Test Dacia Bigster 2025, díl 2: Recept na inflaci

Dacia Bigster

Test Dacia Bigster 2025: Po Dusteru se Dacia pokusí dobýt ještě o třídu vyšší segment a uvádí v něm svůj nový model Dacia Bigster. S úplně novým hybridním pohonem dokáže více než 4,5metrové auto jezdit za pět litrů i méně.

Jak jsme konstatovali v prvním díle našeho testu, proti Dusteru se auto natáhlo hlavně v oblasti druhého páru dveří a zavazadlového prostoru. Na délce 4,57 metru a rozvoru 2,7 m nabídne až 702 litrů pro náklad. To platí pro základní benzínovou variantu, hybrid nabídne 612 litrů, LPG verze 660 litrů. Auto je vždy pětimístné, se 7místnou variantou se nepočítá.

Popsali jsme i to, že nový Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový motor označený jako HYBRID 155. Hybrid už má pod kapotou Duster nebo Jogger nebo několik modelů Renaultu, tady ale jde o novinku kombinující zážehový čtyřválec o objemu 1,8 l, elektromotor o výkonu 50 k, vysokonapěťový startér/generátor, baterii o kapacitě 1,4 kWh a elektrifikovanou automatickou převodovku.

Pohon má celkový výkon 115 kW nebo-li 156 koní a je celkově o 15 koní výkonnější než ten v Dusteru a se 172 Nm má i o 20 Nm vyšší točivý moment samotného spalovacího motoru. Zároveň by měl být o 6 procent úspornější. Relativně velká kapacita baterie 1,4 kWh a vychytaný systém rekuperace by měly umožnovat jezdit až 80 % času jízdy po městě jen na elektrický pohon. Průměrná homologovaná spotřeba má pak hodnotu 4,7 l/100 km, my jsme se během 160 km dlouhé testovací trasy dostali pohodlně na průměrnou spotřebu 5 litrů.

Test Dacia Bigster: Zatím jediná čtyřkolka, čeká se na LPG

Hybrid byla jediná motorizace, kterou jsme otestovali. Základním motorem v nabídce ale bude verze TCe 140. V Dusteru má základní agregát označení TCe 130, z čehož je hned poznat, že i tento motor je výkonnější. Tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu a se šestistupňovou manuální převodovkou, má tedy maximální výkon 103 kW (140 koní). Má podobné zrychlení na stovku za 9,8 sekundy, ale o něco větší spotřebu – konkrétně 5,5 l/100 km.

Jelikož Duster je synonymem pro poctivou, jednoduchou a levnou čtyřkolku, tak poněkud paradoxně Bigster se světlou výškou 22 cm má v nabídce jedinou verzi s pohonem 4×4. Ta se pojí právě se slabším TCe 130 z Dusteru. Ještě do konce letošního roku ale výrobce slibuje zatím nespecifikovaný nový motor, který budou umožňovat spojení 4×4 s automatem.

Nesmí chybět ani pohon na LPG, kterého se skupina Renault stále drží a slaví s ním velké prodejní úspěchy. V Bigsteru půjde o pohon označený jako ECO-G 140. Dvoupalivový systém je založený na tříválcovém přeplňovaném motoru o objemu 1,2 litru. Díky dvěma nádržím s celkovým objemem 99 litrů paliva (50 litrů benzínu a 49 litrů LPG) nabízí dojezd až 1450 km. Konkrétní hodnoty spotřeby ale nebyly v době našich jízd k dispozici, protože stále probíhal homologační proces. Nádrž na LPG je každopádně umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován jeho objem. Přepínat mezi pohony lze snadno tlačítkem na palubní desce.

O zákazníky nouze nebude

Jakkoli už Dacia nemůže být kvůli emisním a bezpečnostním předpisům úplně tou značkou, co oseká komfortní výbavu a elektronické asistenty na minimum, aby dosáhla co nejnižší ceny, startuje Bigster na českém trhu s velmi zajímavým ceníkem. S motorem TCe 140 je k dostání od 549 000 Kč. Čtyřkolka vyjde na nejméně 607 000 Kč, hybrid začíná až od druhého stupně výbavy od 665 000 Kč. Ceny pro pohon na LPG ještě kvůli probíhající homologaci nebyly stanoveny.

