První jízda Volkswagen Tayron | 2025: Tohle se bude líbit

Zdálo by se, že Volkswagen má už tolik SUV, že na další není místo. Ale nový Volkswagen Tayron dává smysl. Svým způsobem se to sice je „jen“ větší Tiguan s možností třetí řady sedadel, ale zároveň také lépe vypadá a lépe jezdí. Čechům by se tohle auto mohlo hodně líbit, byť zájemce o diesel pohled do ceníku příliš nepotěší.
Volkswagen Tayron se osamostatnil od Tiguanu a do historie odsunul název AllSpace, i když celosvětově se této varianty prodalo víc než základního Tiguanu (zhruba 55% vs. 45%). V Česku vedla kratší varianta, ale ne nijak dramaticky. Novinka nabídne to nejlepší, co teď Volkswagen ve spalovacích autech má. Tedy kromě nejnovějšího infotainmentu hlavně širokou paletu motorizací, benzínových, naftových i plug-in hybridních, které slibují elektrický dojezd až 100 kilometrů.

Velikostí novinka logicky stojí mezi Tiguanem a Touaregem. Se 4792 mm je zhruba o 25 centimetrů delší než Tiguan, a má také o 11 centimetrů delší rozvor (2791 mm). Zjednodušeně řečeno jsou oba vozy podvozkově stejné až po kyčelní klouby cestujících na zadních sedadlech, centimetry navíc jsou vzadu. Tam může být i třetí řada sedadel, byť nejsou pro dospělého na delší cesty úplně plnohodnotná, pro kolena moc místa není, navíc je člověk musí mít hodně zvednutá. Větší je i zavazadlový prostor, který má v základu v 5místné verzi 885 litrů, v 7místné 850 litrů (Kodiaq nabídne 845 l) a u plug-in hybridu 705 litrů. I při vyklopené třetí řadě sedadel za nimi zůstává solidních 345 litrů prostoru.
Z hlediska vnějšího designu nemůžeme čekat od Volkswagenu žádnou revoluci, v oblasti čelní masky je zjevná spojitost s Tiguanem, ale jako celek auto působí celkem povedeně, větší proporce autu sluší, a i když asi na silnici na první pohled neuchvátí, tohle je zkrátka design, který zákazníci od Volkswagenu očekávají a chtějí. Jako první spalovací vůz značky dostal Tayron červeně prosvětlené logo vepředu i vzadu. Dosud ho měl Touareg vzadu a nový Golf vpředu. Detail, ale zajímavý a efektní.

Volkswagen si také hodně zakládá na světelné technice, zejména na vrcholových HD LED Matrix světlometech. Každý světlomet je tvořen třemi částmi. Na vnějším okraji je umístěn modul Bi Matrix, který vytváří základní kužel dálkových světel. Uprostřed se nachází vlastní modul HD Matrix s 19 200 individuálně ovládanými LED diodami. Na vnitřním okraji je umístěn menší projekční modul pro statická odbočovací světla a světla do špatného počasí, což vlastně plní funkci mlhových světel. Výsledkem je nejen světla svítí daleko a neoslňují okolní vozidla, ale ve spojení s GPS třeba umí rozpoznat jízdu po dálnici a osvětluje jen jeden jízdní pruh.
Volkswagen Tayron: ChatGPT napoví
V interiéru pak proti Tiguanu nenajdeme moc změn, koncept je prakticky stejný. Digitální přístrojový štít má úhlopříčku 10,25 palce, ten centrální má sériově úhlopříčku 12,9 palce, v nejvyšší verzi navigačního paketu má pak obrazovka úhlopříčku 15 palců. Vpravo před spolujezdcem je na palubní desce prostor, kde by se v budoucnu mohl objevit ještě třetí informační displej, jako to mají dnešní nejnovější vozy Audi.

