První jízda / Test Dacia Bigster 2025: Skvělý hybrid v největší Dacii

Po Dusteru se Dacia pokusí dobýt ještě o třídu vyšší segment a uvádí v něm svůj nový model Dacia Bigster. S úplně novým hybridním pohonem dokáže více než 4,5metrové auto jezdit za pět litrů i méně. Po prvních pár kilometrech za volantem musíme konstatovat, že jde o nejpovedenější Dacii v historii.
Vzhledově navazuje novinka podle očekávání na Duster a možná jí robustní prvky sluší ještě víc. Zejména vpředu poznáte širokou leskle černou mřížku chladiče s logem Dacia uprostřed. Proti Dusteru se auto natáhlo hlavně v oblasti druhého páru dveří a zavazadlového prostoru. Na délce 4,57 metru a rozvoru 2,7 m nabídne až 702 litrů pro náklad. To platí pro základní benzínovou variantu, hybrid nabídne 612 litrů, LPG verze 660 litrů.
Auto je vždy pětimístné, se 7místnou variantou se nepočítá. Po sklopení opěradel zadních sedadel dělených od druhého stupně výbavy v poměru 40/20/40 – jde to udělat i páčkami od pátých dveří – a sedadla spolujezdce vznikne rovná plocha o délce až 2,7 metru. Zvláštností pramenící zřejmě ze snahy o úspory je prostřední díl opěradel řešen jako loketní opěrka, ale kompletně v celé tloušťce opěradla, takže při používání loketní opěrky je za ní díra vedoucí do kufru. Tohle ovšem občas najdete i v jiných autech. Poprvé u Dacie máte možnost zvolit si i elektricky ovládané páté dveře, které opět v rámci úspor ale pohání jen jeden elektromotor místo obvyklých dvou, takže proces otevírání a zavírání není zrovna rychlý, i když žádná tragédie to také není.
Za necelých 50 tisíc Kč najdete v ceníku tzv. Pack Sleep – jednoduchou a odnímatelnou vestavbu do zavazadlového prostoru, která obsahuje tři základní funkce: dvojité lůžko (1,90 m dlouhé a až 1,30 m široké), které může jedna osoba rozložit za méně než dvě minuty, poličku a úložný prostor.

První jízda / Test Dacia Bigster: Digitalizace a levné plasty
V interiéru jsou všechny provozní informace seskupeny na 7- nebo 10,1“ digitální přístrojový štít, který doplňuje vždy 10,1“ centrální dotykový displej. Tyto dvě obrazovky spojuje elegantní zelená linka, která je pomáhá vizuálně integrovat do palubní desky.
Většina plastů je tvrdých, ale tahle úspora by až tak nevadila, aspoň se bude interiér dobře udržovat čistý. Jiný úsporný přešlap je ale horší. Kovové tyčky hlavových opěrek řidiče a spolujezdce zajíždějí do sedadla tak, že od kolen cestujících vzadu je dělí jen tenká látka, takže se o ně člověk snadno bouchne. Někomu nejspíš také budou chybět madla nade dveřmi usnadňující vystupování.

Naopak fajn je vychytávka, kterou by u škodovky nazvali Simply Clever. Kdo by chtěl používat svůj vlastní telefon třeba pro navigaci, může využít systém YouClip, který se ukázal už v Dusteru. Bigster je standardně vybaven 5 úchytnými body YouClip (na palubní desce, na boku konzoly spolujezdce, na zadní straně středové konzoly, v zavazadlovém prostoru a na vnitřní straně dveří zavazadlového prostoru). Další 2 body lze přidat pomocí držáku na opěrky hlavy, který je k dispozici jako příslušenství. Na tyto body lze připevnit držák na tablet, držák na chytrý telefon s indukční nabíječkou nebo bez ní, věšák na kabáty nebo zařízení „3 v 1“, které kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a přenosné světlo.
Dalším pozitivem je, že i přes částečnou digitalizaci interiéru se Bigster nevzdal základních jednoduchých ergonomických řešení, takže třeba hlavní funkce klimatizace se dají ovládat na samostatném panelu s fyzickými tlačítky. Nejnovějšího povinného asistenta, který pípáním oznamuje překročení rychlosti, jde snadno vypnout jedním tlačítkem.

Nov hybrid pod kapotou
Nový Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový motor označený jako HYBRID 155. Hybrid už má pod kapotou Duster nebo Jogger nebo několik modelů Renaultu, tady ale jde o novinku kombinující zážehový čtyřválec o objemu 1,8 l, elektromotor o výkonu 50 k, vysokonapěťový startér/generátor, baterii o kapacitě 1,4 kWh a elektrifikovanou automatickou převodovku. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a dva pro elektromotor. Pohon má celkový výkon 115 kW nebo-li 156 koní a je celkově o 15 koní výkonnější než ten v Dusteru a se 172 Nm má i o 20 Nm vyšší točivý moment samotného spalovacího motoru. Zároveň by měl být o 6 procent úspornější.

Relativně velká kapacita baterie 1,4 kWh a vychytaný systém rekuperace by měly umožnovat jezdit až 80 % času jízdy po městě jen na elektrický pohon. Průměrná homologovaná spotřeba má pak hodnotu 4,7 l/100 km, my jsme se během 160 km dlouhé testovací trasy dostali pohodlně na průměrnou spotřebu 5 litrů. Potěšil také pohled na plně natankované auto, které ukazovalo dojezd 1000 km.
Hybridní Bigster ale překvapil také velmi dobrým odhlučněním. Po většinu jízdy bylo slyšet spíš aerodynamický hluk než motor. Elektrická pomoc je také znát na solidním zátahu při plynulém sešlápnutí plynu. Dupnutí na plyn ale znamená mírnou prodlevu v reakci a pak hlučnější motor, obojí typická vlastnost hybridů. Testovací trasa nevedla po dálnici, takže se nedalo vyzkoušet chování systému a spotřeba ve vyšších rychlostech, ale do 100 km/h je hybridní Bigster nejlépe jezdící dacií. Dobře funguje jak motor, tak převodovka. Řízení sice nemá téměř žádnou zpětnou vazbu, ale podvozek je hodně komfortní.

Pod kapotou jsou i další motorizace, kterým se budeme věnovat v dalším dubnovém článku, pojďme se ale podívat na ceník. S motorem TCe 140 je Bigster k dostání od 549 000 Kč. Čtyřkolka vyjde na nejméně 607 000 Kč, hybrid začíná až od druhého stupně výbavy od 665 000 Kč. Ceny pro pohon na LPG ještě kvůli probíhající homologaci nebyly stanoveny.
Vůz nabízí celkem čtyři úrovně výbavy: Essential, Expression a na vrcholu nabídky dvě výbavy s odlišným a doplňkovým obsahem za stejné ceny: Extreme pro milovníky outdoorových aktivit s panoramatickou střechou, modulárními střešními lištami, omyvatelným čalouněním TEP Microcloud, gumovými rohožemi a systémem YouClip 3 v 1 ve standardní výbavě a Journey pro zákazníky, kteří dávají přednost cestování na dlouhé vzdálenosti v pohodlí a stylu, s elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru, pohodlným čalouněním a elektricky nastavitelným sedadlem řidiče ve standardní výbavě.
Martin Šidlák