Vůz nabízí celkem čtyři úrovně výbavy: Essential, Expression a na vrcholu nabídky dvě výbavy s odlišným a doplňkovým obsahem za stejné ceny: Extreme pro milovníky outdoorových aktivit s panoramatickou střechou, modulárními střešními lištami, omyvatelným čalouněním TEP Microcloud, gumovými rohožemi a systémem YouClip 3 v 1 ve standardní výbavě a Journey pro zákazníky, kteří dávají přednost cestování na dlouhé vzdálenosti v pohodlí a stylu, s elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru, pohodlným čalouněním a elektricky nastavitelným sedadlem řidiče ve standardní výbavě.

Dacia Bigster vstupuje do segmentu, kde se v Evropě ročně prodá kolem tři milionů aut. Konkurence je sice veliká, ale o zákazníky se asi značka bát nemusí. Podle prvních objednávek v České republice 36% zákazníků volí hybridní pohon a stejných 36% verzi 4×4. Pzo značku je také důležité, že 63% jsou noví zákazníci, kteří přecházejí od jiné značky. Takový poměr neměl v posledních letech žádný model Dacia.

„Model Bigster se od okamžiku svého představení a zveřejnění ceníku stal vysoce poptávaným vozem, jelikož jeho cena byla pro český trh nastavena velmi atraktivně. Příjezd prvních vozů očekáváme na přelomu dubna a května. Přesto už evidujeme desítky zákaznických objednávek a snažíme se zajistit maximální počet vozů z omezených kvót, abychom je mohli dodat v co nejkratším termínu,“ potvrzuje Karel Král, ředitel značek Renault a Dacia ve společnosti Louda Auto. „První objednávky ukazují zájem napříč celou paletou motorů i výbav, přičemž potěšitelný je i velký podíl verzí s maximální výbavou a hybridním pohonem. Dacia se řadí mezi auta s velmi dobrou zůstatkovou hodnotou a například model Duster patří dlouhodobě na nejvyšší příčky. Díky vysoké spokojenosti zákazníků je Dacia velmi žádanou značkou i na sekundárním trhu, kde se vozy prodávají ve velmi krátké době. Z hlediska údržby se jedná o cenově dostupná a nenáročná auta, která jsou navržena i pro méně kvalitní silnice a neobsahují složité prvky náchylné k poruchám.“

Jakkoli je Dacia hlavně značka pro privátní zákazníky, začíná se prosazovat i ve fleetech, a nejvíce zastoupeným modelem je Duster. A Bigster ho může překonat. „Pro racionálně smýšlející klienty hledající optimální poměr cena/výkon je to skvělá volba,“ myslí si Daniel Prostějovský, zástupce technického ředitele společnosti Drivalia Lease Czech Republic. „Dacia nenabízí slevy na nové vozy v takovém rozsahu jako některé jiné automobilky, její ceníkové ceny se tak blíží skutečným částkám, které automobilka za vůz potřebuje získat. Dacia je ale snad jediná značka, která v zůstatkových cenách dokáže udržet krok se značkou Škoda, pokud jde o poměr prodejní ceny po ukončení operativního leasingu a pořizovací ceny nového automobilu. A z takové kombinace vždy vycházejí velmi příznivé leasingové splátky. Přičteme-li k tomu fakt, že do vozidel Dacia se osazují už lety prověřené zaběhlé technologie, pak nám z toho vychází spolehlivý vůz, který toho moc nepotřebuje, a přitom dobře slouží. Vozidlo je i v provedení 4×4, které seženete za přibližně půl milionu korun bez DPH, to je jistě další fakt, který může při zvažování koupě rozhodnout. O zákazníky tedy model Bigster nebude mít nouzi.“

Martin Šidlák