Projeli jsme dva největší modely značky Volvo. XC90 i EX90 se vydaly správnou cestou

Historicky nejprodávanější model značky Volvo se jmenuje Volvo XC90. Jakkoli se automobilka tvářila, že ho touhle dobou už plně nahradí elektrický model EX90, prodávají se oba dva. Krátce jsme se s nimi svezli.
Jestli vybrat značku, která chtěla být progresivnější než ostatní, takzvaně papežtější než papež, tak bych řekl Volvo. To totiž mezi prvními přišlo s tím, že i když zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory má v EU vstoupit v platnost od roku 2035, Volvo bude nabízet pouze elektrické vozy už o pět let dřív, od roku 2030. Loni ale automobilka z tohoto plánu ustoupila a oznámila, že bude dál prodávat i hybridy.
Symbolem této otočky je model Volvo XC90. Bestseller značky byl odsouzen odejít do důchodu a jeho nástupcem se mělo stát plně elektrické Volvo EX90. Druhá generace XC90 byla představena už v roce 2014. Jenže zákazníci XC90 milují. Proto automobilka dodala vozu svěží facelift a v prodejích ho zachovala. A konkrétně v Česku to v prvních dvou měsících vypadalo tak, že modelu EX90 bylo registrováno 9 kusů, což je samozřejmě ovlivněno tím, že vůz teprve vstupuje do prodeje. Ovšem stařičkého XC90 si zákazníci koupili za dva měsíce 224 kusů. Sama automobilka přiznala, že produkce modelového roku 2025 se v Česku vyprodala a vyjednala proto stejnou cenu i pro modelový rok 2026.




Ale oba modely můžou celkem komfortně fungovat vedle sebe. Elektromobily od Volva určitě nejsou pro zákazníky tabu, o čemž svědčí 882 loňských registrací modelu Volvo EX30. Velmi krátce jsme se s EX90 i XC90 svezli v rámci představení modelu Volvo ES90. Obě SUV, to elektrické i v našem případě plug-in hybridní, sázejí hlavně na komfort. Elektrické k tomu přidává logicky tichý provoz a větší dynamiku, kterou ale většina zákazníků z cílové skupiny stejně nepotřebuje a nevyužije.
Volvo EX90 a Volvo XC90: Rozměry i ceny podobné
Elektrický model je větší, délkou přesáhne hranici pěti metrů, konkrétně to je 5037 mm, zatímco XC90 měří 4953 mm. EX90 nabídne v kufru až 690 litrů, XC90 velmi podobných 668 litrů. A i cenově se oba vozy pohybují ve stejné hladině. Plug-in hybridní XC90 pořídíte od 2 218 400 Kč, EX90 od 2 104 900 Kč. Mild-hybridní XC90 se pak vejde těsně pod hranici dvou milionů.
Je to hodně? Fakt je, vzhledem k tomu, že před pěti lety šlo XC90 koupit za cca 1,6 milionu, ale zákazníci Volva to nejspíš rádi zaplatí. XC90 je tradičnější vůz, nejen pohonem. V interiéru má menší centrální obrazovku a přece jen ještě nějaké prvky klasického ovládání. EX90 má uprostřed obří tablet ve stylu Tesly, přes který se ovládá skoro vše. Obě verze ale běží na stejném systému Android Automotive od Googlu, takže ovládání i rychlost reakcí je podobná. V obou autech najdete recyklované materiály, čističku vzduchu v klimatizaci apod.




Porovnávat technické detaily po krátkém svezení nemá smysl. Můj hlavní dojem je, že Volvo se vydalo správnou cestou. Pokud máte tuhle značku rádi, chce se vám dát za auto dva miliony a víc, tak si prostě teď můžete vybrat, jestli chcete zůstat u klasického spalovacího motoru nebo se chcete pustit do mise jménem elektromobilita se všemi jejími výhodami i nevýhodami. Máte tedy velikostí i prémiovostí dvě podobná auta, výběr je jen na vás.
Martin Šidlák