Tlačítek v interiéru moc nenajdete, ale Volkswagen se poučil a proti krátké skoro „beztlačítkové“ epizodě jsou třeba klasická tlačítka na volantu místo těch digitálních, a mezi předními sedadly je otočný ovladač, na kterém se stiskem mění, zda chcete ovládat hlasitost audia nebo měnit jízdní režimy. K dispozici je také hlasové ovládání, které spolupracuje se systém ChatGPT a když auto nějakému pokynu nerozumí, údajně to konzultuje s umělou inteligencí.
Oproti Tiguanu dostal Tayron lepší akustická skla o celkové tloušťce 4,96 mm, což by mělo odfiltrovat o 4 decibely víc. A znát je to při jízdě, zvlášť když sáhnete po benzínovém pohonu. Diesel je přece jen slyšet o něco víc. Tím se dostáváme k nabídce motorů, která je téměř totožná s Tiguanem, chybí jen úplně nejslabší motor z menšího sourozence, benzínový 1.5 TSI o výkonu 96 kW. Zážehové jednotky tak zastupuje 1.5 eTSI s výkonem 110 kW (150 k), u kterého došlo k posílení elektromotoru pro větší dynamiku, a 2.0 TSI 4MOTION s výkonem 150 kW (204 k) nebo 195 kW (265 k). Vznětové motory reprezentují čtyřválce s přímým vstřikováním paliva 2.0 TDI s výkonem 110 kW (150 k) a 2.0 TDI 4MOTION s výkonem 142 kW (193 k). Všechny motory jsou spojeny s automatickou převodovkou DSG.

Plug-in hybridy jsou nabízeny ve dvou výkonových stupních se 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k). Jejich baterie má využitelnou kapacitu 19,7 kWh, takže by měly ujet na elektřinu více než 100 km. Sadu akumulátorů lze nabíjet střídavým proudem (AC) z domácího wallboxu nebo na veřejných nabíjecích stojanech s nabíjecím výkonem až 11 kW, na veřejně přístupných rychlonabíjecích stojanech se stejnosměrným proudem (DC) je možné využívat nabíjecí výkon až 50 kW.
Ta hlavní změna proti Tiguanu by kromě velikosti ale měla být v nastavení podvozku. Po krátkém svezení si netroufnu dělat nějaké závěry, ale výrobce slibuje, že by měl být odstraněn hlavní neduh Tiguanu, a to bouchání od zadní nápravy na určitém typu nerovností. Na přání dodávaná aktivní regulace tlumičů DCC Pro (za 31 500 Kč, případně v základu pro čtyřkolky a plug-iny) má nové nastavení a měla by se umět vypořádat se všemi typy nerovností, omezovat náklony v zatáčkách a eliminovat i takové věci, jako je zanořování zádě při rychlé akceleraci.

Tayron se logicky nevyhne srovnání se Škodou Kodiaq, ale stejně tak se vždycky porovnával Golf s Octavií nebo Passat se Superbem. Jak jsme si řekl výše, zavazadlový prostor je podobný, v 7místné verzi nabídne Tayron 850 litrů, Kodiaq 845. Tayron nabídne navíc hlavně inteligentní Matrix LED světlomety, akustická skla nebo světelné dekory a pravé dřevo na palubní desce. Zákazníky ale bude zajímat cenové srovnání, a to mluví spíš pro Kodiaq. Když totiž budete chtít typicky „českou“ kombinaci čtyřkolka 2.0 TDI 142 kW, tak u Kodiaqu vyjde na 1 195 000 Kč, u Tayronu na 1 470 900 Kč. Rozdíl je samozřejmě i ve výbavě, protože u Kodiaqu jde o cenu v základní výbavě Selection, u Tayronu o třetí nejvyšší výbavu Elegance. Ale ceníky a výbavy se průběžně mění, takže třeba předokolka s motorem 1.5 eTSI 110 kW stojí u Kodiaqu od 995 000 Kč, Tayron kontruje akční nabídkou Limited, která s tímto motorem vyjde na 999 000 Kč.
V této výbavě dostanete mimo jiné devět airbagů, LED světlomety včetně systému Light Assist, zadní 3D LED světla, informační a zábavní systém s 12,9“ dotykovým displejem, multifunkční volič jízdních zážitků, adaptivní tempomat ACC, 3zónovou klimatizaci Climatronic, vyhřívání sedadel vpředu i volantu, parkovací senzory Park Pilot, parkovacího asistenta Park Assist Plus či zadní kameru.
Martin Šidlák