Češi plánům EU v oblasti elektromobilů nevěří, vlastní nejvíc spalovacích aut v Evropě

V reálnost plánů EU v oblasti elektromobility věří pouze čtvrtina Čechů, což je výrazně nejméně v Evropě a o polovinu méně než v zemích jako Portugalsko, Španělsko či Itálie. České domácnosti vlastní i nejvíce automobilů se spalovacím motorem a nejčastěji kupují ojetiny.
Pouze čtvrtina Čechů (26 %) se domnívá, že nařízení EU, aby se od roku 2035 prodávaly pouze elektromobily, je realistické a bude naplněno. Je to výrazně méně než v dalších zemích Evropy (průměr 40 %) a dokonce o polovinu méně než ve státech jako Portugalsko (54 %), Španělsko (53 %) nebo Itálie (52 %). Nejbližší jsou nám v tomto směru obyvatelé Francie (29 %) a Belgie (32 %). Vyplývá to z průzkumu MOBILITY BAROMETR 2025, jehož výsledky zveřejnila společnost Europ Assistance a kterého se zúčastnilo 9 000 respondentů v 9 evropských zemích.
Pouze 52 % Čechů také souhlasí s tvrzením, že by ekologie měla být pro vládu prioritou. I tento ukazatel je hluboko pod evropským průměrem (72 %), zvláště ve srovnání se zeměmi jako Portugalsko (89 %), Španělsko (83 %) nebo Itálie (75 %).
Skeptičtí Češi
“K ekologickým aspektům dopravy přistupujeme skepticky a podle průzkumu projevujeme rovněž nejmenší ochotu dopravní návyky z ekologických důvodů měnit,” uvedl David Köhler, manažer Europ Assistance pro klíčové zákazníky. “Na druhé straně používáme častěji než v jiných zemích Evropy veřejnou hromadnou dopravu, častěji chodíme a máme největší podíl domácností, které vlastní a používají jízdní kolo.”
Alespoň jeden vlastní či firemní automobil používá 83 % českých domácností, což je mírně pod průměrem (86 %). Auta se spalovacím motorem ovšem tvoří 95 % autoparku, což je nejvíce v Evropě (průměr 86 %). Nejpodobnější čísla vykazují podle průzkumu domácnosti v Německu, Rakousku a Portugalsku (90 %). Naopak, nejvíce automobilů s alternativním druhem pohonu (elektromobily, hybridy…) používají v Itálii (21 %) a ve Švýcarsku (16 %).
“Podíl elektromobilů v našich domácnostech je mezi zkoumanými státy nejnižší,” doplnil David Köhler. “Mezi hlavními důvody, proč elektromobil nepoužívají a ani o jeho koupi neuvažují, uvedli respondenti vysokou pořizovací cenu (54 %), nedostatek dobíjecích míst (29 %), problémy při dlouhých cestách (25 %) a obavy z provozních nákladů (25 %).”
Ojetiny kupujeme víc než jiní
Mnohem častěji než v zahraničí kupujeme i ojeté automobily. Vůz, který právě používají, koupilo podle průzkumu jako ojetinu 64 % českých domácností, zatímco evropský průměr je 46 %. V některých zemích přitom při pořízení vozu výrazně převládají nové automobily, které si ve Španělsku koupilo 75 %, v Itálii 68 % a v Belgii 63 % domácností.
“S podílem ojetin souvisí i další ukazatele, ve kterých se v rámci Evropy vymykáme,” uzavřel David Köhler, manažer Europ Assistance pro klíčové zákazníky. “Automobily kupujeme nejčastěji od soukromníků (28 %) nebo online (28 %), zatímco jinde převládají autorizovaní prodejci (49 %). S ojetinami musíme častěji také do servisu, který navštěvuje 47 % českých řidičů minimálně dvakrát ročně, zatímco v Evropě je to 39 % a ve Francii pouze 27 % řidičů.”
Reprezentativní průzkum MOBILITY BAROMETR 2025 provedla na přelomu roku pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na mobilitu a dopravní návyky obyvatel, se zúčastnilo 9 000 respondentů v 9 zemích Evropy – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Rakousku, Španělsku a ve Švýcarsku.
Zdroj: Europ Assitance, ilustrační foto ČEZ