Test Audi A6 e-tron: Překonává konkurenci skoro ve všem

test audi A6 e-tron

Test Audi A6 e-tron: Ta časová souslednost je náhodná, jelikož nové modely se chystají s náskokem mnoha let. Ale téměř současně s oznámením, že EU plánuje odložit drakonické emisní pokuty o tři roky, uvádí Audi na trh hned několik zajímavých novinek se všemi druhy pohonu a každý si může vybrat, co se mu líbí. Poprvé na českých silnicích jsme vyzkoušeli elektrické Audi A6 e-tron a spalovací Audi Q5.

Celý koncern Volkswagen včetně Audi tak nějak ztratil část mých sympatií, když se na můj vkus zahleděl moc do elektrické budoucnosti, ale nenabízel auta dostatečně schopná do ní dojet. To je nadsázka – velmi zjednodušeně tím myslím, že spalovací auta se dostala na vedlejší kolej, ta bzučící nenabízela oslňující dojezd, a to vše podtrhly problémy se softwarem. Prvními známkami obratu se pro mě stala nová generace Volkswagenu Golf a elektrického ID.7. U Audi to pak je elektrické SUV Q6 e-tron a spalovací A5. podobnou dvojici teď nově tvoří elektrické Audi A6 e-tron a spalovací Audi Q5.

Audi A6 má trochu smůlu, že spadla do pro mě stále nepochopitelného chaosu se změnou názvů modelů značky Audi. Automobilka spustila změnu označování nových modelů, kdy ty elektrické měly mít sudá čísla, spalovací lichá. Audi A4 tak v nové generaci nahradil model A5. Totéž se mělo stát i s řadou A6, která měla být výhradně elektrická. Ovšem Audi na začátku roku zničehonic z této strategie ustoupilo a spalovací A6 se nebude jmenovat A7, jak se původně počítalo, ale zůstane A6. Takže se nezbavíme podle mě poněkud nadbytečného dovětku „e-tron“ u elektrických verzí.

Test Audi A6 e-tron: Dvě verze karoserie

Audi A6 e-tron přichází na trh v karosářských variantách kombi a liftback, v označení Audi nazývaných Avant a Sportback. Vůz vychází z konceptu představeného v roce 2021 v Šanghaji. Na konzervativní značku, jakou Audi je, se designéři u sériového auta celkem odvázali. Šestiúhelníková maska Single Frame sice jako poznávací znamení zůstala, ale doplňují ji velmi tenké čelní světlomety a černá spodní část masky, ve které je schovaný i druhý díl dělených světel ve stylu Audi Q6 e-tron.

Dynamická a nízká linie střechy dává tušit nízké hodnoty aerodynamického odporu. A skutečně, varianta Sportback je s hodnotou součinitele odporu vzduchu 0,21 nejlepší v historii Audi. Kombi Avant pak má hodnotu 0,24. Je za tím 2800 simulací, nespočet hodin ve větrném tunelu, technicky pak mimo jiné zakrytování podvozku, vzduchové lamely nebo také poněkud kontroverzní digitální zrcátka. Konstruktérům ale nešlo ani tak o to zapsat se do nějaké interní knihy rekordů, ale hlavně snížit spotřebu, na kterou má aerodynamika u elektromobilů mnohem větší vliv než u spalovacích aut.

Při skoro pětimetrové délce nabídnou obě varianty v kufru prostor o objemu 502 litrů. Konkurenti, kam patří hlavně BMW i5, Mercedes-Benz EQE a Volvo ES90, jsou pod touto hranicí. Nejvíc se tomu blíží BMW se 490 litry, naopak Volvo nabídne jen 424. Navíc má Audi pro kabely nebo jiné menší věci ještě přední úložný prostor o objemu 27 litrů. Ten ze zmiňované konkurenční trojice nabídne jen Volvo, a to s objemem 22 litrů.

Baterie jsou uložené v podvozku, takže interiér nabídne skoro rovnou podlahu a dostatek místa na zadních sedadlech. Palubní deska vychází z té v Audi Q6 e-tron s 11,9“ digitálním panelem přístrojů, 14,5“ centrálním dotykovým displejem a příplatkovým 10,9“ displejem pro spolujezdce. Systém běží na Googlu, ale s vlastní Audi grafikou. Povedlo se i rozložení obrazovky s velkými dlaždicemi a ikonami zkratek po straně, stejně jako pevně umístěné prvky pro ovládání klimatizace.

