drobné designové změny
Vnější změny jsou minimální. Logo letícího draka si totiž SsangYong ponechá i po změně jména na KGM. Malým detailem faceliftu je tak třeba anténní ploutvička vzadu místo klasické prutové antény. Nový je i příplatkový Black paket, který zahrnuje kromě černých 19″ kol také černou střechu, zadní spoiler, lištu na víku zavazadelníku a střešní ližiny. Na fotkách to vypadá moc hezky, náš testovací vůz ho ale nemá, protože jsme chtěli zhodnotit co možná nejzákladnější výbavu.
Od levného SUV se očekává praktičnost, což Korando splňuje v oblasti zavazadlového prostoru. Při délce 4450 mm má totiž nadprůměrný rozvor 2675 mm a dost místa je jak pro posádku, tak pro náklad. Objem kufru činí velmi slušných 551 litrů se sadou na opravu pneumatik. Dříve mělo Korando v ceníku i rezervní kolo, nyní v něm chybí. S ním měl kufr velikost 407 litrů. Kreativně jde pracovat s dvojitou podlahou a rozdělovat prostor na menší části. Kufr má i řadu praktických detailů, jako jsou úchytky na tašky nebo dobíjecí zásuvka. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha, ale opěradla jsou dělená jen v poměru 60:40, není tedy možné vozit čtyři lidi a delší věci typu lyží.

Hlavní novinkou v interiéru je nový centrální infotainment s 9palcovou dotykovou obrazovkou, která je spojena se zadní parkovací kamerou, disponuje navigací a podporu Android Auto a Apple CarPlay. Doplňuje už dřívější 10,25palcový digitální přístrojový štít. Ten ale nebyl v základní výbavě. Nyní už je vše zmíněné standardem každého koranda. Centrální obrazovka funguje na dnešní dobu atypicky hlavně pro původní účel, tedy ovládání věcí souvisejících s rádiem a navigací. Další funkce týkající se nastavení vozidla, se ovládají přes volant a přístrojový štít.
Právě v tomhle menu musíte najít vypnutí povinného asistenta překročení rychlosti, který je velmi hlasitý. Ve většině dnešních aut je zvuk mnohem decentnější, ale hlavně se dá snadno vypnout jedním, maximálně dvěma dotyky na volantu nebo centrální obrazovce. Celkově je na interiéru už trochu znát, že model je na trhu hezkých pár let, takže ve srovnání s jinými SUV nepůsobí zrovna moderně, ale vypadá kvalitně zpracovaný a najdete v něm rozumnou míru fyzických ovladačů, což bude mnohým řidičům vyhovovat.
SsangYong, respektive dnes už KGM, aktuálně nejvíc brzdí nabídka motorů. Respektive motoru. Korando má totiž v ceníku jeden jediný, benzínový čtyřválec 1.5 T-GDi o maximální výkonu 120 kW a točivém momentu 280 Nm. Lze sice unikátně kombinovat pohon předních nebo všech kol a manuální nebo automatickou převodovku – tedy i dnes ne zcela běžnou kombinaci manuál/čtyřkolka – ale hlavně spotřebou ho bohužel mnoho konkurentů předčí.

Nejprve ale klady. 120 kW je už na první pohled nadprůměrná hodnota proti jiným vozům. Díky celkem nízké hmotnosti, která se u našeho auta pohybuje kousek nad hranicí 1,4 tuny, má auto dost síly na předjíždění, zároveň působí lehkonoze, v zatáčkách se drží solidně, zadní náprava slušně filtruje všechny nerovnosti, i řízení je přesné, byť skoro bez zpětné vazby. Na běžné ježdění bez závodních ambicí to dostačuje úplně bezproblémově. Auto není ani nijak nadprůměrně hlučné.
Komplikací je ale žíznivost pohonu. Pozastavoval jsem se nad tím už nedávno v testu modelu Tivoli. Papírová hodnota u testované předokolky s automatem je 7,95 l/100 km, já jsem měl v testu skoro nové nezajeté auto, ale udržet se pod deseti litry nebylo úplně snadné. Dlouhodobí uživatelé modelu Tivoli mi v minulé recenzi psali, že s tímto motorem se dlouhodobě dokážou dostat na 6,5 až 7,5 litru, takže snížit apetyt půjde jistě i u koranda. Ale prostě nějaký modernější motor by byl jednoznačně ku prospěchu věci.

Ovšem pak by nejspíš nemohla zůstat tak vstřícná cena, která začíná na částce 519 000 Kč. Importér totiž vrátil do nabídky základní akční verzi Club, kde nechybí tempomat, navigace, multimediální systém a bezpečnostní asistenční prvky. Jde logicky o cenu pro verzi s pohonem dvou kol a s manuálem. Za automat se doplácí 42 900 Kč, za pohon všech kol 48 900 Kč. My jsme testovali další zajímavou výbavovou novinku nazvanou Style+, což je druhý stupeň výbavy zahrnující 18palcová kola, LED mlhovky nebo vyhřívaná přední sedadla, k tomu ale dodává zdarma výbavu v hodnotě 40 000 Kč, mimo jiné dvouzónovou automatickou klimatizaci, parkovací senzory vpředu, vyhřívaný volant, střešní ližiny, bezdrátovou nabíječku a skla se zvýšeným tónováním a protihlukovou vrstvou.
Symbol levného SUV – Dacia Duster, je sice v úplném základu levnější (s benzínovým motorem od 516 900 Kč, za LPG ještě méně), ale benzínová čtyřkolka vyjde na nejméně 595 000 Kč. SSangYong, nebo-li KGM Korando, je sice už letitý vůz, ale stále nabízí nadprůměrně solidní poměr cena / výkon a s lehkou nohou odvede nenáročným řidičům uspokojivou službu.
Martin Šidlák







Technické údaje: SsangYong / KGM Korando 1.5 FWD AT Style+
Cena: 453 719 Kč (bez DPH)
Benzínový motor
Maximální výkon: 120 kW / 5000–5500 ot.
Max. točivý moment: 280 Nm / 1 500 – 4 000 ot.
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: výrobce neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 7,95 l /100 km
Emise CO2: 182 g/km
Délka/šířka/výška: 4450 / 1870 / 1620 mm
Rozvor: 2675 mm
Zavazadlový prostor: 551 l