Audi A6 e-tron je po Q6 e-tron druhým modelem se čtyřmi kruhy na platformě PPE s 800V technologií, což z konkurence nabídne jen Volvo ES90. Základem pohonů je zadokolka s výkonem 210 kW a 83kWh akumulátorem, alternativou s jednou poháněnou nápravou je agregát 270 kW se 100 kWh baterkou. Čtyřkolky pak mají jen silnější verzi baterie a výkony 315 nebo 370 kW u modelu S6. Výhodou je hlavně rychlé nabíjení. A6 e-tron využívá nabíjecí výkon až 270 kW (v tom ho překonává jen Volvo ES90 s 300 kW), s nímž lze prodloužit za 10 minut dojezd až o 310 km, u verze quattro o 280-290 km.

Působivé jsou ale také dojezdy na jedno nabití. Základní zadokolka ve verzi Sportback má podle WLTP ujet až 756 kilometrů. To by samozřejmě bylo za ideálních podmínek a při opravdu lehké noze, ovšem my jsme při testovací trase o délce kolem 200 kilometrů pohodlně dosáhli spotřeby pod 20 kWh/100 km, což znamená bezproblémový reálný dojezd kolem 500 kilometrů, když počítáme s tím, že ne vždy člověk vyjíždí se 100% nabitou baterií a jede do poslední kilowatthodiny. U výkonnějších S verzí bude dojezd samozřejmě kratší.

Stejně jako Q6 e-tron nabízí auto velké možnosti rekuperace. Standardně je nastavená automatická, kdy auto vyhodnocuje samo jízdu při plachtění nebo z kopce. Jde vypnout nebo naopak pádly pod volantem volit jednu ze dvou větších intenzit. V režimu převodovky B pak auto nabídne i maximální rekuperaci o intenzitě až 220 kW, což umožňuje ovládání prakticky jen pedálem plynu, auto dokáže samo i úplně zastavit.  

Hlavní předností elektromobilů je dynamika a tichý provoz, obojí A6 e-tron splňuje vrchovatou měrou. Už základní zadokolka zrychlí na stovku za 6 sekund, nejvýkonnější S6 pak za raketových 3,9 s. Zátah elektromotoru po sešlápnutí plynu je až opojný. Podvozek dává jistotu v zatáčkách, pohon zadních kol se v nich ukazuje jako vhodnější než těch předních. Spoléhat ale na elektroniku chce u auta s hmotností vysoko nad dvě tuny přece jen dost odvahy. Ovšem pořád je Audi citelně lehčí proti konkurenci, když jeho hmotnost začíná na 2175 kg. Takový Mercedes EQE váží 2415 kg.

Pokud chcete elektromobil, tak technicky je A6 e-tron nejlepší A6 všech dob a ve většině důležitých parametrů překonává trojici hlavních konkurentů od BMW, Mercedesu a Volva. A to i v ceně. Ta začíná na částce 1 659 900 Kč, pokud se zákazník rozhodne pro Sportback, resp. 1 701 900 Kč v případě kombi Avant. BMW i5 začíná na 1 749 800 Kč, Volvo ES90 na 1 769 900 Kč a Mercedes-Benz EQE dokonce na 1 963 830 Kč. U verzí s pohonem všech kol pak základní cena u Audi roste na 2 109 900 Kč (Sportback), resp. 2 151 900 Kč (Avant). Na S6 e-tron si pak nachystejte nejméně 2 599 900 Kč (Sportback), resp. 2 601 900 Kč (Avant).

Osobně bych se vyhnul volbě digitálních zpětných zrcátek, nevyhovuje mi systém jejich zobrazení na obrazovkách v interiéru. V této věci ale máte možnost volby, navíc ušetříte 41 tisíc korun. Čekal bych také přece jen větší zavazadlový prostor, hlavně od kombi. Nejvíc mi tak vadí dotykové plošky na volantu, od toho už v nejnovějších modelech Volkswagenu ustoupili. Často tak omylem za jízdy zmáčknete něco, co nechcete. Celkově jsem ale velmi rád za to, že na trhu je další povedené auto, které není SUV.

Martin Šidlák